Gå til innhold

Alternativ naturlig prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nigo-San skremte meg litt. :sjenert: Men mange av dere andre har jo gode erfaringer.

Jeg har snakket med samboeren min. Han var ikke så veldig positiv, mest pga prisen. Han mener det fungerer bra nok som det gjør, og der er ikke jeg helt enig i. det blir ganske mange dager med nødløsninger på oss, og kun et par dager der vi tør å kose oss helt og fullt.

Hva slags innstilling har/hadde deres partnere til denne prevensjonsmåten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjære var litt skeptisk, men jeg forklarte ham hvordan det funker, og han var helt enig i at det meste ville være bedre enn slik vi hadde det (jeg gikk på p-piller, med bivirskinger som humørsvininger, gråt minst en gang i uka, og hadde jo rett og slett null sexlyst (hva skulle vi da med prevensjon? Jeg ville jo ikke ha sex...)

Prisen er høy om du ser isolert på det, men om du regner litt på det, med levetid (og særlig om du kjøper brukt) så er det jo ikke så ille. (f.eks sammenlignet med p-piller i en tiårsperiode?) I tillegg er det jo fordelen den dagen man betemmer seg for å ville lage baby da, å kjenne egen kropp, OG slippe å vente på at p-pillene skal slutte å trøble med kroppen (gjelder jo ikke dere da, som ikke bruker dem)

Skrevet

Min kjære var faktisk mindre skeptisk enn meg. Han synes nemlig det var skummelt hvordan kroppen min ble påvirket av hormonprevansjonen, og syntes det var helt greit at jeg sluttet. Likevel var han litt skeptisk til at vi kansskje kunne bli "lettere" gravid enn med p-piller, men det har vist seg å ikke stemme.

Jeg har veldig stabile sykluser på 28-30 dager og Compen fungerer derfor veldig bra på meg når det gjelder de røde og grønne dagene. Jeg bruker som nevnt pessar på de røde dagene og det har fremdeles ikke blitt noen baby etter 2 år.

Ang. prisen så er ikke den ille mht levetid, og særlig ikke hvis du kjøper den brukt.

Dessuten, som nevnt over, blir du kjent med kroppen din og du slipper unødige bivirkninger. Jeg har oppdaget mye morsomt, eks. så drømmer jeg alltid mer når temperaturen stiger etc. Slikt liker jeg å vite. :)

Skrevet (endret)
Da vet de ikke hva de driver med.

Korrekt utført er dette med sykluskontroll (temping og sekret med mer) utført etter "reglene" (som for en katolikk da må bety avhold, ettersom kondom etc ikke tillates av paven) ganske så sikkert.

En som driver med dette, og har "oppunder ti unger" er en v to: ANER ikke hva dette dreir seg om, tror det er "kalendermetoden", og dessuten er kjempefertil eller VET hva dette dreier seg m, og ønsker seg stor barneflokk. Du får ikke masse unger uten å ønske deg det om du vet hva dette dreier seg om.

Og utsagn som ditt... vitner om at du heller ikke vet det.

Hehe, kjenner godt til det som blir diskutert i tråden, men kunne ikke dy meg fra å tulle bittelittegrann. Jeg var syk og kjedet meg hjemme i det fine været igår...

Nettopp fordi Vatikanet har et såpass anstrengt forhold til prevensjon, har katolikker (i alle fall de pavetro) verden over måttet være kreative mht. prevensjon og kan mye om metoder som nevnes her.

Nei, en ressurssterk norsk kvinne får nok ikke mange unger uten å vite hva det dreier seg om. men syns forstatt at det er litt artig at folk med et lass med unger fronter "naturlig prevensjon".

Unnskyld! Jeg skjønner at dette var feil tid og sted å tulle.

Endret av hera
Skrevet

Litt feil tid og sted ja, når noen leter etter et alternativ og ønsker sikkerhet omkring dette.

Men altså, det ER dessverre mange som tror at "temping/charting" er det samme som "kalendermetode" eller "sikre perioder", og denne misforståelsen skaper dessverre mye mistillit mot en naturllig revensjonsmetode som utført korrekt faktisk er sikker, og fri for bivirkninger. Altfor mange møtes dessverre av slike holdninger, de blir ledd av av legen eller får beskjed om "håper du har lyst på mange barn da" når de benytter seg av denne typen prevensjon. I all hovedsak fra folk som altså ikke vet hva de snakker om.

Håper du føler deg bedre, å være syk er i alle fall ikke gøy, det skjønner jo jeg også.

Skrevet

Jeg skriver under på at det ikke må være krise om du skulle bli gravid.

Jeg hadde LC, og fulgte det til punkt og prikke. Jeg lærte også å kjenne på kroppen når jeg hadde eggeløsning. Vi brukte kondom på røde dager (eller hadde sex uten penetrering)

Men jeg har fødselspermisjon nå :)

Skrevet

Men du, NOEN vil bli gravide uansett prevensjon.

Kondom: Ja, er det ikke 3% eller noe sånn da?

P-piller: Ja, noen blir det selv om de tar hver enseste pille tilr ett tid, og ikke kaster opp, er vel ikke mer enn 0,5-1%, men likevel

Sterilisering: Ikke 100% det heller gitt, en og annen unge kommer da også, som en overraskelse

Avhoidenhet: Vel, der vet jeg bare om EN "glipp" på et par tusen år, og han dannet jo grunnlaget for en hel religion (Ja, jesus altså) så den er jo ganske sikker da.

Følgelig; En og annen vil bli gravid uansett prevensjonsmetode. Ettersom dere brukte kondom påde røde dagene, og kondom bare har ca 97% sikkerhet så kan det jo faktsik være kondomen som svikta, ikke LC i seg selv...

Gjest meg igjen
Skrevet

Men da sier det seg også selv at LC blir MER usikkert enn bare kondom.

Skrevet

Nja, nei, det blir det egentlig ikke. Ikke i seg selv. Kanskje fordi ikke alle som bruker den bruker kondom de usikre dagene, men avtår? Vet ikke. Antallet LC-brukere pr 100 som bruker det i et år som blir gravide er ialle fall vesentlig lavere enn antallet kondombrukere som blir det (eller, partnere til kondombrukere da, menn blir jo ikke gravide)

Dette er et standardisert målesystem for sikkerhet ved prevensjon, og i store studier er altså kondom målt til å ha 2-5 gravide pr 100 brukere pr år, mens LC er målt til å ha 0,7 (som er omtrent det samme som p-piller, litt variasjon mellom merkene, men rundt 0,5-0,7 er vanlig for p-piller)

Men i utgangspunktet er jeg enig med deg i at en skulle tro det (men det ligger nok i noe i hvordan dette måles, i forhold til "brukerfeil". Tror nemlig denne statisitikken inneholder de som "glemmer en pille" og de som "kondomen sprakk" og andre brukerfeil (feilbruk av kondom i fylla er dessverre ikke helt utbredt, og ikke minst det at den evt faksik ikke ble brukt...) Men det er et helt annet tema.

Uansett, jeg stoler altså ikke blindt på min LC, så jeg vil ikke si at den er 100%, slett ikke. Hadde jeg stolt på den KUNNE jeg blitt gravid ved to ulike anledninger i løpet av de to årene jeg har hatt den, for to ganger har den "bommet". Og det er mer enn nok til at jeg ikke stoler på den, egentlig.

Men det er mest pga mine sykluser da. Sånn i utgangspunktet er det en stastiske sett sikker prevesjon.

Skrevet

Håper du føler deg bedre, å være syk er i alle fall ikke gøy, det skjønner jo jeg også.

Det kommer seg! ;)

Skrevet

TS igjen. Takk for svar. :smilyblomst: Det er virkelig flott å ha et slikt sted hvor man kan utveksle erfaringer og få så mange gode svar!. Tusen takk til dere som hjelper meg!

Egentlig er jeg overbevist. Lady Comp passer sikkert ikke for alle, men jeg tror det kan være et bra alternativ for oss. Med hensyn til røde dager så har vi utviklet sikre metoder! :sjarmor:

Nå var det bare å få samboer med på dette. Det tror jeg kan bli det vanskligste. Jeg får titte litt rundt og se om jeg finner en brukt. Kanskje på ebay? Jeg er bare generelt litt skeptisk til å handle brukt av folk man ikke kjenner, og en slik Lady Comp virker jo som noe ganske personlig.

Skrevet
TS igjen. Takk for svar.  :smilyblomst: Det er virkelig flott å ha et slikt sted hvor man kan utveksle erfaringer og få så mange gode svar!. Tusen takk til dere som hjelper meg!

Egentlig er jeg overbevist. Lady Comp passer sikkert ikke for alle, men jeg tror det kan være et bra alternativ for oss. Med hensyn til røde dager så har vi utviklet sikre metoder! :sjarmor:

Nå var det bare å få samboer med på dette. Det tror jeg kan bli det vanskligste. Jeg får titte litt rundt og se om jeg finner en brukt. Kanskje på ebay? Jeg er bare generelt litt skeptisk til å handle brukt av folk man ikke kjenner, og en slik Lady Comp virker jo som noe ganske personlig.

Det er hyggelig å kunne hjelpe. :) Husker at jeg selv var veldig info-hungrig når jeg skulle jøpe min LC.

Ang. å kjøpe brukt så fant jeg min på snartmamma.com og venninnene mine fant på barnimagen.com og finn.no. Mao er det ikke sikkert du behøver å bestille fra utlandet.

Lykke til! :)

Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...4270&hl=temping

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=158218&hl=

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=156659&hl=

Og de rene tallene:

http://www.who.int/reproductive-health/pub...ons/mec/mec.pdf (Statistikk over antall graviditeter pr år for 100 kvinner.)

Ingen beskyttelse = 85 graviditeter pr år

Sæddrepende middel. Vanlig bruk = 29 Perfekt bruk = 18

Hoppe av i svingen: Normal bruk = 27 Perfekt bruk = 4

Periodisk avhold: Normal bruk = 25

Kalender: Perfekt bruk = 9

Ovulasjon metodh: Perfekt bruk = 3

Sympto termal: Perfekt bruk = 2

Post-ovulasjon: Perfekt bruk = 1

Kondom: Normal bruk = 15 Perfekt bruk = 2

P-pille, p-plaster, p-ring og minipille: Normal bruk = 8 Perfekt bruk = 0.3

Depo-provera (p-sprøyte): Normal bruk = 3 Perfekt bruk = 0.3

Kvinnelig sterilisering: Normal bruk = 0.5 Perfekt bruk = 0.05

Mannlig sterilisering: Normal bruk = 0.15 Perfekt bruk = 0.10

Så vidt jeg vet går Ovusoft og lignende her inn under enten “Ovulasjon metodh” og/eller “Sympto termal”.

Slik du beskriver deg selv (stabile sykluser), så ville jeg anbefalt ovusoft, plotte inn flest mulig tidligere sykluser, kjøpe et termometer, og charte i vei. Eneste forskjellen på det og LC blir da at du må innom en PC med jevne mellomrom. Billigere, og i mine øyne sikrere pga at den da kan “huske” sykluser du har notert ned på papir tidligere, mens du med LC må tempe deg gjennom syklusene før den husker de.

For oss har det fungert godt nå i flere år. Syklusene mine varierer mellom 26 og 36 dager, men med en normal på rundt 30. Grunnen til at vi har brukt det er at hormonprevensjon og spiral er utelukket, kondom til enhver tid blir litt ugreit, sterilisering ble et for drastisk skritt og legg til at graviditet ville vært nær katastrofalt. Da ble det nødvendig med noe med så høy sikkerhet som overhodet mulig, og litt etterforskning på nett ;)

En bonus er at jeg iblant har svært sterke menssmerter så ble det greit å vite på dagen når mensen kommer. :)

Skrevet

TS igjen.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har aldri tenkt noe særlig på dette før, så charting og teming er som fremmedord for meg å regne. Å kjøpe et termometer høres jo overkommelig ut, men resten høres litt skummelt ut. Kanskje derfor virker tanken på å stole på en maskin bedre, siden jeg føler meg så inkompetent! :ler:

Å sjekke livmortappen, f.eks. (Leste det i en av de gamle trådene). Hvordan GJØR man det? Og utflod? Den forandrer seg nok litt, men hvordan har jeg ikke fulgt med på.

Jeg holder på med å laste ned en prøveversjon av ovusoft nå. Jeg kommer nok tilbake med flere spm. Takk for at dere er så hjelpsomme!

(Ut fra det jeg la inn, er EL over og jeg er ikke fertil mer.)

Skrevet

En bonus er at jeg iblant har svært sterke menssmerter så ble det greit å vite på dagen når mensen kommer. :)

Det har jeg også! Litt upraktisk, for en del avtaler tar ikke hensyn til slikt, men jeg vet jo sånn circa når mensen kommer (selv om jeg ikke har fulgt med helt nøyaktig, så har jeg det i en slags dagbok) og unngår de verste tingene den dagen det står på som verst.

Får man slike termometer på apoteket? Vi trenger vel uansett et termometer, så jeg kan jo stikke innom apoteket i morgen (eh, i dag, blir det visst.)

Skrevet
TS igjen.

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har aldri tenkt noe særlig på dette før, så charting og teming er som fremmedord for meg å regne. Å kjøpe et termometer høres jo overkommelig ut, men resten høres litt skummelt ut. Kanskje derfor virker tanken på å stole på en maskin bedre, siden jeg føler meg så inkompetent! :ler:

Å sjekke livmortappen, f.eks. (Leste det i en av de gamle trådene). Hvordan GJØR man det? Og utflod? Den forandrer seg nok litt, men hvordan har jeg ikke fulgt med på.

Jeg holder på med å laste ned en prøveversjon av ovusoft nå. Jeg kommer nok tilbake med flere spm. Takk for at dere er så hjelpsomme!

(Ut fra det jeg la inn, er EL over og jeg er ikke fertil mer.)

Livmortappen har jeg mer eller mindre gitt opp. Merker den endres i konsistens, men jeg legger ikke særlig vekt på det.

Utflod derimot er greiere. Jeg ganske enkelt følger med på hvordan det “føles” og ser ut når jeg er på wc. Føles det tørt etter 1 tørk er jeg langt fra EL, mens om jeg har følelsen av at jeg kan brukt en helt rull på å få det tørt så er det EL på gang. Kjenner og at det blir glattere nedentil. Etter en stund så går det automatisk.

Sett på pernille.info? Der er det instruksjoner på både tapp og sekret :)

Termometer: babyornot.no eller en av de andre liknende butikkene. Apoteker kan gå, men oftest så har de kun med en desimal, noe som normalt er for unøyaktig.

En liten ting til, du sier du ikke helt tør stole på deg selv, og heller vil ha en maskin. Ovusoft ER en slik maskin som LC, eneste er at den er på PC en din, og ikke nattbordet. Bruker du kun tempingen så er den helt lik LC og andre tempecomputere, bortsett fra at du må legge inn manuelt. Sekret, livmortapp, EL tester osv er ting som kommer i tillegg. Jeg bruker det svært mye pga at jeg har en ustabil søvnrytme, og derfor blir tempingen mindre nøyaktig (ser jeg har hatt EL, men hvilken dag er det verre å se). Vidunderlig opfinnelse :)

Skrevet

Mm, men da jeg skulle begynne med det valgte jeg likevel en LC (som jeg nå bruker som et dyrt termometer med god hukommelse....) Fordi det var så greit å kunne stikke den under tunga, se på lyset, og vite om vi kunne ha ubeskyttet sex eller ei, uten å måtte stå opp, legge inn på pc'n, for deretter å krabbe tilbake i senga. (dette var det mange som ikke hadde forståelse for da jeg vurderte her på kg hva jeg skulle velge, men vi hadde altså et veldig "morgenbasert" sexliv, og da var det greit å slippe å stå opp.) Som nybegynner følte jeg det sikrere med en slik maskin. Og enklere. Og ikke minst, enklere for min elskede, å selv lese av lyset.

I dag hadde jeg helt fint klart meg med et termometer, så jeg har vurdert om jeg skal selge den og heller kjøpe et termometer, men jeg har den jo, så da har jeg enn så lenge landa på å beholde den.

Skrevet

Argumentene dine høres veldig overbevisende ut, Malama. Problemet mitt er bare at jeg ikke har så god råd for tiden, så en slik anskaffelse som Lady Comp er, må samboeren min være med på. Han er dessverre enda skeptisk. Vi bor for tiden i utlandet, og jeg skjekket på apoteket her i dag. De har et termometer som måler basaltemeratur, men det er ikke digitalt og man må måle ganske lenge (3-4 minutter). :( Ser for meg at et slikt kvikksølvtermometer er ganske upraktisk. Jeg skal sjekke ut den babyornot-siden og se om de sender hit. Kanskje jeg kan bruke termometer og et slikt program en stund for å se hvordan kroppen min oppfører seg, og så får vi heller fortsette som til nå ved siden av.

Har jeg forstått det riktig at man må begynne med målingene første mensdag? Da har jeg ca. 8 dager på meg.

Skrevet

Jeg valgte altså LC da jeg begynte, men synes sånnsett i dag at jeg fint hadde klart meg med termometer altså!

Anbefaler definitivt digitalt som måler fortere, 3-4 minutter er lenge å ligge stille og vente!

Det finnes mange nettbutikker som selger dette, både i norge og i utlandet (spørs "hvilket utland" du bor i, men du finner helt sikkert noen som sender dit)

Du MÅ ikke begynne å tempe allerede flrste mensdag, men en uke før EL (det aller tidligste den kan komme, så for sikkherhetsskyld, ikke vent, bare mål) Mange lar være å måle mens de har mensen (SÆRLIG de som måler vaginalt, det sier seg gjerne selv) så jeg tenker vi kan anta du har 10-12 dager på deg.

De første par syklusene vil du antakelig bruke på å "lære deg å tempe" og å tolke det, litt "innkjøring", så å fortsette som nå "ved siden av" hørtes lurt ut.

Ovusoft er bare gratis i 15 dager, men det koster ikke allverden. (bare en brøkdel av en LC eller lignende ialle fall) Alternativt har du fertilityfriend, det er gratis (men bare basis-versjonen, for å ha særlig stort utnytte av den må du betale) Det er dog bare ment for å BLI gravid, ikke for å UNNGÅ det...

Skrevet

Enda et spørsmål.... babyornot sender til hit jeg bor, så jeg tenkte jeg skulle bestille et termometer derfra. Er det noe annet som kan være en fordel å ha mens man lærer dette? Jeg ser jo de har EL-tester f.eks, kan det være en hjelp for å se om man tolker ting riktig, eller er det vanligvis så tydelig at det ikke er nødvendig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...