Gå til innhold

stekt løk


blå

Anbefalte innlegg

dette er kanskje superdumt, men jeg lurer faktist på hvordan jeg skal steke løk. Når jeg gjør det så blir den enten brent eller så blir den i allefall aldri brun. Hvorfor får jeg ikke til sånn løk som man får på karbonadesmørbrød??? Gjør de noe lurt som jeg ikke har skjønt???

Vær snill å hjelp lille blå på kjøkkenet da???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker nok på karamellisert løk.

Fres løkskiver i litt rikelig smør, tilsett noen fingerklyper sukker og stek til løken er myk og gyllenbrun under stadig omrøring.

Viktig og ikke bruke for høy varme, tror det er dette du gjør feil. Du må heller ikke skjære løken i for tykke skiver så den bruker for lang tid på å bli myk.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spiseskjer vann hjelper løken til å bli myk uten å bli brent. Vannet fordamper vekk, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke til jeg :tristbla:

Nå hadde jeg i godt med smør, hadde veldig lav varme og litt sukker i. Løken blir myk, men den blir ikke brun?? Den er bare myk og lys??? Hvordan blir den brun??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får det ikke til jeg  :tristbla:

Nå hadde jeg i godt med smør, hadde veldig lav varme og litt sukker i. Løken blir myk, men den blir ikke brun?? Den er bare myk og lys??? Hvordan blir den brun??

Jeg damper den i litt smør og vann først til den blir myk. Så skrur jeg opp varmen og har i litt ekstra smør + litt sukker og bruner til den får en fin farge og blir litt karamellisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Jeg starter med å få pannen skikkelig varm (høy temperatur) og freser løken først i veldig varm panne, helst i en god stekeolje. Etterhvert reduserer jeg varmen, og løken blir da brun og ikke brent.

Kanskje det har noe med type panne å gjøre? Det er noe forskjell på jernpanne og teflonpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruner løk på omtrent samme måten som Gjest 1 gjør. Høy varme først, ha i løken og rør godt hele tiden. Når den begynner å få farge har jeg i litt sukker, ca 1/2 ts til et par løk og rører videre. Når den begynner å bli ferdig har jeg litt vann på og steker enda litt til. Når vannet er borte er løken, som regel, gylden, søt og veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...