Pivet Skrevet 7. februar 2007 #1 Skrevet 7. februar 2007 Har i lengre tid vurdert å få satt inn kobber spiral. Men gynekologen jeg har vært hos ville ikke sette inn spiral på en så ung jente (19 år) og fastlegen hadde ingen spesiel formening, men hun kunne ikke sette det inn (hun sendte meg videre til gynekologen). Leser mye om at man ikke vil sette inn spiral på jenter som ikke har født, bla. fordi spiral kan føre til sterilitet? Men, har også hørt at det er forskjellig praksis fra lege til lege/gynekolog til gynekolog. Noen som har kobber spiral eller har tenkt på det selv? Er ikke interessert i hormon spiral da hele poenget med kobber spiralen er at det er ikke-hormonell prevansjon.
Isadora Skrevet 7. februar 2007 #2 Skrevet 7. februar 2007 Jeg fikk satt inn kobberspiral før fødsel. Det eneste man skal tenke på med denne spiralen er at hvis man har sterk mens fra før så blir den enda sterkere (smertene også) For meg ble det så ille at jeg måtte fjerne den ganske kort tid etter.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2007 #3 Skrevet 7. februar 2007 Leser mye om at man ikke vil sette inn spiral på jenter som ikke har født, bla. fordi spiral kan føre til sterilitet? ← Det er en praksis som de mer eller mindre har gått bort fra nå. Du bør imidlertid være obs på at det kan gjøre vondt å få den satt inn siden du ikke har født.
Saeria Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Jeg fikk den satt inn uten å ha født først. Det gjorde ikke vondt for min del. Hadde litt småblødninger samme dagen samt lette "menssmerter". Desverre så hadde jeg småblødninger hver dag i over 6mnd, så jeg valgte å fjerne den.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Sterilitetsproblemet er i hovedsak pga faren for mekanisk skade på livmoren, og at faren for at klamydia kan føre til egglederbetennelse er høyere med spiral enn uten. Mekanisk skade er like utbredt i alle aldre, mens klamydia er noe mer utbredt blant unge. Vurderte det selv pga at hormonell prevensjon er uaktuelt for meg, men valgt det bort pga at det ville sannsynligvis ført til ENDA verre menstruasjoner, + det etiske aspektet (påvirker livmorslimhinnen). Charting har fungert fint, og har like høy sikkerhet, men er mer avhengig av egeninnsats.
Gjest Eir Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Dette med at det bare var til kvinner som har født kom av at livmoren må ha riktig størrelse. Men nå får man spiralen i to størrelser, en for de som har født, og en for de som ikke har det. Har tenkt å spørre legen min om det er mulig for meg å få det også, siden hormonell prevensjon bare forårsaker mer og mer problemer for meg. Det med økte blødninger er vel det vanligste problemet, men der har jeg litt å gå på, siden jeg har veldig små blødninger, og heller ikke har problemer med jernmangel. De gir den også helst til de som er i fast og stabilt forhold, da dette med infeksjonsfare og klamydia øker ved hyppige partnerbytte. Kan heller ikke tro at faren for å bli steril er så stor, dersom man feks sammenligner med alle som har fått problmerer med å bli gravide etter hormonell prevensjon?
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Jeg fikk tilbud om kobberspiral som 23-åring, da jeg ikke kunne bruke hormonell prevensjon. Hadde ikke født barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå