Gå til innhold

Hvitevarer - om du kunne velge


Melissa

Anbefalte innlegg

Har fått solgt til god pris og lurer på om vi skal legge litt ekstra penger inn i hvitevarer i det nye huset vårt.

Noen som kan anbefale en:

* ovn

* induksjonstopp

* mikro, gjerne sånn ekstra med ovn i også

* oppvaskmasking

* side-by-side kjøleskap

Skal ha allrom så det er viktig for oss at det ikke bråker.

I tillegg trenger vi:

* en stooor vaskemaskin

* tørketrommel

Endret av Melissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hvitevarer ville jeg valgt miele..

Og vask om den skal være stor kanskje en siemens på 8 kg.. Vet ikke om de har kommet med tørk på det ennå men aeg har hvertfall en god tørk på 7 kg med energikl b...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og linker :klemmer:

Tenker vi ser godt gjennom og setter opp en spesifisert liste over ønskene våre, for å så å sende prisforespørsel til utvalgte steder.

Irriterer meg grønn over at vi valgte å forskyve veggen til kjøle/fryseskapet på kjøkken 30 cm. Dette gjør at vi må ha 90 cm breie side-by-side kjøleskap istedet for to uavhengige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig god greie på hvitevarer egentlig, men er fornlyd når de fungerer og passer inn på kjøkkenet. Selv har vi Whirlpool (det meste fra IKEA) over det hele og det har fungert upåklagelig i 6 år nå.

Men jeg vil absolutt anbefale stekeovn i høyskap om du har muligheten til det. Mye lettere å følge med, ta ting ut og inn og lettere å vaske når det er i riktig arbeidshøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlig god greie på hvitevarer egentlig, men er fornlyd når de fungerer og passer inn på kjøkkenet. Selv har vi Whirlpool (det meste fra IKEA) over det hele og det har fungert upåklagelig i 6 år nå.

Men jeg vil absolutt anbefale stekeovn i høyskap om du har muligheten til det. Mye lettere å følge med, ta ting ut og inn og lettere å vaske når det er i riktig arbeidshøyde.

Ja stekeovnen kommer i høyskap :jupp:

Vet ikke om jeg klarer å få opp bilde jeg, men prøver nå:

My Webpage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-

Vi har akkurat kjøpt hvitevarer, og selv om Gaggenau har mye lekkert så satte lommeboka stopp for et slikt kjøp ;)

Vi endte på å kjøpe Asko O850 innbygningsovn. Vi ønsket oss stort ovnsvolum, makstemp på 300 grader (utrolig få som hadde det), steketermometer, lav overflatetemp på dør (veldig viktig for oss siden vi ikke har mulighet til å ha ovnen i høyskap, desverre), i tillegg er den enkel å rengjøre (glatt emalje uten porer, mye bedre enn selvrens som ikke funker, men selvsagt ikke like enkelt som pyrolyse). Tittet litt på Miele, men for å få de samme funksjonene så ble prisen på ovnen dobbelt så dyr, og det syntes jeg ble litt i meste laget for vår lommebok.

Etter å ha lest ørten av spesifikasjoner på induksjonsplatetopper så valgte vi til slutt å kjøpe UPO HI6430s, den er akkurat den samme som Askos induksjonstopp, men rimeligere (de produserer noen av de samme produktene på samme fabrikk, og denne førte Lefdal, noe som gjorde at de kunne gi en bedre pris på pakken med denne inkl enn Askotoppen). Denne toppen er raskere enn de fleste av konkurrentene, har boostfunksjon (dvs du kan "låne" watt fra en annen plate for å koke opp noe) og jeg har god erfaring med touchsystemet fra Asko på forhånd.

Oppvaskmaskin var det enkleste valget, det måtte bli fullintegrert Asko. Best i test flere ganger, utrolig praktisk innvendig, solid (alt er i stål, inkludert spylearmer) og lavt støynivå (vi har åpen kjøkkenløsning!). Synes alle andre maskiner er mindre praktiske. De enste som kan måle seg med Asko på oppvask er Miele, men jeg personlig liker ikke den bestikkurven som Miele har (vet om andre som elsker den, men å sortere skittent bestikk gidder jeg ikke).

Mikrobølgeovn blir kun brukt til havregrøt og popcorn her i huset, og vil heller ikke bli bygget inn så vi så ikke det store poenget i å bruke mye penger på akkurat dette. Eneste kriteriet vi hadde var at den måtte være elektronisk, og valgte den rimeligste de hadde. Skal du ha en mikro som kan brukes til endel forskjellig så har Whirlpool svært gode mikroer som har endel funksjoner som ikke andre produsenter tilbyr. Men skal den bygges inn over komfyr så må du sjekke fargen på stål etc dersom du ikke velger komfyr/mikro fra samme leverandør.

Vi valgte å kjøpe en Asko CH06060 ventilatorhette, god kapasitet, greit lydnivå og et fint design til en forholdsvis rimelig penge. Men det er mye å velge mellom, Asko har feks mange andre som er lekre (har man plass til 90 cm så har man mange å velge i). Røros Metall har også mange lekre hetter i god kvalitet.

Vaskemaskin/tørk: de som er mest solide er uten tvil Miele, ingen over og ingen ved siden av! Skulle du gå for noe som er rimeligere så velg AEG, veldig gode maskiner det og, men det mangler .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Miele er de som anbefales av de fleste :Nikke: Har også funnet en forhandler av Gaggenau i nærheten så vi skal ut å myse litt i morgen.

Ventilator har vi bestilt fra røroshetta. Blir INFINITY - 90 cm.

Eneste vi "krangler" om her hjemme nå er oppvaskmaskinen. Han vil ha uten bestikkskuffe og jeg med..! Får se hva vi finner ut.

Pyrolyse er ett must for oss begge. Vi har nå ovn med teleskopskinner og synes det er helt glimrende, men de mister kansje litt av effekten i høyskap?

Har også sett litt på damp ovn og lurer litt på kjøpe kombinert damp/vanlig ovn og mikro/vanlig ovn på den andre :gruble:

Ang side-by-side så må vi se på dybden på kjøleskapet først. Ifølge Sigdal var vistnok f.eks Husquarna så dype at de kan stå så langt frem at vi ikke trenger dette.

Hei Vanedis :vinke:

Endret av Melissa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner vi nok å peile oss litt inn på hva det blir. Står ennå litt mellom Miele og Husquarna sine da..Noen som har erfaringer med sistnevnte?

Går nok ikke for dampovn alikvel. Rett og slett fordi vi ikke finner noen med pyrolyse, noe vi skal ha denne gangen :sjenert:

Mikroen blir alikvel kombiovn. Alltid greit å ha to tilgjengelige om man skulle trenge det!

Ang. side-by-side så har jeg ennå ikke fått sett på Gaggenau ennå. Har lyst til å se det i RL før vi bestemmer oss for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tre år gammel frittstående komfyr med to stekeovner fra Husqvarna, og er ikke særlig fornøyde. Platetoppen er treg - det tar lang tid før ting koker, og det tar også lang tid før platen blir kaldere når man skrur den ned. Begge stekeovnene har grill, men grillelementene har ikke nok "tråder", slik at gratineringen blir ujevn. Ellers er ovnene bra: de blir fort varme, og det er ingen ting å si på stekeresultatet. Snart får vi imidlertid gasskomfyr som har stekeovner med gode grillelementer, så da blir alt så meget bedre!

Husqvarna har jo et godt rykte, og det kan godt hende at de andre produktene deres er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innbygnings komfyr må jeg få annbefalle Siemens HB 760.60S. Denne komfyren har pyrolyse og en mengde forhåndsprog stekeprog. Den koster litt, men er vel verdt pengene. Vi har hatt denne komfyren i 1,5 år og er kjempefornøyde. Den steker det meste med perfekte resultater. Du kan steke både steker og kalkuner (etc) uten steketermometer, du trenger bare vite vekt.

Pyrolyse er absolutt å annbefalle, det fungerer!! Ren ovn og rene plater på kort tid og uten å måtte skrubbe noe som helst.

Når det gjelder vaskemaskin som tar store mengder tøy, Samsung silver wash!

Denne maskinen tar 7,5 kg tøy og den har en sentrifugehastighet på 1600 omdr. Den har mange prog. for ulike vaskebehov. Silver wash knappen gjør det mulig å vaske klær bakteriefrie ved 60 gr C. Maskinen er dessuten støysvak og har vaskeresultat A, sentrifuge A og energibruk A+.

Lite tips hvis dere skal kjøpe mye hvitevarer samtidig, be om tilbud fra ulike forretninger. Vi endte opp med å spare nesten 10 000kr (kjøpte innbygningskomfyr, keramisk steketopp, oppvaskmaskin og ventilator) etter å tatt en runde hos de ulike forhandlerne. Faktisk var det en forskjell på 3000kr på 2 forskjellige El-kjøp butikker på akkurat de samme produktene... Det kan ta litt tid å ta en slik runde, men det kan være mye penger å spare.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode råd.

Siden vi har som mål å gjøre minst mulig før vi flytter inn i dette huset ;) og siden disse tingene skal integreres kjører vi den letteste veien.

Kjøkkenleverandøren vår fører AEG og etter å ha forespurt oss rundt i vanlige el-butikker valgte vi:

Pyrolyseovnen Compentece B 9971-4 med teleskopskinner

Kombi mikro/ovn KB 9810 E

Induksjonstopp 78001KF-N. Denne er forøvrig 70 cm bred, så vi må forsikre oss om at den går til innredningen vår.

Og oppvaskmaskinen:

Asko D3530XLFI Full integrert, XL-modell, Toppmodell

(bestikkskuffen til Miele var mannen helt imot :roll:)

Etter å ha lest utallige tester etter tips fra noen av dere blir vaskemaskinen:

Samsung Q1657AT Silver Wash

Tørketrommel er ennå ikke bestemt, men må finne en som ser fin ut sammen med vaskemaskinen tenker jeg :ler:

I side-by-side går vi for ett av GE sine i profile serien. Klarer ikke helt å bestemme meg for aluminium eller stål, og forstår forøvrig heller ikke forskjellen på de alle ennå. Gaggenau datt ut da de hverken hadde, eller hadde vilje til å ta det inn i butikken her og det heller ikke var andre butikker i nærheten hvor vi kunne se det.

Det vi skal ha utenom AEG produktene + endel andre elektriske artikler vi vil ha til nyhuset sender vi nok rundt prisforespørsel om til de store butikkene her. Håper det blir litt å spare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fruktfat

vi har bosch i alt av hvitevarer, er veldig fornøyde med det.

men sambo sikler på hvitevarer fra siemens, har tilogmed krysset av det han vil ha i katalogen :ler:

(hvitevarene våre er 3 år gamle, så det tar nok loitt tid før han får det som han vil ...)

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte Miele på oppvaskmaskin, stekeovn, micro og steketopp :) Side by side fra Whorpool. Alt i svart...skikkelig lekkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis,

Vi har også aluminium på sokkel, samt foran på benkplate og håndtak. Alikvel får vi ikke vifta i den, så derfor kommer alle hvitevarerene til å gå i stål.

Ang. GE kjøleskap så har jeg vært rundt på alle de store kjedene nå og det er kun de simpleste som er utstilt. Alle steder er de samstemte på at GE skapene har best kvalitet - og lengst levetid.

Vi går nok for dette (må bare gå gjennom budsjettet en siste gang før det bestilles):

PCG 23 NGFHEDS, stålskap med rette hjørner. Ståldispenser og fotlist.

Ser det har de aller fleste funksjoner vi måtte trenge. GE skapene er også godkjent hos rørleggere og vi leier uansett inn rørlegger til å ordne både vaskemaskin, oppvaskmaskin og tørketrommelen (er ikke særlig handy av oss nei). Synes valget er litt vanskelig, er nok alt for kiip med pengene. Vet jo at vi klarer oss fint med ett kjøleskap til 10-15 000,- også, men så leser vi alt det positive med dette og da bare MÅ vi ha det :ler:

Ang. Gaggenau så taler det også imot dem at den eneste butikken som fører dem her er en ganske nyoppstartet interiørbutikk som ikke ser ut til å gå noe bra. Litt dumt om vi handler der - og så blir butikken lagt ned om ett år. Synes det er greit å ha ett sted å hendvende meg om det skulle oppstå problemer.

Har forøvrig valgt Miele vask og tørketrommel. De fleste stedene jeg har vært sier de at den dårligste Miele er bedre enn den beste hos alle de andre merkene. Var derfor ikke tvil! Vi har valgt noen midt på treet - rett og slett pga av designet. Kan ikke ha de som har liggende frontpanel siden de skal stå oppå hverandre. I tillegg har vi utluftning og Miele har svært får tørketrommler uten kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyhuset forresten ja. Joda, det går fremover!! Huset ble tett til jul og er nå isolert. Tror elektrikerer og rørleggere gjør seg ferdig denne uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...