Gå til innhold

Lett gulost Synnøve


Gjest Gjest 1

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest 1

Det er spørsmålet...

Har den endret seg fra å være hvitaktig, mild og god til å bli gulere og mer streng (og ekkel) i smaken?

Endrer matprodusenter på produktets smak uten å opplyse kundene om det , f.eks. med "ny og (liksom) bedre smak"?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til Synnøves lettost, men jeg kan svare på det andre spørsmålet ditt:

Ja, det hender at produsenter endrer på smak og sammensetning. Det har jeg opplevd med Coop X-tra. Tidligere hendte det at jeg kjøpte revet ost fra dem, da den var veldig god (etter min smak den beste revede osten på markedet). I følge varedeklarasjonen besto den av revet hollandsk ost. For et års tid siden merket jeg imidlertid at smaken hadde endret seg. Mens den tidligere hadde hatt en fyldig, god ostesmak, smakte den nå ingen ting, og hadde mye dårligere konsistens. Da jeg så på varedeklarasjonen viste det seg at den ikke besto av revet ost lenger, men av palmeolje og stivelse. Da jeg tok en nærmere titt på pakken la jeg merke til at de også hadde fjernet ordet "ost" fra produkttittelen, slik at navnet på varen nå bare var "revet". Fryktelig frekt spør du meg.

Hvis Synnøves produkt heter noe med ost, kan du sannsynligvis være trygg på at det fremdeles er ost. Men eksempelet mitt viser i hvertfall at produsenter kan endre på produktsammensetningen uten å endre forpakning eller uten å informere eksplisitt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Jeg kjenner ikke til Synnøves lettost, men jeg kan svare på det andre spørsmålet ditt:

Ja, det hender at produsenter endrer på smak og sammensetning. Det har jeg opplevd med Coop X-tra. Tidligere hendte det at jeg kjøpte revet ost fra dem, da den var veldig god (etter min smak den beste revede osten på markedet). I følge varedeklarasjonen besto den av revet hollandsk ost. For et års tid siden merket jeg imidlertid at smaken hadde endret seg. Mens den tidligere hadde hatt en fyldig, god ostesmak, smakte den nå ingen ting, og hadde mye dårligere konsistens. Da jeg så på varedeklarasjonen viste det seg at den ikke besto av revet ost lenger, men av palmeolje og stivelse. Da jeg tok en nærmere titt på pakken la jeg merke til at de også hadde fjernet ordet "ost" fra produkttittelen, slik at navnet på varen nå bare var "revet".  Fryktelig frekt spør du meg.

Hvis Synnøves produkt heter noe med ost, kan du sannsynligvis være trygg på at det fremdeles er ost. Men eksempelet mitt viser i hvertfall at produsenter kan endre på produktsammensetningen uten å endre forpakning eller uten å informere eksplisitt om dette.

Ja, det synes jeg var veldig frekt av produsenten Coop.

Jeg har merket endring i smak på flere produkter uten at de nødvendigvis har opplyst om det: Tab Xtra og Cola light (som har hatt dårlig såpevannsmak de siste par årene) er to eksempler blant flere.

Konsekvensene blir jo bare at de som oppdager det slutter å kjøpe disse produktene og bytter merker til andre mer pålitelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe forskjell siste året hvertfall... Jeg liker den osten veldig godt.

Jeg tror det var for rundt et år siden at de endret produktet, så da er det sikkert den samme "osten" du har kjøpt hele tiden. Hvis du er fornøyd med den så er det jo ikke noe problem for deg, men jeg synes allikevel det er frekt at det prøver å gi inntrykk av at et produkt er noe annet enn det det vitterlig er.

Grunnen til at jeg ble litt mistenksom og sjekket varedeklarasjonen en gang til, er at det hadde vært noen saker i media vedrørende revet ost som ikke var ost, men et jukse-/substituttprodukt. Det er andre merker som gir seg ut for å være ost også, bl.a. FirstPrice, Arla pizzatopping, samt Synnøves (husker ikke hvilket produkt). Alle produktene fra Tine er derimot ost. De er allikevel ikke så uskyldsrene som det de forsøker å utgi seg som med hensyn til dette, da mange av produktene de selger til storhusholdninger er jukseost. Dolly Dimple's f.eks. bruker disse til pizzaene sine. Jeg synes allikevel at det er greit at disse produktene finnes på markedet, men da må de merkes tydelig med hva de er - det er uakseptabelt at produsentene prøver å gi inntrykk av at det er ost.

Konsekvensene blir jo bare at de som oppdager det slutter å kjøpe disse produktene og bytter merker til andre mer pålitelige.

Det er jeg enig i - det er utrolig viktig! Og når det gjelder disse "osteproduktene" står de jo sammen med ekte revet ost, de ser ut som revet ost og navnene ("revet", "pizzatopping" o.l.) gjør jo at man tror at det er ost det dreier seg om.

Men beklager- jeg har visst kuppet tråden din. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola Light har byttet til Sukralose som søtningsstoff. Det er vel ca. et år siden. Smaker helt jævlig. Nesten som uttynna sprit. Cola Zero derimot er god, og inneholder ikke sukralose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 1
Men beklager- jeg har visst kuppet tråden din.  :ironi:

Hehe...nei det har du da ikke! Det må da være i orden å diskutere og kritisere matprodusentene? (Men ironiflagg? Er jeg litt treg?)

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Cola Light har byttet til Sukralose som søtningsstoff. Det er vel ca. et år siden. Smaker helt jævlig. Nesten som uttynna sprit.

Helt enig. Jeg sluttet å kjøpe den brusen for flere år siden. Veldig merkelig at produsentens arbeidsteam og smakskonsulenter ikke ser hvor dårlig dette oppvaskvannet på plastflaske har blitt. Se til Pepsi max og Tab xtra sier nå jeg...Bare ikke de endrer smaken også!

Kan de ikke la noe som er bra få være slik det er? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg sluttet å kjøpe den brusen for flere år siden. Veldig merkelig at produsentens arbeidsteam og smakskonsulenter ikke ser hvor dårlig dette oppvaskvannet på plastflaske har blitt. Se til Pepsi max og Tab xtra sier nå jeg...Bare ikke de endrer smaken også!

Kan de ikke la noe som er bra få være slik det er?  :forvirret:

De bruker vel Sukralose fordi sunnhetsbølgen er her, og sukralose er laget av sukker på en eller annen måte, mens andre lightbrus varianter bruker aspartam etc.

Men det hjelper ikke at søtningsstoffet er litt sunnere/mindre kreftfremkallende enn noe annet, når det smaker død og fordervelse. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Men ironiflagg? Er jeg litt treg?)

Jeg tror det heller er jeg som er treg, for ironiflagget var litt malplassert. Jeg brukte det bare som en slags "unnskyld"/vifte med hvitt flagg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...