Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har lova å skrive ein del artiklar for eit magasin om ei god stund (ca. 1 år), så eg lurar på om nokon har noko erfaring frå dette?

Bør eg investere i eit særskild dataprogram eller liknande?

Veit nokon forresten om det er ulovleg for meg å selje desse artiklane til andre aviser/vekeblad, etter at dei har vore på trykk i dette magasinet??

Masse å tenke på, og tar gjerne i mot generelle råd og vink, då dette er fullstendig nytt for meg!! :sjenert:

:) Lofotdorsken - foreløpig optimist!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du klarer deg nok fint med word. Det er tross alt magasinet som ordner layout, så det trenger du ikke å tenke på. Men det går jo an å spørre om de har ønsker om hvordan de skal få tekst og bilder.

Du bør også inngå en avtale med magasinet om rettigheter på stoffet. Vanligvis kommer det vel an på avtalen om man kan selge videre, så hvis du ønsker videresalg, ville jeg sørget for å fått det inn i avtalen.

Skrevet

Da jeg jobbet i avis fikk jeg en slags mal jeg skulle bruke for å skrive artiklene. Layout ordnet de selv, men om jeg hadde mulighet til det, ville de gjerne at jeg skulle komme dit og skrive det inn i eget program, legge ved bilder, skrive bildetekster etc. Måtte legge inn bilder selv også. Hadde jeg ikke mulighet, sendte jeg det bare over på mail.

De har desk hos magasiner, så eventuelle skrivefeil blir stort sett luket ut der. Word holder i massevis for deg - og en viss grammatikkunnskap selvsagt. ;)

Det med å selge artikler til andre ukeblad kan jeg alt for lite om. Ring og spør!

Skrevet

Du kan ikke regne med å få lov til å selge artiklene til andre magasiner.

Skrevet

Er det ikke et slags treffsted for freelancejournalister på nettet en plass? Med artikkel-base og oversikt over journalster??

Prøvde å google meg litt frem, men fant ingenting i første omgang!

Hvor mye får man for en artikkel til en landsdekkende avis??

:icon_question:

Skrevet

Takk for respons og gode svar!

Litt kjipt at ein truleg ikkje kan selge art. til fleire medier. Men skal sjekk litt rundt pluss ta det opp ved kontraktskriving!

Smascha: eg har ein slags avtale om 4000 per art, men veit ikkje om det er bra eller dårleg..

Forresten så fann eg ikkje noko "freelance-forbund", så viss nokon veit noko om det vert eg EKSTASISK! :hoppe:

Skrevet (endret)

Man kan bli medlem av Norsk Journalistlag som frilanser, men man må ha tjent x- antall kroner på slik jobbing siste år for å bli medlem. Se mer på nj.no under frilans til venstre. Der finner du også veiledende satser ang. honorar for artikler og bilder etc, MEN etter min erfaring er det få som følger disse og som oftest får man mindre betalt.

Jeg synes 4000 pr artikkel hørtes bra ut. Det spørs jo litt hvor lang den skal være, hvor mye tid/research du må bruke på den og om dette eventuelt inkluderer at du også skal levere foto.

Det er heller ikke sikkert at du ikke kan selge artiklene videre til andre oppdragsgivere, men da må du sørge for at du har tillatelse til dette fra oppdragsgiver. Bare spør hvordan de stiller seg til det. Eventuelle intervjuobjekter skal også informeres og jeg tror også de må samtykke om det.

Det kan være lurt å skrive en kontrakt med oppdragsgiver om hva du plikter å levere innen da og da og også hvor mye de plikter å betale deg. It's better to be safe than sorry...;)

Champagnepiken vet nok mer enn meg, så du får vente til hun "stikker innom". :)

Endret av Spire

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...