Gå til innhold

Kvalm etter trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trener ganske aktivt føler jeg selv, to til fire ganger pr uke. Har trimrom hjemme og har en ganske standard prosedyre på treningen min. Starter med 45 min på tredemølle, løping, et par minutter med oppvarming (gåing) så løping. Mølla er forhåndsinnstilt på tre topper og tre dalfører og det er greit å ta dette programmet. Imidlertid føler jeg av og til at jeg har mer å gi og kan da løpe 40 minutter på 11,3 km/t.

Etter løpingen er det styrkeøvelser, sit-ups og litt på armer. Ikke så veldig mye men noe.

Etter dette setter jeg meg av og til på sykkelen og tar alt fra 10 - 30 minutter her. Det som av og til skjer (ikke alltid) er at jeg blir veldig kvalm etter treningen. Jeg har spist middag i femtiden og trener rundt halv åtte til halv ni. Noen som vet hva det kommer av? Føler ikke jeg er sulten når jeg begynner å trene og middagen er stort sett sunn og jeg spiser ikke alt for mye men jeg spiser til jeg er god og mett. Jeg er slank og treningen bør i så måte ikke være noen belastning for kroppen min.

Noen som vet hva dette kommer av og som har råd å gi til ei som synes det er ubehaglelig når det blir sånn? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter dette setter jeg meg av og til på sykkelen og tar alt fra 10 - 30 minutter her. Det som av og til skjer (ikke alltid) er at jeg blir veldig kvalm etter treningen. Jeg har spist middag i femtiden og trener rundt halv åtte til halv ni. Noen som vet hva det kommer av?

Meget sannsynlig melkesyreopphopning,- for høyt laktatnivå kan virkelig gi kraftig kvalme. Det skjer dersom du arbeider for lenge nær din aerobe makskapasitet. Jeg synes treningen din virker alt for lang også. Ville kuttet ut syklingen- tatt den separat eventuelt.

Du kan jo begynne å bruke pulsklokke for å få bedre kontroll på intensiteten.

CoolDuckie

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Kan det rett og slett være at du blander kvalmen med at du har drukket mye vann?

Det har skjedd meg i allefall.

Skrevet

Du kan jo begynne å bruke pulsklokke for å få bedre kontroll på intensiteten.

CoolDuckie

Jeg har hatt pulsklokke tidligere og det kan nok hende du har rett for jeg blir mest kvalm når jeg føler jeg har gitt mest.

Takk for svar.

Skrevet
Jeg har hatt pulsklokke tidligere og det kan nok hende du har rett for jeg blir mest kvalm når jeg føler jeg har gitt mest.

Takk for svar.

Det er jo et hederstegn å bli kvalm da :). Bare de tøffeste som trener seg kvalme.

Trente en gang såkalt leg-press maskin med en kompis. Etter 14 repetisjoner med en relativt tung vekt var det game over- han løp på do og spydde. Han er en virkelig seig type som ikke gir seg, og den øvelsen var han ikke kjent med fra før.

CoolDuckie

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg blir kvalm hvis jeg presser meg selv for hardt.

Skrevet

Er ikke mye helseeffekt av å trene så hardt. Man trener fysiologiske egenskaper ja, men helsen blir ikke så mye bedre. tvert imot. På lang sikt er det ikke bra å trene så hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...