*melis* Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Jeg lurer litt på hva dere andre ser på som trygt og utrygt å gjøre alene i en storby. (Dette avhenger vel litt av størrelsen på storbyen og landet den er i, men la oss si en vestlig storby i europeisk størrelse). Hadde dere feks. ville vært med på arrangerte utflukter alene i en by dere ikke kjente? Gått hjem fra byen alene? På shopping alene? osv. Hvor går grensen mellom å være ansvarlig og uansvarlig i en storby?
Daria Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 På dagtid ville jeg gjort det meste, selv om det ikke er alle strøk overalt jeg ville beveget meg inn i. På kveldstid ville jeg vært litt mer forsiktig, styrt unna mørke gater osv, men det hindret meg ikke i å dra på kveldstur med trikk og bane i Praha, uten helt å vite hvor jeg skulle... Tror det har litt med å gjøre hva man er vant til også. Jeg er oppvokst i Oslo, fikk dra til sentrum alene ganske tidlig og taklet det derfor helt fint da jeg kom bort fra gruppen jeg var på tur med i London da jeg var 14 og måtte finne fram på t-banen på egen hånd. Har truffet andre som er oppvokst på mindre steder og i en alder av 20 fortsatt syntes det var skummelt å krysse Jernbanetorget i dagslys... Er du redd og usikker, synes det fort og man kan være mer utsatt for ubehagelige opplevelser. Stort sett bør man vel ta samme forhåndregler som man gjør hjemme.
Gjest sitrus Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Jeg har bodd og vært på ferie alene i storbyer (ikke av de aller største, men noen millioner innbyggere) og gjorde det meste jeg kunne gjort alene i Oslo. En ting som lønner seg er å gjøre seg litt kjent med hvilke områder man faktisk _bør_ unngå. Dratt hjem alene fra byen har jeg også gjort, men da stort sett med taxi (som gjerne er endel billigere enn her, nesten uansett hvor man er) eller at jeg har bodd nær bussholdeplass e.l. Jeg tror ellers ikke jeg ville dratt alene ut og drukket meg drita, men det gjør jeg jo ikke "hjemme" heller. Kunne godt gått et rolig sted og tatt et par øl alene, på konsert o.l. Endret 6. februar 2007 av sitrus
Arkana Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Jeg har vært i London alene og på dagtid hadde jeg ingen problemer med å dra rundt på shopping o.l., men jeg må innrømme at jeg ikke hadde særlig lyst til å være ute når det ble mørkt, selv om jeg befant meg i trygge områder. Er ikke spesielt redd i Oslo (har bodd her 7 år), men jeg drar ikke rundt i sentrum om natten alene. Hva som er forsvarlig er en ting, noe annet er jo det en selv føler seg trygg på.
Gjest -eline- Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 På dagtid er det ikke noe problem, men på kveldstid så bør man i hvertfall vite hvor man bør holde seg unna... Jeg har vært på diverse steder i London på kveldstid sammen med venner og er glad jeg ikke gikk alene til enkelte av de for å si det sånn... Noen bydeler i store byer er røffe og det bør man ta hensyn til om man skal dit, og som ung jente så bør man ikke tusle i slike bydeler alene. Når det er sagt så har jeg gått hjem gjennom central London alene mange ganger, har bare holdt meg til steder det er lyst, og tatt taxi de gangene jeg har vært i deler av byen som kanskje ikke er så trygg. Det går jo stort sett bra, men det er ikke vits å utsette seg selv for mer enn nødvendig.
Badlands Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Når eg reiser aleine til storbyar bur eg alltid så sentralt som mogleg. Då er det alltid folk rundt i gatene, både natt og dag, og kort veg å gå til hotellet, og eg føler meg alltid trygg, sjølv om eg går heim frå pub midt på natta aleine.
Gjest Eir Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Jeg både shopper og går ut alene om kvelden, uansett hvor jeg er. Bruker hodet litt, og prøver å velge de mest opplyste og folkerike gatene på kvelden, mendet er jo ikke alltid det går. Også drikker jeg meg aldri sanseløs, men det gjør jeg ikke når jeg er med folk jeg kjenner heller. Eneste jeg legger bånd på meg i forhold til er dersom jeg feks er i byer i muslimske land, hvor man har en helt annen kultur rundt tildekking av kvinner, da unngår jeg bare skuldre osv, for å unngå innpåslitne menn. Tror også dette har både med personlighetstype å gjøre, og hva man er vant til. Jeg har vokst opp langt ute på bygda, men har aldri vært redd for noe i byer.
Gjest Gjest 1 Skrevet 7. februar 2007 #8 Skrevet 7. februar 2007 Jeg føler meg mye mer trygg i byer enn på landet. Min erfaring er at man kan gjøre hva man vil begge steder, både på landet og i byene. Man ser jo an situasjonen, stedet og strøket...er det et dårlig strøk en har havnet i merkes da det ganske raskt. Jo flere folk tilstede desto mer trygg, tenker jeg. Som kvinne er det kanskje ikke så smart å bevege seg alene ute i fremmede storbyer i land der en er ukjent med kodene - men som regel går vel også det bra.
-bolla- Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 Jeg ville gjort det meste, bortsett fra å drikke alkohol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå