Siona Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Jenta vår (9 dager gammel) har noe som ser ut som et hvitaktig belegg på leppene. Det er den delen av leppene som er i kontakt med melken når jeg ammer. Egentlig kan det se ut som de er litt hovne, og da jeg først så det tenkte jeg at det kunne være fordi de er så lenge fuktige under amming. Men nå har jeg lest litt om sopp i munnhulen - trøske. Kan det være det jenta vår har fått? Er det noen som har erfaring med dette, og som kan si noe om hvordan det arter seg/ ser ut? (Jeg ser ingenting unormalt inne i munnen hennes, det er kun på leppene)
cappocino Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Hei, lillesnuppa vår har også fått det. Hun er 4 uker. Det ser ut som melkerester, litt sånne hvite prikker/belegg på leppene og inne på tungen. Det går av hvis du vasker det av. Jeg har også blitt smittet på puppene og det er sånn stikkende følelse etter hver amming. Du kan prøve å ta det bort med litt blå farris. (uten kullsyre) Pensle med q tips der hvor det sitter. Det lindrer og kan få bort alt hvis du gjør det ofte nok. Jeg måtte dessverre få Mycosin (er det det heter) som jeg må smøre på puppene og pensle i munnen til snuppa. Det smaker ikke noe godt, stakkar snuppa. Håper det er lite dere har og får bort med farris. Fikk også kjerrigråd å bruke youghurt naturell og tyttebærsaft. Du kan også få kjøpt krystalfiolett på apoteket men det er vist masse klin og ødelegger alt det kommer i kontakt med, fargen går ikke bort. Yougurt turde jeg ikke å bruke siden det skal barn under 1 år ikke ha. Lykke til!
Gjest marthepia Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Tuppa vår hadde også trøske. Jeg tok henne med til legen og hun fikk medisin. En slags væske som vi smørte på med qtips noen gang for dagen. Tror egentlig ikke det var nødvendig nå når jeg tenker meg om, for det er veldig vanlig. Fikk også små hvite prikker på brystene mine, men legen sa at det var normalt og at det ville gå over av seg selv.
Tvilling76 Skrevet 7. februar 2007 #4 Skrevet 7. februar 2007 Da jr fikk trøste, renset vi munnen med Corsodyll. Fåes kjøpt på apoteket uten resept. Tok det på en q-tips og skylte munnen. Det er forøvrig det man får når man har operert i munnen eller har infeksjon. Les bruksanvisningen. Lykke til!
Gjest marthepia Skrevet 7. februar 2007 #5 Skrevet 7. februar 2007 Da jr fikk trøste, renset vi munnen med Corsodyll. Fåes kjøpt på apoteket uten resept. Tok det på en q-tips og skylte munnen. Det er forøvrig det man får når man har operert i munnen eller har infeksjon. Les bruksanvisningen. Lykke til! ← tror det var det vi fikk også. Men legen skrev ut resept på det. Skjer ofte at leger skriver ut resepter på ting som er reseptfritt. det merka jeg da jeg jobba på apoteket her.
jordbær Skrevet 7. februar 2007 #6 Skrevet 7. februar 2007 Dattra til søstra var sterkt plaget(I ganske lang tid, jeg vet ikke om hun har det enda). Men helsestasjonen ville ikke gi henne medisin. Hun fikk beskjed om å bruke blå farris. Og ingenting annet.
Cathie Skrevet 7. februar 2007 #7 Skrevet 7. februar 2007 Sønnen min hadde ikke trøske, men jeg fikk sopp på brystene etter en kraftig antibiotikakur, og det unner jeg INGEN!! Det var gruuusomt å amme i 2måneder, gråt og gråt og kvia meg for å ta fram puppen, kunne heller ikke amme hvor det var folk siden jeg gråt hver eneste gang. Og mor kan lett bli smittet når baby har trøske i munnen! Så det er viktig å få behandlet det, hvis helsestasjonen sier at det ikke er vits med medisiner så gå til lege! Jeg fikk et skriv fra ullevoll eller noe på helsestasjonen hvor det stod at det var veldig viktig å få behandlet det, så å nekte medisiner er helt idioti!! Hvis man går med det for lenge kan det bli nesten umulig å få det bort uten å slutte å amme. Dette er jo selvfølgelig hvis mor blir smittet, men det skjer lett!
Siona Skrevet 7. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2007 Tusen takk for svar! Jeg er fortsatt litt usikker på om det virkelig er trøske hun har fått, det passer ikke helt inn i de beskrivelsene jeg har lest. Jeg har time på helsestasjonen om etpar dager, så de kan vel kanskje svare på om det er trøske vesla har fått. Kanskje jeg kan pensle litt med farris i mellomtiden, bare for å være på den sikre siden...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå