Lofotdorsken Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Eg har vore så (u)heldig(?) å få ein del boksar med kokosmjølk etter at venninna mi flytta. Kva skal eg gjere med den?? Er ikkje akkurat så avansert på kjøkenet, men hadde vore artig å prøvd noko nytt!!
Gjest bada Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Kokosmelk brukes i mange retter fra India og Thailand (samt nabolandene). Oppskriften nederst til venstre på denne siden er veldig god. Ellers kan du jo kjøpe en kokebok for indisk mat eller thaimat og eksperimentere litt!
Lofotdorsken Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. februar 2007 Oppskriften nederst til venstre på denne siden er veldig god. ← Hjelp! Det der klarar eg no aldri! Takk for tilliten, men altfor vanskelig! Kan ein nytte kokosmelk i "vanlege" rettar i staden for fløyte?
Gjest gjesta Skrevet 6. februar 2007 #4 Skrevet 6. februar 2007 Jeg synes du har vært heldig, ikke uheldig Den sri-lankiske oppskriften du fikk link til har jeg prøv etter tips her på KG. Den er veldig god, og ikke vanskelig å lage! Anbefaler den altså, er bare å kutte opp løk og så steke ingrediensene Ellers synes jeg det kan være godt å ha kokosmelk oppi risvannet når risen kokes, da får risen smak av kokos. Det er nok mange retter hvor fløten kan byttes ut med kokosmelk også!
-frøya- Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Ellers så her skjedde det et eller annet Endret 6. februar 2007 av -frøya-
-frøya- Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Eller så får du kjøpt mange forskjellige poser med kryddermix som du bare skal tilsette kokosmelk. Har prøvd en som heter Kerala curry fra Santa maria,synes den var veldig god
Karamba Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Grønn curry er kjempegodt. Jeg pleier ikke å gjøre akkurat slik som i oppskriften. Steker kylling og grønnsaker (f.eks. løk, paprika), har deretter på kokosmelk og blander til slutt i ønsket mengde med currypaste. Rød curry er også utrolig godt. Har ikke prøvd rød curry paste, kun spicemixen. Jeg bruker samme fremgangsmåte som ved grønn curry. Serverer med ris evt. nudler.
Gjest piaf Skrevet 6. februar 2007 #8 Skrevet 6. februar 2007 Du kan også lage pannekaker av kokosmelk. Jeg har flere ganger brukt denne oppskriften, men tilsetter i tillegg litt vanlig lettmelk, så røren blir passe tynn.
Gjest Pax Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 Kan ein nytte kokosmelk i "vanlege" rettar i staden for fløyte? ← Jada. Man kan til og med lage kakao med kokosmelk.
FantasDick Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 Hvis du pleier å spise Bali kyllinggryte, så er den super med kokosmelk istedet for fløte!
skrue Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 (endret) I denne tråden ble det et stykke ned linket til oppskriften Kyllinglår i kokosmelk med karri Den skal jeg prøve snart. Endret 6. februar 2007 av skrue
Gjest gjesta Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 I denne tråden ble et stykke ned linket til oppskriften Kyllinglår i kokosmelk med karri Den skal jeg prøve snart. ← Den var veldig god, men trenger litt lenger steketid enn det som står i oppskriften. Sausen kan være et veldig godt utgangspunkt for andre ovnsretter også.
Gjest Silmarill Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 (endret) Sier som mange andre her, du er bare heldig! Jeg bruker å lage Thai inspirerte middager og da er det kokosmelk som må til Sjekk denne siden http://www.santamaria.no/servlet/se.daddy....rvlet?c=1&p=r1a Endret 6. februar 2007 av Silmarill
CoolDuckie Skrevet 6. februar 2007 #15 Skrevet 6. februar 2007 Eg har vore så (u)heldig(?) å få ein del boksar med kokosmjølk etter at venninna mi flytta. Kva skal eg gjere med den?? Er ikkje akkurat så avansert på kjøkenet, men hadde vore artig å prøvd noko nytt!! ← Her er min noe hjemmesnekrete oppskrift: Bland saften av to lime, et par teskjeer sukker, litt Thai (lys) soyasaus, en stor teskje knust chili (eller mer), fersk hakket koriander (evt på glass) og peanøttolje eller annen passende nøytral matolje. Skjær opp et passende antall kyllingbryst i tynne strimler. Legg i blandingen og la ligge i 30 minutter+. Varm stor teflonstekepanne godt opp, hell i kyllingen og marinaden (skal være så varmt at det virkelig freser godt), Bare stek til kyllingen ikke lenger er synlig rød. Hell i en boks kokosmelk. Kok opp. Hell i hakket vårløk, hakket paprika eller lignende. Kok under sterk varme slik at du kjapt reduserer væskemengden noe. Krydre til med lys soya, evt mer chili. Sever med jasminris. Du kan evt. også hadde hvitløk og ha i marinaden. Hvitløken bør stekes, den blir ofte litt skarp i smaken om den bare koker i kokosmelken. Ikke kok vårløken og paprikaen så lenge at de blir blaute- best om de er litt "kneppige". CoolDuckie
Gjest Catwoman Skrevet 7. februar 2007 #16 Skrevet 7. februar 2007 Du kan også bruke det til baking. Søt gjærbakst feks. der kan du erstatte annen væske med kokosmelk - det blir veldig godt og saftig.
Lofotdorsken Skrevet 8. februar 2007 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2007 tusen takk for gode råd! Må prøve å printe ut dette!
Gjest Gjest 1 Skrevet 8. februar 2007 #18 Skrevet 8. februar 2007 Du kan gjøre det veldig enkelt... - Fres masse opphakkede grønnsaker i varmt wokpanne med god olje i: paprika i store, tykke strimler, løk, champignon, stangselleri, broccoli og andre typiske asiatiske wokgrønnsaker - Fres også små opphakkede "terninger" av kyllingfilet - Krydre med salt, pepper, eventuelt chili og andre passende asiatisk wokkrydder - Hell over en boks kokosmelk og litt vann og la det surre - Kok eggnudler og bland med alt det andre i wokpannen Klar til servering. Det samme kan gjøres med en indisk vri men da med litt andre ingredienser som andre har tipset om her.
MarianneE Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 Eller så får du kjøpt mange forskjellige poser med kryddermix som du bare skal tilsette kokosmelk. Har prøvd en som heter Kerala curry fra Santa maria,synes den var veldig god Sammen med kyllingkjøttdeig er det kjempe godt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå