Mrs Skrevet 6. februar 2007 #1 Skrevet 6. februar 2007 Hei Jeg har en datter som er 13 år og går i 8. klasse. Hun er skoleflink, er samvittighetsfull med lekser og får gode karakterer. Vi presser henne over hodet ikke til gode resultater, men er nøye med at hun ikke "sluntrer" unna. Fra lærere og på annen måte har vi forstått at hun er godt likt blandt de andre jentene i klassen. Hun går aldri alene på skolen. Men, fra hun kommer hjem er det stille. En sjelden gang (veldig sjelden), er hun på kino med ei veninne, men etter skoletid er hun så å si aldri ute med venner. Jeg oppmuntrer henne til å komme seg litt ut, jeg kjører henne så gjerne og det vet hun (vi bor noen få km utenfor et tettsted). Jeg er ikke akkurat fortvilet, men litt bekymret over dette. Burde ikke ei jente på hennes alder være litt mer i "farta"? Når det en gang i blandt er noe som foregår i vennegjengen fra skolen, blir hun regnet med og bedt. Forrige skoleår var det en "hjemme alene" fest, og en overnatting på en hytte i forsvarlig avstand fra voksene. Jeg vet at de aller fleste jentene på skolen har internett og msn hjemme, og jeg har forstått at mye av kontakten utenfor skolen foregår der. Vi har ikke internett, og jeg lurer på om det rett og slett er det som mangler? Har dere barn på samme alder? har dere noen inspill? Kan legge til at vi har tre barn, så det er ikke det at det er stille hjemme. 13-åringen er eldst, men neste barn er også ei jente og hun er bare 17 mnd yngre (minste er en gutt på 8 år). Jentene kan finne på mye sammen, også inkludert lillebror ...om de gidder Skal vi bar følg med på utviklingen og ikke blande oss? eller.... Uerfaren tenåringsmor
Gjest baby-E Skrevet 6. februar 2007 #2 Skrevet 6. februar 2007 Lillebroren til samboern min var en slik stille gutt, og det forsåvidt ennå. Han er godt lkt blandt alle, men alikevel var han kun hjemme etter skolen og etter håndballtreningen. Fant aldri på noen ting med noen. I dag er det noe bedre. Alle tenåringer er forskjellige. Syns ikke du skal mase på henne eller noe. Om hun ikke vil, så vil hun ikke.
Gjest Vidvandre Skrevet 6. februar 2007 #3 Skrevet 6. februar 2007 Jeg høres litt ut som datteren din og moren min maste støtt og stadig om "skal du ikke finne på noe med venninnene dine da, jeg kan kjøre deg, du kan få penger" osv osv. Opplevde det som mas fordi jeg trives best i mitt eget selskap på ettermiddagen. Hvis jeg ville på kino eller være med venner var det ikke noe problem. I tillegg hadde jeg en hobby jeg var glad i (hester) og fikk selskap av både folk og dyr når jeg var i stallen. Har datteren din hobbier eller idrett hun holder på med? Ellers er kanskje internett en god ide når barna er såpass store; internett er veldig nyttig i skolesammenheng.
Mrs Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2007 Hei igjen: Når hun er hjemme leser hun mye; bøker, tegneserier og litt annet. Hun spiller også tv-spill, men lekser tar jo også en del tid. Idrett har hun prøvd, både håndball og fotball, men hun hadde ikke lyst til å fortsette. Vet hun ønsker seg internett hjemme, og det kommer, det vet hun, men alt til sin tid. Det er et øknomisk spørsmål for oss, siden vi er 5 personer og kun kort tid har hatt 2 inntekter. Utpå vårkanten/forsommeren blir det mulig Vet jeg sikkert bekymrer meg unødig, men vi mødre har vel en tendens til å bekymre oss for det meste
Gjest Marillia Skrevet 6. februar 2007 #5 Skrevet 6. februar 2007 Msn/internett er nok en stor del av ungdommens liv, og som Vidvandre sier: veldig nyttig i skolesammenheng. Det er nok lurt at du ikke maser for mye, men samtidig er det viktig at også barn skjønner at om et vennskap skal vare, må det også pleies. Du kan kanskje foreslå at hun inviterer til pizzakveld/videokveld/hobbykveld, slik at hun tar med seg en venninne eller to hjem.
Ignite Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 Datteren din minner meg litt om meg selv. Dersom du griper inn på forskjellig vis og forsøker å skaffe henne venner, vil hun gjennomskue det, og føle at du ikke er fornøyd med henne/ser på henne som litt mislykket. Nei, la henne være seg selv. (Men skaff internett)
ToveM Skrevet 6. februar 2007 #7 Skrevet 6. februar 2007 Har en gutt på 13, og det er ikke så veldig mye de er ute med venner nei, men de spiller en del på nettet sammen, og ringes ofte i forb. med det..., men de er jo noen kompiser som møtes hos hverandre, men stort sett spiller de jo sammen da også...men jeg ville ikke beskymret meg så veldig, siden hun har gode venner på skolen og i andre sammenhenger
Mrs Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2007 Prøver å mase minst mulig på henne, for jeg merker at hun blir litt "stressa" av det, og prøver å gjøre meg/far tilfreds. Hun merker nok at vi undres litt, og tror kanskje at hun burde være annerledes, og det er ikke OK. Hun har bedt om å få ha en hjemme alene fest, og det er jo positivt. Har lovet henne det, men ikke før etter sommerferien, når vi voksene er litt mere på høyden med ny livssituasjon. (Far er borte hele uken, og jeg er alene hjemme med alt ansvar + egen jobb) Det går seg nok til tenker jeg. Må la henne få tid til å bli "stor". Det er mye som skjer med henn for tiden; Utvikling fra jente til ung "dame", overgang fra barneskole til ungdomsskole. Jeg har jo vært 13 år selv, og i den alderen skjer det mye i kropp og sinn. Men snille unger har jeg jammen, må bare få lov til å skryte av dem (litt utenom tema): Da jeg kom hjem fra jobb fredag ettermiddag hadde alle tre gått sammen og ryddet huset, tatt oppvasken og tent lys på benker og bord. Ble så glad at jeg nesten begynte å grine, og stoltere fjes har jeg nok aldri sett
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #9 Skrevet 6. februar 2007 A Magasinet hadde en artikkel før jul om ungdom som blir isolert fordi de ikke har internett hjemme. Sier ikke at det er der problemet ligger men det er jo noe å tenke på. Dessuten er det nyttig i forbindelse med skolen, det er det liten tvil om. Så lenge jenta virker fornøyd og dere vet med sikkerhet at det ikke er noen problemer på skolen så ville jeg tatt det med ro. Jeg var heller ingen fly-ute jente da jeg var tidlig i tenårene men jeg hadde det veldig bra i mitt eget selskap. Gå gjennom økonomien og se om det er noe dere kan ofre for å få de ekstra 300 pr. mnd. som bredbånd koster.
Mrs Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2007 Ser behovet for internett ja...og det skal vi skaffe. Men det koster å gå til anskaffelse av PC så det må bero litt til. (Nå sitter jeg på jobb og sløser tid :-) )
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2007 #11 Skrevet 6. februar 2007 Har samme problem her med samboers jente på 13 år (7 klassing). Det jeg har innsett er at jenten oppsøker venninner når hun har behov for det. Men med trening 3 ganger i uken, lekser, lek med yngre søsken, samtaler med meg/far, samvær med mor/brødre, aktiviteter hvor vi i familien finner på noe som spill/film/bowling/tur/besøk - setter jenten heller pris på å slappe av hjemme. Noen ganger foran tv, andre ganger foran pc (hvor hun jo har kontakt med andre) eller med en bok. Jeg har snakket med andre foreldre og de sier det samme: nå er barna mer stuegriser enn hva de var for et år og to siden. Hva med at jenten fikk invitere noen hjem på pizza og singstar? Eller annet som fenger? Jeg ville absolutt ha investert de 3-4-5000 i en liten pc og de hundrelappene i bredbånd. Jeg har sluttet å bekymre meg. Er selv mer sosialt annlagt, men må innse at ikke alle er slik. Men det er jobben vår å bry oss. Vi mener jo det beste.
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 Ser behovet for internett ja...og det skal vi skaffe. Men det koster å gå til anskaffelse av PC så det må bero litt til. (Nå sitter jeg på jobb og sløser tid :-) ) ← Skjønner, trodde kanskje dere allerede hadde PC og at det bare var bredbåndet som manglet. Men når det er snakk om begge deler så blir saken en annen.
Gjest bada Skrevet 6. februar 2007 #13 Skrevet 6. februar 2007 Ser behovet for internett ja...og det skal vi skaffe. Men det koster å gå til anskaffelse av PC så det må bero litt til. (Nå sitter jeg på jobb og sløser tid :-) ) ← Og jeg tror det er akkurat der det ligger! Barn/ungdom snakker mye sammen på MSN, og treffes derfor mindre fysisk. Aktiviteter avtales gjerne på MSN også, og det kan være at din datters venner ikke tenker over at hun ikke er der og at de burde ringe henne. Så det er bra at du ser behovet og vil skaffe internett så snart dere har mulighet for det.
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #14 Skrevet 6. februar 2007 Og jeg tror det er akkurat der det ligger! Barn/ungdom snakker mye sammen på MSN, og treffes derfor mindre fysisk. Aktiviteter avtales gjerne på MSN også, og det kan være at din datters venner ikke tenker over at hun ikke er der og at de burde ringe henne. Så det er bra at du ser behovet og vil skaffe internett så snart dere har mulighet for det. ← Tror bada har rett i dette. 1
Mrs Skrevet 6. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 6. februar 2007 Er nok i grunnen helt enig med dere. Men det er litt vanskelig å akseptere at internett har så stor betydning... Det er 23 år siden jeg selv var 13, og du verden som ting har forandret seg! Uansett, forumet er et veldig fint sted for å lufte tanker og følelser, det har en enorm rekkevidde, og da blir det vel det samme med kontakt blandt venner :-) Takk for alle svar
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #16 Skrevet 6. februar 2007 Men det er litt vanskelig å akseptere at internett har så stor betydning... ← Det er nok bare å innse at ungdom uten internett hjemme ofte vil bli mer isolerte og mange opplever at de ikke får vite om ting som skjer før i etterkant.
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2007 #17 Skrevet 6. februar 2007 Samme med mobil desverre. Mye kontakt på sms også.
Antoinette Skrevet 6. februar 2007 #18 Skrevet 6. februar 2007 Samme med mobil desverre. Mye kontakt på sms også. ← Jepp! Vet om endel barn som lyver om at de har internett hjemme, det er for flaut å si sannheten.
Betsy Skrevet 6. februar 2007 #19 Skrevet 6. februar 2007 Vet om endel barn som lyver om at de har internett hjemme, det er for flaut å si sannheten. ← Litt forskjell på internett og TV-kanaler, men: Dette får meg til å minne meg om meg selv på barneskolen. Foreldrene mine nektet konsekvent og kjøpe parabolantenne så vi fikk flere TV-kanaler. Ikke fordi vi hadde dårlig råd eller noe, men fordi de mente det var usunt og se for mye på TV (er forøvrig ikke helt uenig i akkurat det da). Jeg synes det var usannsynlig flaut og ikke forstå bæret når de andre barna diskuterte ungdomsserier som ble sendt på TV3 og TVN + +. Latet som regel som om jeg synes seriene var skikkelig kjedelige... Også ble jeg overlykkelig da TV2 kom!
Liskat Skrevet 7. februar 2007 #20 Skrevet 7. februar 2007 Er ikke nødvendigvis pga Internett heller. Jeg var også slik som datteren til TS, og da var det ganske få som hadde internett hjemme. Ikke noe å bekymre seg for, jeg endta da opp som et anstendig menneske jeg og, tror jeg Men jeg vil tro hun blir ganske aktiv på nettet når dere får skaffet dere PC og internett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå