Gjest bada Skrevet 7. februar 2007 #21 Skrevet 7. februar 2007 Yes, lixom, det er vel lixom kidsa til cousins til foreldra lixom. Mvh klemz ← Nå fikk jeg meg en god latter. Jeg skjønner godt at den var fristende, ja!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 7. februar 2007 #22 Skrevet 7. februar 2007 Tantene/onklene til foreldrene kalles vel grandtante/onkel? ← Jepp, det har jeg alltid brukt.
mysan Skrevet 7. februar 2007 #23 Skrevet 7. februar 2007 Filletanter/onkler er foreldrenes søskenbarn. Foreldrenes tanter og onkler, er dine grandtanter/onkler. Inngiftede tanter og onkler, er tanter og onkler. Tremenninger er barn av søskenbarn, og firmenninger er barn av tremeninger. Altså, dine barn blir tremenninger med barna til dine søskenbarn. Og dine barn er firmenninger til barna av dine tremenninger. Og der stopper det igrunn.
Gjest -eline- Skrevet 9. februar 2007 #24 Skrevet 9. februar 2007 Hmm søskenbarnet til en av foreldrene dine fikk barn med en av søsknene til den andre forelderen din? Huff, så komplisert å si ← Stemmer, men de fleste tenker incest og det som verre er...utrolig morsomt når vi har vært på byen sammen og stiller et slikt spørsmål til en tilfeldig forbipasserende
Malama Skrevet 9. februar 2007 #25 Skrevet 9. februar 2007 Ja, folk klarer å tenke "incest" eller "upassende" av det meste, og mange sliter med å skjønne at det kan være akseptabelt at jeg har søskenbarn som er mine søskenbarn både på morssida og på farssida også. (men det er jo ikke verre ett at min fars bror er gift med min mors søster, og det er da ikke noe illegalt eller upassende i dette...) Jeg har også et par tremenninger som også er mine firmenninger, av samme type grunnlag som det du har. Det er jo ikke så uvanlig, tross alt, men mange sliter med å skjønne denne typen familierelasjoner, visstnok.
Gjest Gjest_kine_* Skrevet 23. desember 2007 #26 Skrevet 23. desember 2007 Min pappas søskenbarn har fått en sønn, er han da min tremening? Og hva er han for min pappa? Takk for svar:)
Kalorina Skrevet 23. desember 2007 #27 Skrevet 23. desember 2007 Min pappas søskenbarn har fått en sønn, er han da min tremening? Og hva er han for min pappa? Takk for svar:) Ja han er din tremenning. Og han er "ingenting" til din pappa. Jeg er faktisk firemenning med min biologiske tante he he, hun er også firemenning med sine egne barn...
Kamikatze Skrevet 25. desember 2007 #28 Skrevet 25. desember 2007 Tippoldetanter, femlinger, svirebrødre, firfislinger, graniosatanter... Å, hue mitt!
Gjest kadra Skrevet 13. februar 2010 #29 Skrevet 13. februar 2010 hva er en tremenningen og søskenbarn ? hva er forskjllen
Gjest Emera Skrevet 13. februar 2010 #30 Skrevet 13. februar 2010 (endret) hva er en tremenningen og søskenbarn ? hva er forskjllen Dine søskenbarn er barn av dine foreldres brødre og søstre. Altså dine onklers og tanters barn. Dine tremenninger er barn av dine foreldres søskenbarn. Endret 13. februar 2010 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #31 Skrevet 13. februar 2010 Jeg bruker kvinner som eksempler, men bytt gjerne ut med menn: Din tante og din mor er søstre. Din tante får en datter = din kusine/ søskenbarn Din kusine/ søskenbarn får en datter= ditt barns tremenning. Tremenningene får et barn hver = firmenninger osv. Filletante tenker jeg på som inngiftet. Bruker derimot aldri uttrykket. Mine foreldres tanter og onkler er grandtante og -onkler.
Gjest kenneth Skrevet 13. februar 2010 #32 Skrevet 13. februar 2010 hva er en tremenningen og søskenbarn ? hva er forskjllenDu får ringe søskenbarnet ditt på Gjøvik og spørre.
Joe Skrevet 13. februar 2010 #33 Skrevet 13. februar 2010 Jeg har søskenbarn som har barn, og kaller gjerne disse barna for mine to-og-en-halv-meninger Siden de blir mellom søskenbarn og tremeninger.
Joe Skrevet 13. februar 2010 #34 Skrevet 13. februar 2010 (endret) -dobbelpost- Endret 13. februar 2010 av Joe
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #35 Skrevet 13. februar 2010 det er 3 ledd i slekta. vis du går ut fra din bestemor .
Caramello Skrevet 13. februar 2010 #36 Skrevet 13. februar 2010 Barna til dine søskenbarn, og dine barn er tremeninger.
Joe Skrevet 13. februar 2010 #37 Skrevet 13. februar 2010 (endret) I Sverige sier de visst "søskenbarn" om tremeninger og "kusin" om søskenbarn... Endret 13. februar 2010 av Joe
Gjest Apis Skrevet 13. februar 2010 #38 Skrevet 13. februar 2010 Ja, folk klarer å tenke "incest" eller "upassende" av det meste, og mange sliter med å skjønne at det kan være akseptabelt at jeg har søskenbarn som er mine søskenbarn både på morssida og på farssida også. (men det er jo ikke verre ett at min fars bror er gift med min mors søster, og det er da ikke noe illegalt eller upassende i dette...) Jeg har også et par tremenninger som også er mine firmenninger, av samme type grunnlag som det du har. Det er jo ikke så uvanlig, tross alt, men mange sliter med å skjønne denne typen familierelasjoner, visstnok. Når din fars bror er gift med din mors datter og deres datter er gift og skilt igjen. Det er da du blir din egen bestefar?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #39 Skrevet 13. februar 2010 Når din fars bror er gift med din mors datter og deres datter er gift og skilt igjen. Det er da du blir din egen bestefar? Ikke helt... http://www.lyricsdownload.com/oystein-sund...far-lyrics.html
Furstina Skrevet 14. februar 2010 #40 Skrevet 14. februar 2010 I Sverige sier de visst "søskenbarn" om tremeninger og "kusin" om søskenbarn... Inte riktigt sant. Ett syskonbarn är barn till mina syskon, alltså niese/nevö. En kusin är ett söskenbarn (på norska), alltså mina barn och min systers barn är kusiner/söskenbarn till varandra. Tremänningar är barn till kusiner. Min mammas kusins barn är tremenningar till mig. Tremänning kan också kallas för Syssling. Barn till Tremänningar kallar varandra för Fyrmänningar eller bryllingar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå