Gå til innhold

Praksis på sykehjem


Gjest Puffee

Anbefalte innlegg

Hvordan opplevde du å være ute i praksis på sykehjem, og hadde du noen erfaring fra før?

Blir glad for alle svar! :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ingen erfaring fra før, og følte meg litt bortkommen. Trivdes veldig godt med det medisinske aspektet, lære å sette sprøyter, lære om forskjellige prosedyrer, medisinering, sykdommer o.l. Men jeg er veldig lite flink til småprat og syntes det var vanskelig å få kontakt med pasientene, å være den trygge personen som skal være der for å hjelpe dem med diverse. Det er vel en grunn til at jeg ikke jobber som sykepleier i dag ;)

Endret av Fairy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ingen erfaring, så synes det var litt rart i begynnelsen, særlig den biten med å stelle pasienten. Men alt gikk seg til etterhvert, syntes jeg fikk veldig god kontakt med pasientene, å følte at de stolte på meg. Så jeg trivdes kjemegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet vernepleier og hadde medisinpraksis 2. året på et sykehjem. Av tidligere erfaring hadde jeg jobbet på sykehjem en sommer tidligere. Jeg opplevde at mange av de ansatte var veldig opptatt av å få gjort jobben fort uten å reflektere noe særlig over måten jobben ble gjort på. Jeg ble vitne til mange krenkelser som følge av dette. Mitt råd vil være å sette klare læremål sammen med veilederen din på praksisplassen slik at du ikke bare blir utnyttet til å gjøre stell og andre mindre populære arbeidsoppgaver, slik at du hele tiden kan lære nye ting :) det vil også være lurt å få til en god og åpen tone med veileder sånn at du lett kan ta opp ting og reflektere over egen og andres arbeidsmetoder.

Lykke til i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Orinoco

Jeg hadde null erfaring da jeg kom på sykehjem. Var på dementavdeling, og hadde aldri møtt noen demente før i hele mitt liv, så det var skikkelig skummelt. Etter 3 måneder var det som jeg aldri hadde gjort annet, og veilederen min var kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Godt å vite at man ikke er alene om å føle seg litt bortkommen eller tilkortkommen de første dagene når man ikke har noen erfaring fra tidligere :)

Flere erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde litt erfaring fra hjemmesykepleien.

Jeg hadde praksis på sykehjem 1.året på sykepleien. Jeg husker jeg følte meg litt "lost" der til å begynne med, og hadde vanskelig for å se hva som skulle bli gjort. Jeg hadde i tillegg en racerbil av en intensivsykepleier til veileder som suste fra det ene til det andre uten at jeg fikk sukk for meg nesten. Men etterhvert gikk det bedre, og jeg lærte en hel del. Jeg husker jeg syns det var litt kjedelig med alt stellet, men det er jo sånt som man må igjennom det første året, lære seg å kommunisere med de gamle og grunnleggende stell og slikt. Det må jo ligge i bunnen. Det ble mer interressante praksiser etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen erfaring fra det før jeg hoppa i praksisen... Synes det til og begynne med var vanskelig å tilpasse med arbeidet jeg skulle gjøre: Grunnleggende stell.. Men etter 1-2 uker så ble såpass vanesak at det gikk seg til det også... Skal sies jeg hadde en kjempefin primærpasient da, som var ei dame på 57 år, hadde hatt en hjerneslag for 2 år siden, så hun hadde dårlig balanse og det gikk litt tregt kognitivt, men hun var tilstede, så var kjempekoselig å bli kjent med henne, og det som var morsomt var at hun hadde sånn framgang de 8 ukene jeg jobbet der.. Savner henne i dag..

Når det gjelder det sosiale med pasientene, så følte jeg at jeg mestret det veldig godt, det var det jeg likte best av alt, det å prate med pasientene og sørge for at de koste seg, og hadde det de trengte.. Jeg arrangerte quiz hver dag, og de elsket det, det skal sies at de fleste var klare i hodet da, var på en rehab avdeling jeg.. var få demente der..

men man skal passe seg for å bli for glad i pasientene, noe jeg ble, synes det var vanskelig å slutte der.... og iallefall når en av pasientene døde...

men alt i alt var det ei kjempetid, lærte masse! Nyt tiden, og kooooooos deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jobba en god del på sykehjem (eller..bo og behandlingshjem som det heter så fint der jeg kommer fra..), så jeg hadde mye erfaring med eldre, stell, oberservasjoner, kommunikasjon osv. Syns ikke sykehjemspraksisen var noe særlig. Vi fikk dårlig oppfølging av di ansatte på avdelingen, og hadde en lærer som ikke var noe særlig flink heller. Følte oss egentlig ikke så godt mottatt, og jeg følte litt at vi blei brukt som arbeidskraft, noe vi jo ikke skulle være. Vi gikk stort sett for oss selv, eller ofte bestemte vi oss for å gå to og to studenter ilag. Men, i ettertid ser jeg at eg har lært noe av dette da, jeg er ikke ferdig utdannet enda, men jobber samtidig som vikar på et sykehjem, og når vi har studenter og elever der vet jeg iallefall hvordan man bør oppføre seg ovenfor dem! Det er jo egentlig viktig å ha med seg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...