Gjest niomi Skrevet 5. februar 2007 #1 Skrevet 5. februar 2007 Noen i bedriften jeg jobber for, jobber gjennom et bemanningsbyrå. De har nå fått tilbud om fast jobb. Det står ingenting i deres oppdragsbekreftelse om oppsigelsestid, men dette er sakset fra byråets hjemmesider: Oppsigelse Når du har akseptert et oppdrag, må du jobbe ut den tiden oppdraget varer. Når et oppdrag er avsluttet, er det opp til deg å avtale et nytt. For øvrig gjelder Arbeidsmiljølovens regel om én måneds gjensidig oppsigelsestid, fra første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted. Men nå har det seg slik at firmaet sentralt har skrevet en avtale med dette bemanningsbyrået om at deres konsulenter har tre - 3 - måneders oppsigelse. Denne avtalen har ingen av disse konsulentene sett eller blitt varslet om. Kan de gjør det slik?
Mette Skrevet 5. februar 2007 #2 Skrevet 5. februar 2007 Det er normalt at bedriften skriver en kontrakt med bemanningsbyrået om at de må kandidatene på innleier i 3 eller 6 mnd, før de kan ansette de . Dette er for å sikre bemanningsbyråene en periode. Normalt blir det satt en periode på innleie på 6 mnd og etter det står de fritt til å leie de videre eller ansette de.
Gjest niomi Skrevet 5. februar 2007 #3 Skrevet 5. februar 2007 Det er normalt at bedriften skriver en kontrakt med bemanningsbyrået om at de må kandidatene på innleier i 3 eller 6 mnd, før de kan ansette de . Dette er for å sikre bemanningsbyråene en periode. Normalt blir det satt en periode på innleie på 6 mnd og etter det står de fritt til å leie de videre eller ansette de. ← Men her har disse vært ansatt i hhv 7 og 13 år gjennom bemanningsbyrå... Det det er snakk om er at de har laget en avtale om oppsigelsestid på 3 mnd. (man må jo jobbe ut oppsigelsestiden før man kan gå over i fast stilling)
Mette Skrevet 5. februar 2007 #4 Skrevet 5. februar 2007 Slik ja, men bedriften og bemanningsbyrået kan skrive en avtale seg i mellom, men arbeidstaker bør bli opplyst om det. Hvorfor de har gjort det er en annen sak, jeg kan ikke forstå at noen av de skal tjene på dette etter så lang tid. Hadde jeg vært de hadde jeg gått i dialog med bemanningsbyrået og prøvd å fine en løsning på det sammen med de.
Mette Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 En annen ting er at det er en rar ting og gjøre, for da må jo arbeidstaker ha denne oppsgelses tiden i sine papairer også, ellers er det liten vits. Hvis ikke arbeidstaker og arbeidsgiver har de same vilkårene er det liten vits å lage en slik avale med bedriften som leier de inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå