Gå til innhold

kattesand


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal stille dette spørsmålet, så jeg prøver her:) Har en skjønn innekatt og bruker EverClean kattesand fordi både jeg og katten liker den best. Dette er en veldig effektiv klumpesand, men ganske dyr. På pakken står det at klumper fjernes og det etterfylles med ny sand. Fort og greit, men det jeg lurer på er om noen vet om all sanden i kassen bør byttes ut med jevne mellomrom selv om den er ren og ikke lukter?? Pakken sier at det ikke er nødvendig å skifte all sanden igjen, men nettsidene sier at all sanden bør byttes en gang i måneden! Hvem skal jeg tro på? Hva gjør dere? Mistenker produsenten litt for å oppfordre til bytting av sand selv om det ikke er nødvendig for å kunne selge mer sand. Tror ikke jeg bytter ut all sanden så lenge både jeg og katten er fornøyd, men vil gjerne ha dere mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare kattekasse i perioder, men når vi har hatt det over tid så pleier jeg og bytte alt og vaske kassa en gang i blandt, ikke så ofte som en gang i mnd, kanskje annenhver eller hver tredje det kommer ann på. men jeg tenker at det kan jo hende at det blir igjen noe selvom jeg renser den for det jeg ser. men jeg er ingen ekspert men jeg gjør det fordi jeg synes det er greit og få vasket kasse ordentlig med såpe og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva som, objektivt sett, er best.

er vel kanskje litt hysterisk jeg da, for jeg bytter ut all sanden etter hver bruk, og vasker og desinfiserer sankassa etterpå.

nå skal det være sagt at pus stort sett er flink og tar seg av greiene sine utendørs, men jeg må ha kasse stående inne når jeg er borte fra huset på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Jeg bruker å vaske selve kasse med jevne mellomrom, men bytter ikke ut all sanden. Dette er nemlig en skikkelig god klumpesand som trekker til seg all fukt slik at det er lett å få med alt, i tillegg er den bakteriedrepende. Problemet er at det står forskjellige ting på boksen og på hjemmesidene til produsenten! Kanskje jeg må høre med noen i dyrebutikken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan du jo gjøre. jeg bruker ikke dyr sand, så da får du sikkert med deg alt mye lettere. det er ikke lett med disse produsentene, det er klart de skal jo tjene penger så det er sikkert ikke dumt og spørre en dyrebutikk evt en vetrinær. det går sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke i dyrebutikken på vei hjem! Har innekatt og ikke verdens største leilighet, derfor har jeg valgt en god sand som forhindrer lukt. Desverre dyr, men har prøvd billig sand fra butikken og det fungerte ikke særlig bra. Ikke klumpet den og kassen luktet ille etter få dager. Måtte bytte sanda ofte og det ble også dyrt i lengden :-? Uansett tror jeg nok jeg og opus liker sanden vi bruker nå best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to krever også Everclean :wink: Jeg er ikke sikker på hvor ofte jeg tømmer hele kattedoen og vasker den, men jeg vil tippe på hver 6. uke. Da vasker jeg den med grønnsåpe og skifter filterne. De skal vel egentlig skiftes ut hver 3. måned tror jeg, men det er enklere å ta det samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kattedo uten filter, men bruker en sånn pose som man får kjøpt i dyrebutikken under sanda. Synes det fungerer glimrende, og det er såååå enkelt å skifte all sanda ;)

DET gjør jeg 1 gang i måneden. Hver morgen bruker jeg kattedospaden min og tar vekk alt av klumper og avføring. Ca hver 2-3 dag fyller jeg på med sand. Det funker fint for både oss mennesker og for pusen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har jeg sjekket i dyrebutikken og der mente de at så lenge kattesanden (everclean i dette tilfallet) så ren og fin ut var det IKKE nødvendig å skifte ut all sanden i kassen :D Man skal visst bare fylle på ny sand etterhvert som man tar ut klumper etc. Doen kan man godt vaske innimellom, men sanden kan man bare fortsette å bruke. Veldig bra siden jeg bare har en katt og dermed blir sanden drøy i bruk. Må jo bruke litt sunn fornuft, men så lenge jeg og katten er fornøyd er vi alle lykkelige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...