Gjest Fjellsippa Skrevet 5. februar 2007 #21 Skrevet 5. februar 2007 Jeg skyller alltid frukt og gnir med tørkerull. Vil ha bort støv, og mest mulig av sprøytemidler. Hvis jeg ikke har mulighet til å skylle frukten skreller jeg den.
Gjest sitrus Skrevet 5. februar 2007 #22 Skrevet 5. februar 2007 Jeg skyller vel, men det blir igrunn som en sånn vaskebjørn-refleks; jeg bare gjør det. Fjerner litt av fruktvoksen, men har virkelig ikke tro på at jeg får bort mye verken bakterier eller sprøytemidler. Har nesten sluttet å kjøpe vanlige epler fra butikken; har epletre selv (og en vits av en grønnsakshage), og prøver å kjøpe økologisk. De sier jo at man bør skrelle frukt og grønnsaker for å få vekk rester av sprøytemidler, det hjelper fint lite å skylle i kaldt vann. Synes det er ganske ekkelt at de lovlige dosene ofte overskrides og at det brukes endel ulovlige sprøytemidler, men som sagt; velger økologisk av det jeg bruker mest, og later som ingenting ellers....
Cottoncandy Skrevet 5. februar 2007 #24 Skrevet 5. februar 2007 Vasker og vasker... jeg skyller frukten straks den er kjøpt, før jeg legger alt i fruktbollen, men det er mer pga evt jord og annet som lar seg skylle vekk. Skulle jeg tenkt på bakterier måtte jeg jo ha brukt såpe, og å vaske frukt med zalo blir litt tåpelig i mine øyne. Jeg har nå ikke blitt syk enda. ← Godt poeng du har der. Jeg skyller og tørker alltid frukten nøye før jeg spiser den, men egentlig har det vel ikke noe særlig for seg
salsera Skrevet 5. februar 2007 #25 Skrevet 5. februar 2007 Ja, jeg pleier alltid å vaske frukt. Det er vel like innarbeidet som håndvask her.
Anglofil Skrevet 6. februar 2007 #27 Skrevet 6. februar 2007 Skyller alltid frukten ja, med unntak av banan. Mvh Yvonne
Gipsi Skrevet 6. februar 2007 #28 Skrevet 6. februar 2007 Ja skyller alltid frukt her også, og tørker av med litt papir.
gattissima Skrevet 6. februar 2007 #29 Skrevet 6. februar 2007 Skyller druene, da jeg synes de er så klissete. Men i utlandet skyller jeg frukt i drikkevann, eller skreller den. Mmm, masse frukter som jeg aldri ser her hjemme, som bare smaker supergodt! Ikke aner man hva det heter heller. Men godt er det! ← Hvorfor skyller du og skreller frukten når du er i utlandet? Mesteparten av frukten her hjemme er jo utenlandsk... ?
Hobgoblin Skrevet 6. februar 2007 #30 Skrevet 6. februar 2007 Skyller nesten alltid frukt, men tviler på at det er særlig skadelig å la være. Unntaket er når jeg kjøper jordbær på vei til stranden o.l. Da er det som regel vanskelig å få skylt, og jeg spiser bærene uvasket. Har ikke blitt syk ennå, men kommer ikke til å slutte å vaske frukt hjemme. Tenker egentlig mest på alle som har tatt på frukten, ikke på sprøytemidlene.
Gjest Fruktfat Skrevet 6. februar 2007 #32 Skrevet 6. februar 2007 jeg vasker alltid frukt. på epler er det ofte en belegg som er greit å få av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå