Gå til innhold

Vasker du frukten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi får levert frukt på jobben. Her om dagen tok jeg en pære og jeg hadde det travelt så jeg begynte å tygge på den med en gang. En kollega av meg så forferdet på meg og lurte på om jeg ikke skulle vaske frukten først og jeg svarte sin sant er at jeg ikke alltid gjør det. Spørsmålet er: "I'm a living on the edge?" ;) Er det bevist at det er farlig å spise frukt dersom den ikke vaskes på forhånd? Og hvor farlig er dette sammenlignet med andre ting? Vi omgir oss jo med skumle saker både i den ene og andre form og variant...er uvasket frukt virkelig det farligste i denne verden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler: Det hadde jo vært flott om det å spise uvasket frukt var det farligste en kunne finne på!

Jeg skyller frukten litt hvis jeg er hjemme. Men om jeg for eksempel handler et eple for å ha noe å spise i farta bryr det meg ikke.

Skrevet

Vasker og vasker... jeg skyller frukten straks den er kjøpt, før jeg legger alt i fruktbollen, men det er mer pga evt jord og annet som lar seg skylle vekk. Skulle jeg tenkt på bakterier måtte jeg jo ha brukt såpe, og å vaske frukt med zalo blir litt tåpelig i mine øyne. Jeg har nå ikke blitt syk enda. ;)

Skrevet

Vasker så å si aldri frukt -de få gangene jeg husker det vil "vaske" si to sekunder under kaldt vann, strengt tatt tror jeg ikke det utgjør den store forskjellen... Om det skulle være tvilsomme ting på dem, satser jeg på at det er med på å styrke immunforsvaret heller enn å gjøre meg syk... ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det hender jeg skyller den i kaldt vann, men absolutt ikke alltid. Jeg tror ikke det er det verste man kan gjøre.

Skrevet

Jeg skyller alltid frukt - både fordi andre mennesker som oftest har tatt på den, men også for å bli kvitt litt av sprøytemidlene.

Når det er sagt så tror jeg ikke man dør av å spise uvasket frukt. Det er vitenskapelig bevist at de som spiser uvaskede frukt og grønnsaker har mye bedre helse enn de som aldri spiser grønnsaker!

Skrevet
Jeg skyller alltid frukt - både fordi andre mennesker som oftest har tatt på den, men også for å bli kvitt litt av sprøytemidlene.

Sånn tenker jeg også. Jeg skyller frukten i varmt vann og tørker godt med papir, innbiller meg at "gnikkingen" fjerner litt mer gift og fingeravtrykk enn bare skylling gjør. Om det har noe for seg vet jeg ikke, men jeg synes det høres logisk ut. ;)
Skrevet

Jeg kjøper stort sett bare økologisk frukt, så jeg skylder bare raskt i kaldt vann for å få bort støv etc. Vasker litt ekstra med hendene hvis det er frukt med sprøytemiddel det er snakk om, men jeg tror ikke det gjør noen forskjell. Sprøytet frukt er jo grodd fram ved hjelp av div. kjemikalier, så jeg tror ikke litt vask hjelper på å ikke få i seg slikt. Å kjøpe økologisk derimot, det hjelper. :)

Skrevet (endret)
Jeg kjøper stort sett bare økologisk frukt, så jeg skylder bare raskt i kaldt vann for å få bort støv etc. Vasker litt ekstra med hendene hvis det er frukt med sprøytemiddel det er snakk om, men jeg tror ikke det gjør noen forskjell. Sprøytet frukt er jo grodd fram ved hjelp av div. kjemikalier, så jeg tror ikke litt vask hjelper på å ikke få i seg slikt. Å kjøpe økologisk derimot, det hjelper. :)

Jeg prøver å gjøre det samme... For en stund siden ble det publisert en liste over hvor mye sprøytemidler som finnes inni forskjellig frukt og grønnsaker i en av nettavisene, antakelig Aftenposten. Har lite å si at du vasker utenpå når mye av sprøytemidlene har trukket inn i fruktkjøttet! Særlig "myke" frukter og grønnsaker hadde mye sprøytemidler i kjøttet, f.eks. druer, klementiner etc. Kan se om jeg finner igjen artikkelen senere.

Hmm, dette ble et rotete svar. But I suppose you get the point.

Edit: Fant tilbake artikkelen jeg tenkte på her.

Endret av itla
Skrevet (endret)

Jeg skyller nesten aldri frukten jeg spiser.

Endret av Zari
Skrevet

Kommer litt an på. Noen ganger skyller jeg den andre ganger ikke.

Skrevet

Jeg skyller alltid frukt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Skyller hvis jeg er hjemme, eller i nærheten av en vask. Men lar meg ikke stresse av å måtte spise et uvasket eple hvis jeg er ute og går.

Skrevet

Ja! Etter at jeg så en forkjøla butikkansatt som bytta på å sortere frukt og snyte seg i nesa gjør jeg det.

Skrevet

Jeg skyller stort sett frukt, når det er muligheter for det. Har jeg det travelt og jeg er sulten og det ikke er tilgang til en vask, så bryr jeg meg ikke med det.

Gjest Vidvandre
Skrevet

Glemmer det som oftest, men har ikke dødd ennå, så hurra! Lever farlig ja.

Skrevet

Skyller hvis jeg har tilgang på en vask. Tror ikke det hjelper så veldig da. Det skal nok mer til enn en kjapp skylling å bli kvitt bakterier og eventuelle sprøytemidler.

Skrevet

Skyller skjeldent frukt.. Bare hvis det er eventuelle jordrester eller lignende på.. Og som de fleste andre her i tråden så lever jeg også ;)

Skrevet

Skyller druene, da jeg synes de er så klissete. Men i utlandet skyller jeg frukt i drikkevann, eller skreller den. Mmm, masse frukter som jeg aldri ser her hjemme, som bare smaker supergodt! Ikke aner man hva det heter heller. Men godt er det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...