Gå til innhold

Politiavhør


Gjest Borghild

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild

Ei jeg kjenner er innkalt til politiavhør imorgen. Det er en såkalt liten sak, hun har fått noe trygd hun ikke hadde krav på, det er ikke mer enn 20.000 og hun skal betale tilbake alt til nav. Men likevel er hun innkalt til avhør. Jeg skal være med henne for hun er så nervøs. Lurer på om noen har vært igjennom dette og vet hvordan det funker? Hvor lang tid pleier det å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde du det var bare å betale seg ut? Likevel innkalt til avhør, en liten sak, skriver du.

Nei, svindel er aldri en liten sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i politiavhør angående en sak som ikke gjaldt meg personlig, men det var svindling av penger fra jobben. Det avhøret varte lenge og de var ganske tøffe. Er mange år siden så jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge det varte, kanskje 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

takk momo. godt noen svarer og ikke bare kommer med moralprekener. var det snakk om mange penger? tror du hennes avhør vil vare like lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok ikke så lett å forutsi hvor lang tid det vil ta.

Jeg har vært i avhør etter å ha bestilt noe på nettet som viste seg å inneholde noe ulovlig. Det tok vel et par timer tenker jeg. Det spørres og graves om det meste, så tiden flyr. Er ikkenoe å grue seg for. Han politimannen som forhørte meg var veldig hyggelig og høflig. Han stilte i jeans og tshirt, noe som ihvertfall virket beroligende på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk momo. godt noen svarer og ikke bare kommer med moralprekener. var det snakk om mange penger? tror du hennes avhør vil vare like lenge?

Jeg aner ikke hvor lenge hennes avhør vil vare.

Det gjaldt ca 100 000 kr, men den saken var veldig spesiell. Det var helt klare bevis for hvem som hadde gjort det. Vi ansatte skulle bare inn til avhør om rutinene rundt pengene på jobben egentlig. Men den som avhørte oss var en veldig god venn av den som hadde gjort det. Så den personen prøvde og få skylden over på oss andre.

Så hele den saken var jo takla veldig feil.

Hvis din venn innrømmer hva hun har gjort og skal betale tilbake kan jeg ikke tenke meg at det skal ta så veldig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hun er ærlig så burde det ikke ta så lang tid.. men de kommer sikkert til å forsikre seg om at hun ikke juger om noe!

Og det kan bli ganske ubehagelig når politiet begynner å forhøre henne fra alle vinkler og kanter. I hvertfall hvis hun ikke har rent mel i posen eller forsøker å skjule noe. De går rett på sak.

Får håpe det går bra da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at noen her kaller det for svindel?

Det kan jo være at hun har fått feil utbetalinger.

Jeg fikk to kontantstøtter for mye utbetalt i desember. Skjønte ikke først at det var feil. Trodde at de hadde slått sammen kontantstøttene, barnetrygd og bidrag. Men da jeg også fikk barnetrygd etterpå, skjønte jeg jo at noe var galt.

Jeg ringte trygdekontoret i januar og sa ifra. Ordnet det sånn at jeg ikke fikk kontantstøttene i januar, så da gikk det jo opp i opp. Men hadde steilet hvis jeg måtte inn til politiavhør for noe sånt...

Holdt på å glemme spørsmålet til TS :ler:

Jeg var inne til avhør ang noe helt annet. Det tok ca 30 min.

Endret av vsn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Jeg skjønner ikke at noen her kaller det for svindel?

Det kan jo være at hun har fått feil utbetalinger.

Jeg fikk to kontantstøtter for mye utbetalt i desember. Skjønte ikke først at det var feil. Trodde at de hadde slått sammen kontantstøttene, barnetrygd og bidrag. Men da jeg også fikk barnetrygd etterpå, skjønte jeg jo at noe var galt.

Jeg ringte trygdekontoret i januar og sa ifra. Ordnet det sånn at jeg ikke fikk kontantstøttene i januar, så da gikk det jo opp i opp. Men hadde steilet hvis jeg måtte inn til politiavhør for noe sånt...

Man blir ikke innkallt til avhør hvis NAV har gjort feil. Da må man betale tilbake hvis man burde ha skjønt at man fikk for mye. Og det gjør man jo i 99,9 % av tilfellene.

For at man skal bli innkallt til avhør må det være sannsynlig at man bevisst har svindlet NAV i vinnings hensikt. Da anmelder NAV forholdet til politiet, som vurderer om de skal reise straffesak eller ikke.

Det beste for venninnen din er å fortelle sannheten. Hvis hun innrømmer det hun har gjort kan hun slippe rettsak. Da kan det hende at hun får et forelegg av politiet. Hvis hun ikke innrømmer kan saken ende i retten, som så skal ta stilling til skyldspørsmålet.

Må også si meg enig med dem som sier at trygdesvindel ikke er en liten sak. Når man får et vedtak fra NAV står det hva vilkårene for ytelsen er. Hvis man ikke fyller vilkårne lengre har man plikt til å melde fra. Hvis man ikke gjør det er det svindel, og man må ta konsekvensene når det blir oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at man skal bli innkallt til avhør må det være sannsynlig at man bevisst har svindlet NAV i vinnings hensikt. Da anmelder NAV forholdet til politiet, som vurderer om de skal reise straffesak eller ikke.

Ja, det er vel egentlig logisk. Er også enig i at trygdesvindel ikke er en liten filleting.

Men TS, hvordan gikk avhøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor lenge hennes avhør vil vare.

Det gjaldt ca 100 000 kr, men den saken var veldig spesiell. Det var helt klare bevis for hvem som hadde gjort det. Vi ansatte skulle bare inn til avhør om rutinene rundt pengene på jobben egentlig. Men den som avhørte oss var en veldig god venn av den som hadde gjort det. Så den personen prøvde og få skylden over på oss andre.

Så hele den saken var jo takla veldig feil.

Hvis din venn innrømmer hva hun har gjort og skal betale tilbake kan jeg ikke tenke meg at det skal ta så veldig lang tid.

Sier du her at politimannen som avhørte dere var en god venn av den du mener har underslått de 100 000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor lenge hennes avhør vil vare.

Det gjaldt ca 100 000 kr, men den saken var veldig spesiell. Det var helt klare bevis for hvem som hadde gjort det. Vi ansatte skulle bare inn til avhør om rutinene rundt pengene på jobben egentlig. Men den som avhørte oss var en veldig god venn av den som hadde gjort det. Så den personen prøvde og få skylden over på oss andre.

Så hele den saken var jo takla veldig feil.

Hvis din venn innrømmer hva hun har gjort og skal betale tilbake kan jeg ikke tenke meg at det skal ta så veldig lang tid.

Han som tok avhør var en god venn? Da er han inhabil og skal ikke delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier du her at politimannen som avhørte dere var en god venn av den du mener har underslått de 100 000 kr?

Ja, det stemmer. Det skulle ikke ha skjedd nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være bevisst svindel nei.

Jeg fikk et år mer pensjon enn jeg hadde krav på, i følge trygdekontoret. Jeg tror ikke det stemmer, for når jeg ser på ligningen i ettertid så står jeg oppført med temmelig mye høyere inntekt det året, enn året før og etter, og det er ingen grunn til at det skal stemme. Men nok om det. Det eneste som skjedde var at jeg fikk et brev fra trygdekontoret og at de trakk meg i trygden det neste året til jeg hadde betalt tilbake det jeg etter sigende fikk for mye. Ikke noe politiavhør eller andre morsomheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes kanskje dette er en sak for politimannens overordnede, jeg...

Nå er dette veldig mange år siden, så er ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...