Gjest Fjellsippa Skrevet 4. februar 2007 #1 Skrevet 4. februar 2007 Jeg ser i en annen tråd at mange har planlagt ferien for 2007. Nesten alle de som svarer har noen å reise sammen med. Hva med dere som er alene? Har dere planlagt ferien, og skal dere reise alene? Selv har jeg ikke bestemt meg ennå. Det er mange steder jeg kunne tenkt meg å reise til, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å reise til f. eks. Paris alene. Selv om jeg gjerne skulle besøkt Paris, og andre storbyer. Jeg har vært i "syden" en gang alene, og det gikk helt fint. Så hva med dere?
hjertesukka Skrevet 4. februar 2007 #2 Skrevet 4. februar 2007 Akkurat der er jeg veldig "chicken", har aldri reist alene, men har alltid hatt barn eller venninne med som reisefelle. Leker med tanken på å virkelig ta spranget snart. Men ser for meg at jeg sitter alene på et hotellrom og lengter hjem. Mens alle de andre på hotellet ler og har det festlig.
Gjest Gjest 1 Skrevet 4. februar 2007 #3 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg varierer på det men jeg reiser for det meste sammen med en eller flere andre (for det meste familie/søsken, og et par single venner ellers er alle venner gift eller samboer med barn). De ytterst få gangene jeg bestemmer meg for å reise alene til en destinasjon går det helt fint men det kan bli litt ensomt av og til: ikke bare er en alene på tur en befinner seg også langt fra det kjente og kjære. På den annen side er det sunt å få dette perspektivet av og til. I år reiser jeg med en gammel klassevenninne men ønsker ikke å oppgi destinasjonen her. Det er nok mest hyggelig å reise sammen med noen en liker. Selv om man reiser sammen med andre er det jo mulig med for eksempel en hel dag for seg selv der en går rundt på egenhånd. Frihet er et stikkord på reise, synes jeg. Endret 4. februar 2007 av Gjest 1
gard Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Hei For en del år siden da jeg var single reiste jeg på tur alene til Singapore, Kuala Lumpur og Bangkok. På forhånd hadde jeg chattet med mange og jeg traffe mange av disse og fikk dermed lokale til å vise meg rundt. Jeg vet at dette blir litt mer utfordrende dersom man er alene jente som reiser på tur. Men du kan jo ta en titt på en plass som http://www.hospitalityclub.org . Der kan du komme i kontakt med forskjellige folk rundt omkring i verden og du kan kanskje få litt omvisning eller spise middag med noen når du er ute og reiser.
Cata Skrevet 4. februar 2007 #5 Skrevet 4. februar 2007 Ja. Reiser da helst til storbyer og gjerne der jeg har kjente i nærheten. Har både vært i Reykjavik og Dublin alene - men hadde kjente som jeg traff mens jeg var der. Om somrene flakker jeg gjerne omkring med bil innenlands (familien bor langt unna og jeg velger ofte å kjøre selv når jeg skal besøke dem). Vurderer nå å ta en uke i "Syden" i løpet av året, men ser ikke helt når jeg skal få anledning til det, så det blir sannsynligvis utsatt til neste år.
Champagnepiken Skrevet 4. februar 2007 #6 Skrevet 4. februar 2007 Jeg har reist alene noen ganger nå - til Dubrovnik, Budapest og London. Og synes det er veldig OK. Både i Budapest og London har jeg kjente jeg tilbrakte noe tid sammen med, mens i Dubrovnik hadde jeg ikke noe nettverk. Likevel, det gikk helt fint - og ved å sitte alene på en musikkbar kom jeg i kontakt med mange hyggelige mennesker! Skal etter alt å dømme reise alene i år også. Vurderer togloffing i Nord-Spania og Sør-Frankrike, men ingen planer er spikret.
Badlands Skrevet 4. februar 2007 #7 Skrevet 4. februar 2007 Eg kom nettopp heim no i kveld frå ei helg i Dublin aleine. Kjempebra med tanke på at ein kan gå og sjå alt ein vil, stresse frå stad til stad om ein vil det, eller berre shoppe ein heil dag om ein vil det. Noko anna som òg er bra, er at det er lett å bli kjent med folk om ein reiser aleine, når ein til dømes går på pub eller noko slikt. Og då er det kanskje ein fordel å vere jente..? Eg har opplevd galante unge menn som eg har truffe på pub ein kveld, og som viser meg rundt i byen dagen etter. Men det er ikkje noko must for at turen skal bli vellukka altså Så er det bra å kjenne at sjølv om ein er singel treng ikkje det bety at ein må sitje heime og sture! Ein må berre vere litt om seg, og ikkje redd, så kan ein gjere alt ein vil. Eg har reist fleire gonger aleine på storbyferier. Mi erfaring er at det er nok med ei langhelg. Hadde eg skulle vore ei heil veke heilt åleine i ein stor og framand by, ville det nok kunne bli litt stusseleg.
Gjest Gjest 1 Skrevet 4. februar 2007 #8 Skrevet 4. februar 2007 Eg har reist fleire gonger aleine på storbyferier. Mi erfaring er at det er nok med ei langhelg. Hadde eg skulle vore ei heil veke heilt åleine i ein stor og framand by, ville det nok kunne bli litt stusseleg. ← Enig, en langhelg kan bli helt topp!
Betsy Skrevet 4. februar 2007 #9 Skrevet 4. februar 2007 Selv har jeg ikke bestemt meg ennå. Det er mange steder jeg kunne tenkt meg å reise til, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å reise til f. eks. Paris alene. Selv om jeg gjerne skulle besøkt Paris, og andre storbyer. ← Paris hadde jeg aldri i verden som jente turt å reise alene til! Selv om jeg har vært der før og føler jeg kan orientere meg forholdsvis greit. En uke alene på et rolig sted i Syden, derimot, med kofferten fullastet av gode bøker, kunne jeg gjerne tenkt meg! Enda jeg ikke er singel...
Gjest bada Skrevet 5. februar 2007 #10 Skrevet 5. februar 2007 Paris hadde jeg aldri i verden som jente turt å reise alene til! Selv om jeg har vært der før og føler jeg kan orientere meg forholdsvis greit. ← Jeg har vært i Paris alene mange ganger, og synes ikke det er noe som helst problem. Paris er en veldig trygg by! Når jeg er alene foretrekker jeg å bo i Latinerkvarteret, selv om det ikke akkurat er det mest spennende strøket i Paris. Men det er veldig trygt og har mange turister, så det føles veldig greit å gå ut og spise alene der. Har aldri støtt på noen problemer.
Betsy Skrevet 5. februar 2007 #11 Skrevet 5. februar 2007 Jeg har vært i Paris alene mange ganger, og synes ikke det er noe som helst problem. Paris er en veldig trygg by! Når jeg er alene foretrekker jeg å bo i Latinerkvarteret, selv om det ikke akkurat er det mest spennende strøket i Paris. Men det er veldig trygt og har mange turister, så det føles veldig greit å gå ut og spise alene der. Har aldri støtt på noen problemer. ← Huff - jeg støtte på "problemer" sist jeg dro på jentetur, jeg da... Hadde et par skikkelig ekle episoder som satte en ordentlig støkk i meg. Har en fransk venninne som synes jeg er skikkelig "vill og gæær'n" som drar på jentetur til Paris hvert år. Hun er godt oppe i tredveårene og tør knapt å dra dit med mannen sin. Har forøvrig akkurat bestilt årets jentetur, og jeg gleder meg som et lite barn! Jeg fastholder imidlertid mitt standpunkt ang. at jeg ikke hadde dratt dit alene, men med tre andre jenter går det nok bra!
Gjest bada Skrevet 6. februar 2007 #12 Skrevet 6. februar 2007 Huff - jeg støtte på "problemer" sist jeg dro på jentetur, jeg da... Hadde et par skikkelig ekle episoder som satte en ordentlig støkk i meg. Har en fransk venninne som synes jeg er skikkelig "vill og gæær'n" som drar på jentetur til Paris hvert år. Hun er godt oppe i tredveårene og tør knapt å dra dit med mannen sin. ← Det hørtes ikke hyggelig ut! Du har rett i at det sikkert ikke er et generelt godt råd for jenter å dra alene til Paris. Man må kjenne litt til hvor man kan gå, og hva man bør eller ikke bør gjøre. Selv er jeg veldig forsiktig og bor som sagt i et turiststrøk og går tidlig hjem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå