Gå til innhold

Kan fisk prompe?


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm...har de luft i systemet sitt da, som må ut? Nå fikk du meg til å lure på det der også!!

De kan bæsje ihvertfall. Noe helt utrolig mye. Det kan jeg skrive under på.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde akvariefisk er jeg ganske sikker på at de av og til hadde bobler inni bæsjetrådene som kom ut, så jeg tror de kan prompe. De har jo luft og gasser i systemet sitt de også, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:legrine::legrine::ler::legrine::legrine:

Jeg elsker slike spørsmål som egentlig er helt uvensentlige. Håper det kommer fler. Det var jo et her om dagen som handlet om hvordan de i bomringen gjør sitt fornødene når de er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan bæsje ihvertfall. Noe helt utrolig mye. Det kan jeg skrive under på..  :forvirret:

Ja æsj!

Vi hadde 2 slørhaler med mange cm lang dritt som bare hang ut.. De ga liksom ikke slipp på den og det var jo kjempedelikat :ironi:

de dreit som bare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo et her om dagen som handlet om hvordan de i bomringen gjør sitt fornødene når de er på jobb.

Men det kan jeg svare på! De har en egen do-bil! Eller en do-avløser er vel et riktigere ord. En person som er ansatt for å kjøre rundt om kring, og avløse bomvaktene når de trenger å gå på do. Avløseren kommer til bomstasjonen, bomvakten tar bilen, kjører til nærmeste bensinstasjon, går på do, og kommer tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jeg svare på! De har en egen do-bil! Eller en do-avløser er vel et riktigere ord. En person som er ansatt for å kjøre rundt om kring, og avløse bomvaktene når de trenger å gå på do. Avløseren kommer til bomstasjonen, bomvakten tar bilen, kjører til nærmeste bensinstasjon, går på do, og kommer tilbake på jobb.

:legrine: Det er vist mange måter å gå på do på når man jobber i en bomring skjønner jeg. :legrine:

Her har du tråden hvis du skulle finne temaet interessant. :)

Det er ikke meningen å kuppe tråden altså, for om fisker fiser eller ikke er viktig å vite for nyskjerrige mennesker som oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsnakket meg litt, kom jeg på - fisker har vel kanskje ikke "luft" i systemet selv om de av og til svelger luft fra overflaten, men det blir jo gassdannelser når maten fordøyes.

Greit å få det oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lå jeg våken i natt og tenkte på.  :ler:

Interessant spørsmål. Fisker promper ikke bare, men enkelte kan dessuten bruke prompen som ekstra jetfremdrift i tilfelle akutt krise :sjarmor:

CoolDuckie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål. Fisker promper ikke bare, men enkelte kan dessuten bruke prompen som ekstra jetfremdrift i tilfelle akutt krise  :sjarmor:

CoolDuckie

Det skulle du ikke sagt! Da blir jeg vel liggende våken i natt for å tenke på dette også. :mrgreen: Ah, livets mysterier! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål. Fisker promper ikke bare, men enkelte kan dessuten bruke prompen som ekstra jetfremdrift i tilfelle akutt krise  :sjarmor:

CoolDuckie

*vil også ha jetmaskinpromp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...

Jeg har aldri hørt en fiskepromp, men mannfolk kan prompe (det kan ikke vi, for vi er kvinner og kan bare prompe mens andre damer hører på... Det var slik brodering ble oppfunnet... Da trakk alle damene et lettelsens sukk og kunne prompe i fred og ro..

(Ikke spør meg hva jeg tror er opprinnelige bruk av burka, jeg nekter å svare... selvsagt har jeg et svar, men jeg kan jo bli halshugd eller noe enda verre...

)

Det er best gå på forskning.no og spørre der... fisker kan sikkert prompe, men de lager jo luftbobler så det er vanskelig å bedømme hva det er, men det er i alle fall årsaken til at broderiet ble så populært...

Endret av mata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Jeg så tidligere i dag en dokumentar på National Geografic der de forsket på fisk som beveger seg i store stimer, som f.eks. makrell og sild. Og de hadde finni ut at fisk kommuniserer med hverandre ved å prompe!

Så konklusjonen må vel være, at fisk kan prompe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...