Gå til innhold

Hvor fort sovner dere om kvelden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei alle sammen :)

Lurte på hvor lang tid dere bruker på å sovne om kvelden, og om dere våkner i løpet av natten? Selv bruker jeg mellom 10-30 min på å sovne, og våkner bestandig sånn i fem-tiden om morgenen. Da er jeg våken ca 10 minutter før jeg sovner igjen. Så blir jeg vekt av vekkerklokken klokka halv syv :)

Hvordan er søvnmønsteret deres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg sovner vanligvis veldig fort. I løpet av 5 min eller noe, i følge samboeren. Han var veldig overrasket over at det gikk an i begynnelsen da vi var sammen, og ble så stresset at han fikk problemer med å sovne selv.

Sover hele natta igjennom, men våkner ofte rett før klokka ringer om morgenen. Våkner gjerne tidlig i helgene, og halvsover til jeg står opp.

Skrevet

Jeg leser alltid en del på sengen før jeg sovner, det kan være alt fra 30 minutter til et par timer, men når jeg først legger meg ned for å sovne tar det 5-10 minutter og da sover jeg mer eller mindre uavbrutt til klokken ringer eller (i helger og ferier) til jeg våkner av meg selv.

Skrevet

Uff, har veldig problemer med søvnen....

Bruker Vallergan for å sove har gjort det i 5år ca. Selv om jeg går på de kan jeg ligge alt fra 1 time til 5 timer før jeg sovner. Veldig plagsomt når jeg skal opp kl. halv 6 hver morgen.

Har prøvd flere ganger å trappe ned for å slutte har holdt ut 2 uker, mer klarer jeg ikke. Da har jeg ligget til klokken 6 om morgenen (dette har vært i ferier hvor jeg har prøvd å seponere vallerganen). Trodde jeg skulle bli gal etter en periode. Var så utslitt at jeg brøt helt sammen, så begynte jeg på Vallerganen igjen. Så jeg er vel ikke sterk nok til å holde ut...

Kan vokne alt fra 1 gang til 10 ganger om natta.

Har prøvd å snakke med legen for å få en evt. nedtrappingsplan ved seponering. Men han er ikke særlig behjelpelig. Men har klart å trappe ned fra 4 tabl. til 2. Så det er en begynnelse.

Sorry måtte bare få ut litt frustrasjon. Misunner de som har et godt sovehjerte. Det er lenge siden jeg kan si at jeg har sovet godt.

:forvirret:

Skrevet

Jeg leser litt på senga før jeg slokker lyset. Da tar det 15-30 minutter før jeg sovner. Hvis jeg har drukket en del de siste to timene før jeg legger meg må jeg opp i løpet av natta.

Ellers sover jeg til ca to minutter før klokka ringer. Jeg hater lyden av vekkeklokka, så det er helt greit.

Har jeg drukket kaffe eller brus før sengetid tar det lengre tid før jeg sovner og søvnen er dårligere.

Skrevet

Er jeg veldig trøtt merker jeg så vidt at jeg legger hodet på puta. Men ellers sovner jeg vel i løpet av fem min. Vokner jeg på nattaen er det kun pga at jeg må på do, ellers til klokka ringer. I helgen vokner jeg rundt ni-elleve tida..

Skrevet

Det varierer veldig hvor lang tid jeg bruker på å sovne, alt fra 5 min til 1 time. Jeg våkner som regel om natta, opp til 3-4 ganger hver natt vil jeg tro (men jeg sovner igjen med en eneste gang, så ofte er jeg i tvil om jeg har våknet eller om jeg bare har drømt det når jeg våkner om morgenen)

Skrevet

Jeg bruker ofte ganske lang tid på å sovne, men om jeg er sliten og trøtt sovner jeg stort sett fort (innen et kvarter?). "Problemet" mitt er at jeg sjelden er ordentlig trøtt når jeg legger meg, fordi jeg sover for lenge om morgenen (jobber fleksibelt..). Men fordi jeg styrer døgnet selv lar jeg meg ikke stresse av at jeg ikke får sove fort. Sjelden jeg våkner i løpet av natta, og om jeg våkner sovner jeg lett igjen. Sover helt klart godt om morgenen, uansett døgnrytme, men har altså litt problemer med innsovning om kvelden.

Skrevet

Jeg leser vanligvis ca 30 min før jeg slokker lyset. Da tar det som regel kort tid før jeg sovner, 10-15 min, tenker jeg.

Hadde jeg fått fred om natta hadde jeg nok sovet uavbrutt til klokka ringte, men har en 3-åring som kommer inn hver natt, og da må jeg opp og hente dyna hans...

Skrevet

Jeg har store problemer med å sovne. Det går som regel 2-3 timer før jeg sovner og da våkner jeg ørten ganger i løpet av natta, det er så irriterende :sur:

Jeg er sååå misunnelig på mannen min som sovner nesten før han legger hodet på puta.

Jeg har brukt Imovane som er såkalte innsovningstabletter som skal virke i løpet av 30 minutter, men de virker ikke slik på meg. Jeg må ta de et par timer før jeg skal legge meg, da sovner jeg ganske fort og sover nesten uten å våkne om natta. Men disse kan man bli avhengig av så jeg bruker de bare i perioder.

Har også brukt Vival med ganske god virkning, men jeg er så redd for å bli avhengig av piller så jeg bruker de også bare når jeg er helt utslitt av mangel på søvn.

Skrevet

Jeg bruker lang tid på å sovne, men det er nærmest med vilje. Jeg ligger og tenker/fantaserer. Tror jeg er våken en halvtime eller noe.

For dere som har søvnproblemer så kan jeg anbefale selvhypnose. Ved hjelp av dette kan jeg sovne på få minutter, om jeg må.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg bruker lang tid på å sovne, men det er nærmest med vilje. Jeg ligger og tenker/fantaserer. Tror jeg er våken en halvtime eller noe.

Jeg pleier også å fantasere om kvelden, men kanskje jeg ikke har spennende nok fantasier? :ler: Tror kanskje mest det er at jeg forbinder det å fantasere med å skulle sove, sånn at jeg automatisk blir trøtt når jeg fortsetter på den samme historien. Men i de periodene fantasiene er inne i en veldig spennende periode, kan jeg også bli liggende lenge våken. Helt til jeg bestemmer meg for å sovne, og da går det også greit.

Skrevet (endret)

Tja, det varierer veldig. Nå i det siste har jeg hatt store problemer med å sovne, og da ligger jeg ofte og grubler i nesten 1 time før jeg endelig sovner, og har mange oppvåkninger iløpet av natta. Itillegg våkner jeg tidlig og forsetter med å gruble. :sur:

Nå virker det derimot som om dette er på bedringens vei, og da sovner jeg gjerne etter 10-20 minutter og har kanskje 1 eller 2 oppvåkninger iløpet av natta. Derimot våkner jeg forsatt gjerne altfor tidlig, og med tanker som kverner og kverner i huet.. Gleder meg til jeg sover gjennom hele natta igjen. :)

Endret av Mystisk
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Herlig link i signaturen din, Mystisk :)

Skrevet

Jeg sovner tvert og sover natta gjennom. Ganske mange år med småbarn og lite sovn gjorde at jeg la meg til et innsovningsmønster som er meget effektiv. For i den tiden var det om å gjøre å sove når jeg hadde muligheten. ;)

Kjekt på reiser el... lukker øynene og poff... der er jeg borte. :ler:

Skrevet

Jeg sovner fort, og godt er det, for jeg sover mange ganger...

Ja, fra jeg slår av lyset for å sone til jeg sover, det er nok ikke lenge. Men jeg våkner garantert før vekkerklokka. Noen ganger bare en gang, da gjerne i 4-tida. Andre ganger et par tre ganger, sånn gjerne klokken 1, 3 og 5. Eller som i natt, 3, 4, 5, 6 og 7 og halv ni, da ga jeg opp å sove mer.

Når jeg har "sovet godt" betyr det at jeg antakelig ikke har våkna mer enn en gang før vekkerklokka. Når jeg sover hele tatt igjennom er jeg så overraska når jeg våkner at jeg ikke skjønnet hva som har skjedd, har jeg ikke vært våken, eller har jeg glemt det? Når jeg våkner ca hver time, hele natta gjennom... da er jeg naturlig nok trøtt etterpå, og etter et par tre netter på rad på den måten sover jeg hele natta gjennom tilslutt, rett og slett fordi jeg er utmattet. Heldigvis sover jeg stort sett ganske bra, med bare en gang eller to våken. Og som sagt, jeg sover fort og lett, så jeg ligger ikke våken lenge, jeg bare våkner, snur meg, og sover videre. Det er bare det at jeg får ikke den sammenhengende søvnen når jeg våkner mange ganger, noe som gjør at jeg ikke blir uthvilt. Når jeg bare våkner en gang er det helt greit, da skaper det ikke noe problem.

Skrevet

Leser som oftest på sengen til jeg er stuptrøtt. Det kan ta opptil flere timer. Når jeg da slukker lyset sovner jeg ganske raskt. Har imidlertid mange netter innimellom hvor jeg føler at jeg ikke sover i det hele tatt. Føler det er helt umulig å sovne. Slike netter har jeg både når jeg har noe spesielt å bekymre meg for og når alt er normalt. Hvis jeg ikke har noe spesielt å bekymre meg for, sover jeg hele natten igjennom.

Skrevet

Når jeg og min elskede har utført vår deilige sex, tar det meg kun kort tid og sovne. ;)

Men hvis jeg ligger alene bruker jeg litt lengere tid på og sovne. :forvirret:

Skrevet

Jeg sovner nesten med en gang hodet treffer puta :) Og sover til klokka ringer. Veldig deilig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...