Gå til innhold

Hmmm, litt usikker

Fremhevede innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Har begynt å trene på treningssenter. Vi er tre jenter som trener sammen tirs- tors og lørdag...

I første omgang er målet å komme i form- ned i vekt og bli sterkere. Pga gamle idrettskader må jeg først få trent opp styrke før jeg kan slenge meg med på bodypump- step o.li så det blir mest sykkel, ellipsemaskin og vekter (aparater).

I dag fikk jeg en ellipsemaskin hjemme. Og ivrig som jeg er vil jeg gjerne få brukt den mest mulig...

Er det for ambisiøst av meg å bruke den i 45-60 minutter de dagene jeg ikke er på senter? Altså så jeg trener hver dag?

Er noen år siden sist jeg beveget meg i en annen situasjon enn fra hjem til jobb og tilbake (dog syklet -4km hver vei utenefor snø-sesongen), så status vil vel være "rimelig utrent" .

Noen med innspill? Tar i mot alt med hjertlig takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har det så blir det alltid trent mindre enn det jeg ser for meg, så jeg bør planlegge med mer trening enn det jeg egentlig ønsker. Noen dager er jeg for sliten, noen dager kommer noe i veien. De andre dagene trener jeg og er fornøyd med det.

Hva med å trene hver dag med mindre du har en god grunn til ikke å gjøre det? Å gå fra rimelig utrent til trening hver dag synes jeg høres litt vel brått ut. Uansett så er det ikke skippertakene som teller, men langsiktig livsstilsendring.

Det som er viktig er at du ikke disser deg selv de dagene du ikke får trent, men istedet tenker positivt rundt de dagene du faktisk trener. Ok så blei det blei ikke trening i dag, men i morra skal jeg trene og det blir kjekt :-)

Skrevet
Er det for ambisiøst av meg å bruke den i 45-60 minutter de dagene jeg ikke er på senter? Altså så jeg trener hver dag?

Dette er temmelig ufarlig så lenge du trener med lav til moderat intensitet (bruk en pulsklokke). Ellipsemaskiner er "low-impact" maskiner som ikke belaster ledd og ligamenter så mye.

Men jeg ville vurdert dette nøye ut fra målsetningene mine. Selv foretrekker heg høyintensitetstrening basert på f.eks kardiolog Ulrik Wisløffs program (4x4). Dette gir større forbedring av kondisjon og bidrar til høyere fettforbrenning enn lavintensitetsstrening.

En treningsøkt vil da totalt vare 30 minutter. Søk på Wisløff og 4x4 på google for mer info.

CoolDuckie

Skrevet

Takk for tipset om Ulrik Wisløff.

Jeg trente intervalltrening litt i fjor høst. Det er veldig effektivt men bare å gå tur er kjekkere :P

Skrevet
Takk for tipset om Ulrik Wisløff.

Jeg trente intervalltrening litt i fjor høst. Det er veldig effektivt men bare å gå tur er kjekkere :P

Enig, selv trener jeg kondisjon på spinningsykkel nå om vinteren. Det er ikke morsomt å sykle flere minutter med over 170 i puls. Men det ser ut til å være veldig effektivt.

CoolDuckie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...