Gå til innhold

Narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres om 4 uker, og skal derfor legges i narkose. Jeg merker at jeg gruer meg veldig til den narkosen, redd for å merke operasjonssmerter osv uten å klare å signalisere det til de som opererer.

Kan noen fortelle hvordan det føles å ligge i narkose? Og hvordan det skjer? Hvordan er det å våkne fra narkose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du føler ingenting når du ligger i narkose. Det er rett og slett som å sovne og så våkne igjen et halv sekund etterpå. De historiene man hører om folk som våkner under operasjonen og kjenner smerter er svært uvanlige. Tenk på alle sykehus som finnes i hele Norge og hvor mange operasjoner de har hver eneste dag, sammenlignet med de ytterst få menneskene som hevder de har våknet underveis. Jeg har blitt operert et par ganger og har aldri merket noe under operasjonene og har alltid fått nok smertestillende i ettertid slik at jeg ikke har vært plaget. Man blir tatt godt vare på. :)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Ja. Som Arkana sier så er det som å sove tungt.

Skrevet

Jeg har vært i narkose 4 ganger. Blir like forundret hver gang når sykepleieren forteller at operasjonen er over og det har gått bra. Blir sånn "hvilken operasjon? Jeg har da ikke blitt operert ennå?"

Selve narkosemiddelet er en blanding av sovemedisin, smertestillende, muskelavslappende og noe som får deg til å ikke huske noe fra operasjonen. (har alltid vært litt skeptisk til det siste. Hva er det de vil at vi skal glemme? )

Når man får selve narkosen har man på forhånd blitt medisinert med en injeksjon som føles helt vidunderlig, seriøst. Man gir fullstendig blaffen i alt som skjer, er bare tung i kroppen og utrolig dopa. Fra narkosemiddelet gis til du er helt borte tar bare noen sekunder. Det er ikke sånn at det kommer sigende, man bare slokner.

For meg innebærer narkose ingen angst eller ubehag. Jeg tenker alltid på de som har våknet før jeg skal operere, så første gangen sa jeg ifra at jeg måtte ha ekstra mye medisin fordi smertestillende og slikt ikke har virket så bra på meg bestandig.

Det går sikkert fint, lykke til med operasjonen :-)

Gjest Marie81
Skrevet

Kjenner meg igjen i det som sies her!

Når jeg har blitt lagt i narkose har det ikke vært noe skummelt.

Har blitt tatt godt vare på og de på sykehuset har vært flinke til å forklare

hva som skal skje.

Du kan jo gjerne ringe sykehuset på forhånd hvis du vil vite mer om hva de skal gjøre med deg. Er ofte litt tryggere når man vet hva man går til.

Man er ganske omtåket når man våkner opp. De gangene jeg har vært i narkose har jeg våknet opp etterpå og trodd at jeg har vært i vanlig fin form. Men prøver man å sette seg opp i senga finner man fort ut at man er ganske omtåka endal :ler:

Så da er det egentlig bare å ligge og slappe av et par timer til man våkner skikkelig.

Skrevet

Jeg har og fått narkose en gang. Gikk veldig bra. Man blir bare borte og husker ingenting. Når man våkner etterpå er man litt groggy. Men hadde ikke noe kvalme eller ubehag etterpå.

Skrevet

Jeg har vert i narkose en gang. Jeg synst det bare var deilig å vere helt borte en stund! Merket ikke noe til den. Var bare litt kvalm når jeg våknet, men det kom seg fort. Ingenting å bekymre seg for. Når jeg voknet hadde jeg ingen smerter fordi jeg hadde fått både smertestillende før operasjon, og lokalbedøvelse under operasjon, så jeg kjendte ikke noen smerter før senere.

Husker når jeg var i oppvokningsfasen så var det helt svart foran øyenen mine, og legen min pratet til noen andre i rommet, men jeg trodde han pratet til meg, så jeg bablet i vei om alt mulig :ler:

Skrevet

Jeg har hatt narkose mange ganger (har kommet ut av tellingen) men det er som de andre her sier.

Jeg har hatt problemer med kvalme og oppkast etterpå, men de siste gangene har jeg fått kvalmestillende før jeg våkner så da har det gått bra.

Man blir veldig godt passet på der, når jeg sa jeg var kvalm kom det flere pleiere ilende til for å hjelpe meg :)

Man er rimelig omtåket etterpå så det kan nok hende man babler litt tull ja :ler: Men det er de som jobber på oppvåkningen så vant med så det bryr de seg ingenting om ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet (endret)

Jeg har hatt det mange ganger, både "lett soving" og mer "tung soving". Jeg reagerer veldig etter større operasjoner, både av narkosen og av smertestillende, mens etter de lette "du får litt å sove på" spiser jeg og er oppe og går igjen ganske kjapt. Av de tunge blir jeg veldig kvalm, kaster opp og sliter med å ta til meg mat

Endret av Frysepulver
Skrevet

Jeg får komme med en "skrekkhistorie" som ikke er noen skrekkhistorie jeg da!

Jeg våknet under min bukplastikk og kjente at det stakk, først klarte jeg ikke si noe, men så fikk jeg vel stønna frem at det gjorde litt vondt. De svarte meg at det var fordi de sydde og så sov jeg videre. Ikke skummelt i det hele tatt! :)

Men grunnen til at jeg våknet var fordi de måtte bytte bedøvelse på meg underveis. Midt under operasjonen oppdaget de at jeg kunne være allergisk mot narkosen og valgte derfor å bytte til en type man holdes litt våken av.

Men det var ikke skummelt i det hele tatt, og ikke særlig vondt heller. Bare bittelitt stikking.

Jeg opererte mandlene for 1,5 år siden og lå da i narkose. Jeg husker ikke en gang at jeg ble søvning før operasjonen, og plutselig så våknet jeg bare. Akkurat som om jeg hadde ligget og drømt en liten stund. Jeg var ganske groggy de første timene, men så gikk det seg til utover dagen :) Det er ingenting å grue seg til. man blir tatt veldig godt vare på!

Skrevet

Takk for svar! Nå gruer jeg meg faktisk litt mindre! :)

HI

Skrevet

Hei.

Jeg er en erfaren narkose-"jeger". Over 20 ganger en plass.

De sises at det siste du tenker på når du sovner, er det første du tenker på når du vokner ...... og det er jo litt spess da !

Det er derfor du får så mye beroligende, for at du skal være rolig når du sovner.

Jeg har faktisk opplevd at narkosen ikke virket. De skulle operere i venstre hånden min, og hadde stengt av blodsirkulasjonen og sprøytet inn masse bedøvelse. Det gjorde VELDIG vondt når legen begynte å skjære, og jeg skrek opp. Da ble det bestemt å legge meg i full narkkose, ikke delnarkose som de hadde prøvd. Så da fikk jeg sove. Men skrekken satt i etter at jeg våknet og alt var over.

Men av over 25 operasjoner så er altså en mislykket..... regner med at jeg aldri opplever det igjen.

Lykke til ! :klem:

Skrevet
Hei.

Jeg er en erfaren narkose-"jeger". Over 20 ganger en plass.

De sises at det siste du tenker på når du sovner, er det første du tenker på når du vokner ...... og det er jo litt spess da !

Hehe, så artig! Den dagen jeg ble lagt i narkose hørte jeg en sang på radion på bilturen til sykehuset, fikk den på hodet og voknet med at jeg sang den i hodet(og det er godt mulig jeg sang den høyt også :ler: )

• 2 uker senere...
Gjest En annen gjest.
Skrevet

Jeg skal også i narkose førstkommende fredag og er kjempenervøs... og nå sitter jeg å googler for harde livet for å se hvor sannsynlig det er at noe kan gå galt :sjenert:

Så denne tråden var veldig betryggende å komme over.. tusen takk! :)

Skrevet

Dagen før jeg skulle i narkose, var der en dokumentar på Tvnorge om folk som hadde voknet under operasjon, det var jo ett passende tidspungt å se slikt på :ler2:

Men sjangsen er heldigvis veldig liten da! Så det går nok bra, gjorde det med meg hvertfall :)

Skrevet

:ler:

Ja, jeg fikk beskjed om å telle...

...så det ble: 1-2-3-4-..... *narkose*

...og når jeg våknet: 5-6-7-8-9- så hørte jeg: "nå er operasjonen over..."

:ler:

Gjest En annen gjest
Skrevet
Jeg skal også i narkose førstkommende fredag og er kjempenervøs... og nå sitter jeg å googler for harde livet for å se hvor sannsynlig det er at noe kan gå galt  :sjenert:

Så denne tråden var veldig betryggende å komme over.. tusen takk!  :)

Dette var meg - nå er det over :)

Jeg sov søtt hele veien og da jeg våknet var jeg helt forfjamset for jeg kunne ikke huske at jeg hadde sovnet en gang, hehe. Hadde drømt masse rart som jeg ikke husker noe av nå.

Men det har tatt mye lenger tid å komme seg igjen enn jeg trodde. Var veldig kvalm etter narkosen og helt satt ut i kroppen i flere dager.

Men jeg overlevde :-D

Skrevet

Så bra at alt ordnet seg! :) En stenger jo av hele kroppen under en narkose, så kan nok kjenne det noen dager etterpå ja. Noen reagerer også mer enn andre, jeg var kvalm en stund etterpå, men ko meg ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...