Gå til innhold

Oss jenter, det handler om konkurranse!


Melocoton

Anbefalte innlegg

Jeg har så mye på hjernen nå at jeg må lufte dette litt.

Vil også lage en liten diskusjon mellom oss jenter for å se om det er fler som tenker som meg...

Jeg hater å treffe nye jenter! Og grunnen(e) er at jeg er redd for at hun er:

-bedre enn meg

-penere enn meg

-tynnere enn meg

-flinkere enn meg

-snillere enn meg

-bedre likt enn meg

-finere hår enn meg

-høyere enn meg

-mer sexy enn meg

.....osv osv

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har slike tanker! Jeg er fornøyd med meg selv. Jeg er pen og slank. Ser bra ut generelt. Har en kjekk type og har det fint i livet.

Men så er det disse tankene i hodet mitt som hele tiden svirrer når jeg skal hilse på nye jenter.

Jeg er sikker på meg selv, har god selvtillit. Derfor forstår jeg ikke at jeg kan tenke slik.

Og som regel viser det seg at jeg ikke har trengt å bekymre meg for noe.

Det er kanskje litt med alderen min også at jeg tenker slik. 27 år er jeg blitt og føler meg eldre...

Er det bare meg som tenker slik?

Er jeg helt teit?

Vil høre fra dere andre jenter om dere tenker slikt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1

Jo, jeg kan innrømme at jeg har vært inne på de tankene da jeg hadde samboer/kjæreste.

Heldigvis lurer jeg aldri på slikt som single! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo med selvtillitt å gjøre og jeg syns ikke det høres ut som om selvtilliten din er fullt så god som det du påstår :)

Har du dårlig selvtillit hjelper det ikke hvordan du ser ut eller hvor fantastisk mannen din er, for dette sitter i hodet ditt og da blir de fleste andre fort automatisk sett på som konkurranse, kanskje til og med uten at du selv tenker over det.

Endret av Frøken¤Fryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo egentlig alltid hatt veldig god selvtillit. Ikke for å skryte eller noe..

Men jeg har blitt mer oppmerksom på det nå i det siste. Jeg er veldig opptatt av andre jenter...

For vi jenter har jo faktisk et konkuranse-instinkt i oss når det gjelder andre jenter! Vi pynter oss ikke bare for gutta. Det er det gjort forskning på. Vi pynter oss for jentene også, og det er "om å gjøre" å se best ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo egentlig alltid hatt veldig god selvtillit. Ikke for å skryte eller noe..

Men jeg har blitt mer oppmerksom på det nå i det siste. Jeg er veldig opptatt av andre jenter...

For vi jenter har jo faktisk et konkuranse-instinkt i oss når det gjelder andre jenter! Vi pynter oss ikke bare for gutta. Det er det gjort forskning på. Vi pynter oss for jentene også, og det er "om å gjøre" å se best ut!

Tror stikkordet er at du har hatt god selvtillit, fordi det du beskriver nå er vel selve protypiene for dårlig selvtillit. Jeg hadde det slik som yngre, ikke nå mer.

Den forskningen du nevner, er det tilfeldigvis evolusjonsteorier? De er ikke akkurat vannfaste, for å si det mildt.

Endret av venus*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det du nevner er vel neppe uvanlig, men jeg synes det er litt synd hvis du faktisk hater å treffe nye jenter. Jeg synes det er veldig hyggelig å møte nye mennesker (jenter som gutter), men jeg merker av og til at noen jenter har den holdningen du beskriver - altså at de er merkbart skeptiske og av og til avvisende. Det er lite hyggelig synes jeg, og disse jentene gidder jeg sjelden å legge krefter i å bli bedre kjent med.

Ellers enig med frk. Fryd lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi jenter er veldig kritiske, vi baksnakker hverandre og vurderer hverandre. Så det er ikke rart at man har slike tanker som du beskriver.

Jeg merker faktisk at de siste årene gir jeg litt mer blaffen i dette (er 26 år). Jeg er mer sikker på meg selv, og vet at utseende i bunn og grunn betyr lite. Og jeg gidder ikke å forsvare stilen min og klærne mine. Hvis jeg vil gå på butikken med slaskete joggebukse, ustelt hår og briller (ikke linser) så gjør jeg det. Det var HELT utenkelig da jeg var 22.

Men det er morsomt å få komplimenter, og jeg liker å ta meg bra ut. Både for de andre jentene, guttene, men mest for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Jeg har jo egentlig alltid hatt veldig god selvtillit. Ikke for å skryte eller noe..

Men jeg har blitt mer oppmerksom på det nå i det siste. Jeg er veldig opptatt av andre jenter...

Nå mener jeg ikke å være vanskelig, men om du hadde hatt veldig god selvtillit, ville du hatt behov for å unnskylde deg for at du sier du har god selvtillit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel de fleste kjenner seg litt igjen i det TS skriver, ærlig talt. For meg handler imidlertid ikke dette om hvordan andre faktisk, men mer om meg selv. Føler jeg meg nede, er det lettere å oppfatte alle andre som bedre. Generelt tenker jeg likevel ikke sånn.

Og en ting jeg reagerer på - føler du deg gammel i en alder av 27? Det er overhodet ikke gammelt og burde ikke sette deg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja,har det kanskje litt sånn...

Men ikke slik at jeg hater å treffe nye jenter, det syns jeg er koselig! Jeg er mer slik at hvis noen jeg kjenner godt har blitt kjent med en ny jente som de prater og forteller mye om så tar jeg meg selv i å tenke at hun er sikkert mye bedre enn meg, og søtere, morsommere, mer sosial osv...og at hun sikkert tror hun er noe stort og mye viktigere enn meg og sånt. Oftes tar jeg feil, av og til har jeg rett på noen punkter. Men det handler nok heller om usikkerhet,om atjeg er redd vennene mine skal bytte ut meg med henne,og gjøre meg til en ekstra-venn, eller iallefall mindre viktig venn. Men det har bare skjedd en gang,og da var vi17 år...

Merker at jeg tenker slik sjeldnere og sjeldnere med åra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye på hjernen nå at jeg må lufte dette litt.

Vil også lage en liten diskusjon mellom oss jenter for å se om det er fler som tenker som meg...

Jeg hater å treffe nye jenter! Og grunnen(e) er at jeg er redd for at hun er:

-bedre enn meg

-penere enn meg

-tynnere enn meg

-flinkere enn meg

-snillere enn meg

-bedre likt enn meg

-finere hår enn meg

-høyere enn meg

-mer sexy enn meg

.....osv osv

Er det bare meg som tenker slik?

Er jeg helt teit?

Vil høre fra dere andre jenter om dere tenker slikt også...

Hvorfor hadde det vært så ille om ei jente hadde vært bedre enn deg på de punktene du nevner? Man kan jo ikke være best i verden til alt heller! Er du ikke et bra menneske selv om noen andre er bedre? Det at noen andre er snillere enn deg betyr ikke automatisk at du ikke er snil, at noen er tynnere enn deg betyr ikke at du selv ikke er tynn. Kanskje det beste hadde vært om du prøvde å fokusere mer på å få selvtilliten ut fra den du er i dag, og ikke ut fra den du burde være? l

Om du hadde funnet en jente som var bedre enn deg på alle de punktene du ramser opp, så kan det jo faktisk hende du er mye bedre enn henne på mange andre punkter - men at du fokuserer for mye på hva du selv mangler til at du ser hva du selv har å by på. Du kan være smartere enn henne, bedre i senga, bedre til å lage mat eller bedre til å skape gode relasjoner for eksempel. Hvis man for eksempel ser en pen dame så kan du tenke "hun har penere rompe enn meg", mens du samtidig glemmer at du selv har penere pupper enn henne. Sammenligninger når man har slik selektiv persepsjon (der man kun fokuserer på sine egne mangler) fører aldri noe godt med seg!

Ta meg for eksempel. Nesten alle jeg møter av hunnkjønn er tynnere enn meg (jeg er ikke tykk, bare en del lavere enn forventet:p), bedre likt enn meg, har finere hår enn meg (jeg har tynt flisete hår..), høyere enn meg (Jeg er under 1.58 høy, så det skal ikke så mye til) og mer sexy enn meg. Og vet du hva? Mange er betterdø flinkere enn meg til masse rart også! Hvis jeg skulle deppe over det der hadde jeg ikke hatt stort annet å gjøre, og siden jeg ikke er typen til å låse meg inne i en liten (ok, stor) boks er det mye enklere å tenke som følger: Jeg prøver å være en best mulig person, og hvis folk ikke liker meg når jeg gjør mitt beste er det deres tap.

Å sammenligne seg med et eller annet uoppnåelig ideal av hvordan man ideelt sett burde være er heller unødvendig - det handler jo ikke nødvendigvis om hvordan man ser ut, men om hvordan man ser på seg selv.

Kanskje det til tross for den ellers gode selvtilliten din sitter en liten usikkerhet i deg som likevel er redd for litt konkurranse, og at det er derfor du tenker sånn i møtet med andre jenter? Jenter er jo potensielle rivaler om du trekker Darwin langt nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, sånn tenker jeg aldri når det gjelder å møte nye jenter.

Jeg synes det er spennende å møte nye mennesker, av begge kjønn. Når det gjelder jenter, ser jeg etter hva vi har til felles. Jeg vurderer altså personligheten, for kanskje er det en ny venninne jeg har foran meg.

Hvordan hun ser ut, bryr jeg meg ikke om. Men jeg har møtt den holdningen hos andre jenter, og det er litt trist.

Jeg har også opplevd at andre jenter har fordommer mot meg i forhold til utseendet mitt (ser ikke så verst ut), men de fleste ser heldigvis forbi dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tror jeg egentlig aldri at jeg har tenkt.

Men akkurat det der med at vi jenter pynter oss for hverandre og pga den innbyrdes konkurransen, tror jeg på.

Heldigvis gidder jeg ikke det lenger heller. Hvis andre synes jeg ikke er kul nok på håret, pent nok sminket eller er stilig nok kledd, så dem om det. Jeg gidder rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...