Gå til innhold

En tanke...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er plaget med mye trøtthet som nevnt tidligere uten at legen finner noen konkrete årsaker. Så kom jeg til å tenke på dette med melatonin. Hvis det hormonet utskilles når sola går ned, og mørket kommer, vil det da føre til at man er trøtt nesten hele tiden da hvis man har en ujevn døgnrytme? (F.eks legger seg kl. fire på morgenen, sover til tre på dagen...kun et eksempel.)

Da får man jo ikke mye dagslys.

Lurte på noe annet også som sikkert mange av dere vet...Pleier man å være generelt mer trøtt på denne tida av året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dagslyset har veldig mye å si, også for virkningen av melatonin. behandling med lys kan også hjelpe.

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg er plaget med mye trøtthet som nevnt tidligere uten at legen finner noen konkrete årsaker. Så kom jeg til å tenke på dette med melatonin. Hvis det hormonet utskilles når sola går ned, og mørket kommer, vil det da føre til at man er trøtt nesten hele tiden da hvis man har en ujevn døgnrytme? (F.eks legger seg kl. fire på morgenen, sover til tre på dagen...kun et eksempel.)

Det er nettopp dette vi sliter med vi som får såkalte 'vinterdepresjoner', som antagelig egentlig er dårlig styring av døgnrytmen (og dermed melatoninproduksjonen) på grunn av lite dagslys. Jeg bruker en dagslyslampe om morgenen, og det gjør at jeg holder meg oppe gjennom vinteren. Bruker jeg ikke den er jeg kjempetrøtt hele formiddagen, og blir dødstrøtt igjen rundt 4-5, og kan være oppe leeenge på kvelden. Når man bare går rundt og er trøtt og sliten hver dag blir ikke livet noe gøy. Nå skal ikke jeg vedde på at det er dette som feiler deg, men å prøve seg på litt dagslys om morgenen er i hvert fall ikke skadelig. Aberet er at en dagslyslampe koster litt.
Skrevet
Det er nettopp dette vi sliter med vi som får såkalte 'vinterdepresjoner', som antagelig egentlig er dårlig styring av døgnrytmen (og dermed melatoninproduksjonen) på grunn av lite dagslys. Jeg bruker en dagslyslampe om morgenen, og det gjør at jeg holder meg oppe gjennom vinteren. Bruker jeg ikke den er jeg kjempetrøtt hele formiddagen, og blir dødstrøtt igjen rundt 4-5, og kan være oppe leeenge på kvelden. Når man bare går rundt og er trøtt og sliten hver dag blir ikke livet noe gøy. Nå skal ikke jeg vedde på at det er dette som feiler deg, men å prøve seg på litt dagslys om morgenen er i hvert fall ikke skadelig. Aberet er at en dagslyslampe koster litt.

Hvordan fant du ut av dette? Gikk du til en lege eller har du "testet" ut selv?

:)

Skrevet

jeg går i dvale rett og slett- oktober,november, desember er verst... så går det sakte, men sikkert greiere. jeg trenger 9 timers søvn, og er enda trøtt hele tida... jeg bare setter ned tempoet... men nå begynner jeg å våkne til liv igjen ;-)

Skrevet

Prøv en lyslampe og se om det kan hjelpe deg, det er mange som har god effekt av det. :)

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg skal se om jeg kan få tak i en lyslampe frøken fryd. Hvor kjøper man det forresten? :sjenert:

Jeg føler rett og slett at jeg er i dvale og det blir ikke noe bedre...klarer å trene 2-3 ganger i uka, men det hjelper liksom ikke noe.

Skrevet

Datteren min fikk diagnosen vinterdepresjon og forsinket søvnfasesyndrom. Hun sovnet langt på natt og var umulig å gå opp til normal tid. Lyslampe hjalp henne veldig. Jeg kjøte den i en medisinsk forretning. I tillegg fikk hun Melatonin av fastlegen sin.

Skrevet
Datteren min fikk diagnosen vinterdepresjon og forsinket søvnfasesyndrom. Hun sovnet langt på natt og var umulig å gå opp til normal tid. Lyslampe hjalp henne veldig. Jeg kjøte den i en medisinsk forretning. I tillegg fikk hun Melatonin av fastlegen sin.

Takk for svar. Kan jeg spørre deg litt rundt dette med vinterdepresjon og datteren din? Når jeg hører ordet deprimert så tenker jeg automatisk trist, men det trenger kanskje ikke være det...? Hva var "symptomene" hennes?

uff..jeg prøver å unngå å oppsøke lege noe mer på en stund nå...Føler meg nesten sykere når jeg er ferdig der enn hva jeg var før jeg dro dit :ler: Men blir det verre eller fortsetter så må jeg jo ta en tur dit, men kan jo alltids prøve litt med lyslampe selv først.

Skrevet

*abonnere*

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)
Hvordan fant du ut av dette? Gikk du til en lege eller har du "testet" ut selv?

Vel, det har en litt spesiell bakgrunn, jeg leste en artikkel om vinterdepresjon, og fikk en skikkelig sånn 'Det er akkurat sånn jeg har det!'-opplevelse. Tilfeldigvis søkte de etter forsøkspersoner for å teste ut behandling for vinterdepresjoner også i den artikkelen, og jeg meldte meg. Gjennomgikk flere tester, både spørreskjemaer, samtale med lege og blodprøver. De mente da at jeg hadde dette, noe jeg var helt sikker på selv også. Dette er nå 15 år siden, og jeg har ikke blitt mindre sikker på at jeg har det, men mye flinkere til å tolke kroppens reaksjoner og signaler, og til å bruke min kjære dagslyslampe i de mørkeste månedene.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_...rtene/1.1318217 Her finner du noen vanlige symptomer på vinterdepresjon.

Leger som har forsket på vinterdepresjon i Norge inkluderer Ted Reichborn-Kjennerud, Odd Lingjærde (han er pensjonist nå) og Andres Magnusson og sikkert flere jeg ikke vet om. Ellers har bl.a. Bjørn Bjorvatn forskjellig typer søvnproblemer.

Her er en oppsummeringsartikkel fra tidsskriftet for legeforeningen om lys og døgnrytmer; http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1365670

Hvis du scroller litt nedover er det et avsnitt om vinterdepresjon.

På denne siden finnes bla.a. et par spørreskjema; http://www.cet.org/ . Et om vinterdepresjon generelt, og et om døgnrytmer som kan hjelpe deg å beregne når du bør bruke lysbehandling. (AutoSIGH og AutoMEQ)

Endret av Elfrida
Skrevet

Takk Elfrida :) Vel...Nå stod jeg opp for en time siden bare, så det er et eller annet rart med søvnmønsteret mitt. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...