Lenee86 Skrevet 3. februar 2007 #1 Skrevet 3. februar 2007 Hei! jeg er så fortvilet. har lenge hatt lyst til å bli psykolog og har ganske gode karakterer fra videregående. Halvt om halvt mellom 5 ere og 6 ere. men vet hvor vanskelig det er å komme gjennom nåløyet å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi... noen som er i samme situasjon eller som har noen trøstende ord? du som har begynt på profesjonsstudiet måtte du bare ha A er? vil så gjerne bli psykolog....!
ane85 Skrevet 3. februar 2007 #2 Skrevet 3. februar 2007 http://www.psykologi.uio.no/studier/opptakfravgsk.html "Årsenheten i Psykologi (årsenhet) er opptaksgrunnlaget for søknad til 5-årig profesjonsutdanning, denne opptaksordingen utfases høsten 2007" "Ved opptakene med søknadsfrist 15. april 2007, kan studentene søke BÅDE til 6-årig løp på bakgrunn av karakterer fra videregående skole OG til 5-årig løp på bakgrunn av karakterer fra årsenhet i psykologi. Søknaden(e) må imidlertid rettes til to ulike behandlende instanser. Dette er siste gang studenter tas opp på bakgrunn av årsenhet i psykologi eller tilsvarende."
Lenee86 Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2007 takk for svar! men dersom det blir opptak på grunnlag av videregående karakterer er vel snittet ganske høyt? sånn som på medisin o.l?
Mediocre Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Hei! Jeg studerer psykologi nå, årsstudium. Hadde jo kanskje vært en idè å ta det først for å sjekke om du liker det? Det er litt annerledes enn hva folk tror tror jeg. Mye biologi og metode og slike ting. Veldig dårlig med analyser Det er bare 30 plasser på profesjonsstudiet (fra årsenhet iallefall), så gode karakterer må man jo ha. Det blir jo også vanskeligere ettersom mange som har gått årsstudium før og ikke kommet inn på profesjon forsøker igjen året etter. Lykke til!
Gjest Meep Skrevet 5. februar 2007 #5 Skrevet 5. februar 2007 Dette med å blit tatt rett opp på profesjon rett fra videregående er bare i Oslo, forresten. Er første gang dette blir gjort, men snittet er ventet å komme opp mot medisin/tannlege/veterinær. Men det er det jo ingen som vet ennå.
Moshy Skrevet 6. februar 2007 #6 Skrevet 6. februar 2007 http://www.raringen.no/article/00220.shtml Der finner du alt du trenger å vite. Du trenger jo ikke søke direkte fra videregående, de andre universitetene har årstudium du kan søke på. Men vær forberedt på å jobbe rompa av deg - jeg kjenner folk som har gått ut med 6,3 fra videregående som har brukt 1,5-2 år på årstudiumet. Det er som regel vanskelig å ta årstudiet på bare et år med gode nok karakterer til å komme inn, noe du bør være forberedt på.
irma Skrevet 23. februar 2007 #8 Skrevet 23. februar 2007 Årsenheten i Tromsø er ett åpent studie, så der kommer du inn iallfall. For å komme inn på embetsstudiet i trondheim og bergen måtte du ifjor ha a på 20 studiepoengsfaget, og a på det ene 10 studiepoengsfaget og b på de siste 10 stp. Hvis det er likt her så teller det hva du har på exphil og exfac. Det går an å søke seg på bachelor også, og etter det evt ta en master i psyk. I USA må man ha doktorgrad for å bli psykolog. (det er jo en mulighet hvis du vil ta master her mener jeg og du virkelig vil bli psykolog) Det er andre regler i danmark og sverige enn i norge, det er feks større krav til realfag fra videregående for å komme inn. Poenget mitt er at det er mange mulige steder å studere, men uansett er det mye mye jobbing som skal til for å komme inn på embetsstudiet!
Rainbow Brite Skrevet 24. februar 2007 #9 Skrevet 24. februar 2007 irma: hvis man tar master blir man ikke psykolog, men master i psykologi. Psykolog er en beskyttet tittel som man kun kan få gjennom å gå på profesjonstudiet. Snittet på psykologi har lenge vært på høyde med medisin, og høyere enn både tannlege og veterinær, i hvertfall her i Oslo. Du må nok ha A i generell (som teller 20 studiepoeng), og helst A på metode og sosial psyk også, men det er folk som kommer inn med B på en av de to siste også. Nå blir det riktignok nytt opptak her i Oslo i allefall, og det vil gå på vgs karakterer. Hvis du har mellom 5 og 6 i snitt, så er jo ikke det akk urovekkende. Det er jo første gang denne ordningen blir gjennomført til høsten, og da tar man inn for både de som skal begynne høstsemesteret OG de som skal begynne vårsemesteret. Jeg ville absolutt søkt nå hvis jeg var deg, fordi det nye systemet enda ikke er innkjørt. Når det gjelder at psykologi er annerledes enn det man tror i utgangspunktet, kommer jo det an på hva slags forventinger man har, og det er v el ganske individuelt. Ja, man lærer mye metode og biologi. Metode er veldig viktig for at man skal kunne studere fenomener på en systematisk og ordentlig måte, slik at man kan si at de resultatene man har funnet, gjenspeiler hvordan noe egentlig er, kort sagt. Det kan virke tørt, men det er uvurderlig. Når det gjelder biologi, kan man ikke dele mennesket opp i kropp og sinn. Det er et evig samspill, og det er poengløst å si noe om det ene, uten å si noe om det andre. Det er først på andre avdeling på profstud at man begynner med klinisk psykologi. Det er her man "lærer hvordan man skal jobbe som terapeut" (fryktelig grov beskrivelse), mens på første avdeling lærer man det teoretiske grunnlaget innen de ulike retningene. Underveis vil det være mye prosjekter og utplasseringer. Det er mye jobb, uten tvil, det er en fulltidsjobb ogvel så det, men det er absolutt mulig. Og med tiden lærer man seg studievaner som gjør at hverdagen går litt lettere opp. Og ikke minst, det er jo et utrolig spennende fag å studere!! Lykke til og velkommen til instituttet (Hvis det er noe spesielt i forhold til psyk i Oslo du lurer på, så send meg en pm :blunke: )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå