Gå til innhold

Er det noen feminister her?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Som mann og feminist blir jeg av enkelte sett på som en raritet, og hvorfor det ? Jeg støtter en gruppe mennsker som har og som fortsatt (til de grader) blir undertrykkte.

Kvinneyrker er dårligere betalt, kvinnesykdommer som fibromyalgi og muskel/slitasje skader blir ikke tatt på alvor. Enkelte leger betviler også at disse menneskene er syke. Unge kvinner blir påvirket av media til å være et objekt for menns syke fantasier. Kvinnekroppen blir misbrukt i reklame! Unge kvinner blir påvirket av media til å være sammen med eldre menn ,og kvinner skal i tilegg til å jobbe ta seg av mann og barn og varte opp mannens familie osv. Kort sagt, jeg blir kvalm !! Jeg ser det som en nødvnedighet å støtte opp om denne gruppen mennesker. Mitt ønske er en global åpenbaring på dette området! Så, spør jeg nå dere, finnes det noen feinister her? Ønsker også gjerne svar fra menn.

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix
Unge kvinner blir påvirket av media til å være sammen med eldre menn

Gjør vi? Det har ikke jeg lagt merke til. Kasnkje jeg er blitt påvirket uten å vite det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... det er fortsatt områder som det må jobbes med, blant annet det å få en bedre kjønsfordelign også i kvinnedominerte yrker og ikke minst lønn.

Men at kvinner er offer på alle bauger og kanter? Nope, den kjøper jeg ikke. På mange områder er det kanskje heller på tide med en mannskamp.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kjønnene er like undertrykte, bare på forskjellige måter.

Jeg vil heller kalle meg individualist enn feminist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du, TS, er engasjert i kvinners rettigheter.

(må imidlertid si at jeg er enig med Bellartrix over, jeg har aldri tenkt på min kjæres alder)

Det er noe vi vet at kvinner tjener mindre for samme arbeidsinnsats og tittel, at man ikke blir ansatt pga at man kan bli eller er gravid etc etc. (Ikke akseptabelt og jeg vil kjempe mot dette til den dagen jeg dauer) Selv om kroppsidealet(?), som er rimelig sykt, er noe vi vel like mye påfører hverandre som kvinner enn noe annet.

Det jeg skal si nå er ikke noe argument mot det du sier egentlig. Jeg synes at å finne en kjæreste som ikke er enig i det du, TS, sier, om man har en bevisst holdning til det, om han kaller seg feminist eller ikke, ville være uaktuelt for meg som kvinne.

Men man skal også tenke på de situasjoner hvor menn er den "svake part". Dette har også systemårsaker.

Bare for å ta et utspill fra Oktay Dahl i Høyre for et par dager siden (jeg er sosialdemokrat, så et partipolitisk innlegg er dette ikke) om muslimske homofiles problemer (problemer dekker vel egentlig ikke) og voldtekt/vold mot menn trenger også å fokuseres på. Jeg tror at man tradisjonelt har hatt "sine" arenaer hvor man er det sterke kjønn. "kvinner er svake", "menn kan ikke passe barna og lage mat" etc. Naturligvis vil jeg heller ha en god jobb enn å være flink til å steke fiskekaker, men dere forstår hva jeg mener.

Kvinner og menn er jo forskjellige. Og det er helt greit. Men overordnede valgmuligheter og rettigheter må aldri være kjønnsbestemte.

Bare for å si det lizm. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe vi vet at kvinner tjener mindre for samme arbeidsinnsats og tittel, at man ikke blir ansatt pga at man kan bli eller er gravid etc etc. (Ikke akseptabelt og jeg vil kjempe mot dette til den dagen jeg dauer) Selv om kroppsidealet(?), som er rimelig sykt, er noe vi vel like mye påfører hverandre som kvinner enn noe annet.

Det er vel samme stilling det har vært snakk om, ikke arbeidsinnsats/lønn. Statistikk? Jeg forstår arbeidsgivere som ikke ønsker å ansette kvinner som skal bli gravide. Ville du, hvis du heller kunne ansatt en mann med samme kvaliteter og ikke har planer om å få barn? Ville du da valgt en kvinne?

Det er jo ganske latterlig å mene at arbeidsgiver ikke bør kunne bruke det som argument.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest koffeine
Jeg mener kjønnene er like undertrykte, bare på forskjellige måter.

Jeg vil heller kalle meg individualist enn feminist.

Godt sagt!

Tror dessuten ikke at det hjelper på likestillingen å framstille alle kvinner som hjelpeløse ofre for samfunnet som vi jo tross alt utgjør 50% av.

Ja til likestilling, men lenge leve forskjellene mener nå jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt!

Tror dessuten ikke at det hjelper på likestillingen å framstille alle kvinner som hjelpeløse ofre for samfunnet som vi jo tross alt utgjør 50% av.

Ja til likestilling, men lenge leve forskjellene mener nå jeg:)

Japp, det at vi fremstilles som ofre gjør oss til ofre.

Undersøkelser ser ut til å vise at en grunn til at kvinner er ekskludert fra IKT nettopp fordi det forventes av jenter at de ikke skal interessere seg for gutteting, for det er bestemt at IKT er for gutter. Undersøkelser har også vist at på skoler der det ikke blir lagt noe som helst vekt på kjønn er gutter og jenter mer likestilt når det gjelder bruk av IKT, nettopp fordi jentene ikke opplever det som noe bare gutter driver med.

Jeg tror dette kan si noe om kjønn på andre arenaer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kjønnene er like undertrykte, bare på forskjellige måter.

Jeg vil heller kalle meg individualist enn feminist.

Enig i dette.

Men når vi snakker om kvinnekamp. Likestillingen i Norge er ikke perfekt, men vi har det bra. Hva med alle de kvinner ute i verden som har det helt forferdelig? Som blir undertrykt, drept og voldtatt dersom de ikke "kjenner sin plass"? De hopper vi ofte glatt over når vi tenker på feminisme. De fleste tenker på lønnsforskjeller her hjemme, og hvem som tar oppvasken hvor ofte, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kjønnene er like undertrykte, bare på forskjellige måter.

Jeg vil heller kalle meg individualist enn feminist.

Jeg skjønner hva du mener, og er vel enig. Men vil likevel presisere at det at jeg er feminist ikke betyr at jeg ikke er opptatt av menns rettigheter. Det ene ekskluderer ikke det andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke feminist, syns jeg. Men individualist, som noen skriver lenger oppe her. Men er veldig opptatt av kvinners rettigheter i andre land, og at vi bør jobbe for å få slutt på kvinneundertrykkelse og kulturbetinget mishandling(kjønnslemlestelse o.l)!

Ang fibromyalgi ser jeg ikke på problemet med aksept for at dette er en ordentlig sykdom som kvinneundertrykkelse. Ja, mange kvinner sliter med dette, og mange, både i helsevesenet og ellers ser på dette som en tulle-sykdom for sytete kvinnfolk, noe det virkelig ikke er. Men tenk på MENN som har denne sykdommen da! I tillegg til fordommene mange har til denne sykdommen som en kvinnesykdom, blir den ikke engang annsett som en liskom-sykdom hos en mann, men mer som at mannen ikke er helt god i hodet, og sikkert egentlig burde skifte kjønn, at han er en pyse som ikke tåler å kjenne noe osv... så den sykdommen er undertrykt, missforstått og uglesett i seg selv, med eller uten kvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann og feminist blir jeg av enkelte sett på som en raritet, og hvorfor det ? Jeg støtter en gruppe mennsker som har og som fortsatt  (til de grader) blir undertrykkte.

Kvinneyrker er dårligere betalt, kvinnesykdommer som fibromyalgi og muskel/slitasje skader blir ikke tatt på alvor. Enkelte leger betviler også at disse menneskene er syke. Unge kvinner blir påvirket av media til å være et objekt for menns syke fantasier. Kvinnekroppen blir misbrukt i reklame! Unge kvinner blir påvirket av media til å være sammen med eldre menn ,og kvinner skal i tilegg til å jobbe ta seg av mann og barn og varte opp mannens familie osv. Kort sagt, jeg blir kvalm !! Jeg ser det som en nødvnedighet å støtte opp om denne gruppen mennesker. Mitt ønske er en global åpenbaring på dette området! Så, spør jeg nå dere, finnes det noen feinister her? Ønsker også gjerne svar fra menn.

Med hilsen fra Jon Are

Kanskje du burde gått på kvinner og kjønssstudier.. jeg får jo tross alt gratis medlemskap i Ottar :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kulturelt sett er mannsrolla mye mer problematisk og tvangsmessig enn kvinnerollen i Norge.

Lovmessig med tanke på ansvar for barn ved samlivsbrudd er menn helt klart diskriminert.

Det beste man kan gjøre som mann og feminist, er å prøve å endre folks oppfatninger av hva det vil si å være mann til å bli mer uavhengig av den tradisjonelle macho/forsørger-figuren.

Hei Jon Are du får begynne å abonnere på tidsskriftet Fett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke feminist, men jeg enig med deg at det diskrimineres på kjønn også i Norge. Leste for en god stund siden at kvinner fikk ofte tilbud om bedre jobber om de endret navnet i søknaden fra Kari Nordmann til K. Nordmann.

Jeg synes absolutt at alle bør stille likt uansett kjønn, etnisk bakgrunn og seksuell legning.

Personlig så liker jeg ikke å stereotype mennesker etter kjønner (feks kvinner er slik, menn er slik). Det er ikke alltid det passer og jeg synes det er viktigere å fokusere på mennesket som et individ (H*n er slik, H*n er slik).

På en annen side, så synes jeg ikke at kvinner bør kvoteres inn i stillinger, jeg synes heller de burde intervjuet, og lest søknaden uten å vite kjønnet til personen, slik at de ansetter den som er best kvalifisert. Sikkert umulig å gjennomføre, men inne i hodet mitt høres det ut som en god idé ;)

Er dumt om det kvoteres en kvinne i en stilling der hun ikke gjør en god jobb som igjen har lett for å ødelegge for andre kvinner. Nettopp pga at mange stereotyper kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Trådstarter, på hvilken måte er det du konkret støtter opp om problemområdene for den svake gruppen (som du kaller den)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...