Gå til innhold

Vaffel


Amalie_85

Anbefalte innlegg

Min mor har innvitert seg selv på vaffler, og jeg har da aldri laget dette siden jeg aldri har hatt vaffeljern. Jeg fant mange oppskrifter på nettet, men hvem av dem er gode??

Er det noen som har oppskrift da som de vet er god??

Ekstra gode :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

Denne oppskrifta bruker jeg, og vaflene blir like gode hver gang.

Vafler

5 dl hvetemel

1 dl sukker

1 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

5 dl melk

2 egg

½ dl smeltet smør

Bland mel, sukker, vaniljesukker og bakepulver i en bolle. Ha i melken og rør sammen. Ha i eggene og halvparten av det smeltede smøret. Vær forsiktig så du ikke rører for mye for da blir røra seig.

Smør jernet med resten av smøret hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er favorittoppskriften min, gir sprø og kjempegode vafler.

Rømmevafler

3 ½ dl hvetemel

½ ts salt

2 ½ dl rømme

2 ½ dl vann

litt sukker

Bland alt. La svelle 30-45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

3 egg

1 dl sukker

1/2 pk med vaniljekrem

7-10 dl melk

mel til passe tykkelse ( noen liker tykk røre, mens andre liker den litt tynnere)

2 ss smeltet smør

kjempe gode vafler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oppskrift:

Åpne kjøleskapet

Putt oppi det du måtte ha som kan passe

Ferdig ;)

Minner litt om min metode, det der.

2-3 egg i en bolle, litt salt (liten klype), sukker etter smak, litt vaniljesukker og kanskje en ørliten klype kardemomme blandes godt. Jeg bruker håndvisp. Tilsett mel og melk til passe konsistens, litt smeltet margarin til slutt. La stå og svelle 1 times tid, ha oppi litt iskaldt vann og stek.

Spis med det du liker, smør, rømme, syltetøy eller brunost. Bare fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift:

Åpne kjøleskapet

Putt oppi det du måtte ha som kan passe

Ferdig ;)

Haha!

Det hadde tatt seg ut, vi hadde ikke mel engang vi. Men vi fikk da laget, og de ble veldig gode og. Fikk til og med nytt vaffeljern :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte ut ca 1,5 dl av melken med appelsinjuice (uten fruktkjøtt). Man får ikke appelsinsmak på som mange ville tro, men det setter liksom en ørliten syrlighet til det søte. Utrolig godt.

ellers pleier jeg å bruke en ganske enkel oppskrift

Alt etter mengde på gefühl ;)

lag eggedosis, tilsett smeltet smør, mel, melk, juice, kardemomme, evt litt vaniljesukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker to egg, noe sukker, pisker godt sammen (for hånd), tilsett mel og melk litt etter litt til det er passe mye røre.

veldig stor røre, flere egg.

bruker smør i jernet når jeg steker, så trenger ikke smør i røren da.

har alltid fått høre at jeg lager gode vafler.

vet en som bruker en liten slump appelsinbrus i røren, og noen bruker litt bakepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke fordra karemomme, har det ikke i hus engang, og spiser ikke vafler eller boller som har kardemomme i seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fordra karemomme, har det ikke i hus engang, og spiser ikke vafler eller boller som har kardemomme i seg

Hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å bytte ut ca 1,5 dl av melken med appelsinjuice (uten fruktkjøtt). Man får ikke appelsinsmak på som mange ville tro, men det setter liksom en ørliten syrlighet til det søte. Utrolig godt.

Det er veldig godt, ja! Har også prøvd sjokoladevafler - dvs en versjon med appelsinjuice og litt kakao i. Det var også fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig godt, ja! Har også prøvd sjokoladevafler - dvs en versjon med appelsinjuice og litt kakao i. Det var også fint!

Det samme er godt i pannekaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...