Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Jeg er helt fersk prøver, og lurer på en hel masse, men skal bare plage dere med noen få ting her.

Hvor fort kan man kjenne symptomer etter at man har blitt gravid, og evt. hva slags symptomer merker man?

Har alle festeblødning, og når kommer den?

Hvor tidlig kan man teste, kan man gjøre det før man forventer mens (ikke-mens)?

Jeg hadde eggløsning i helgen, med dertil påfølgende sengeaktivitet. Synes det er så utrolig lenge å måtte vente helt til 3. mars som er forventet dag for mens, men jeg må vel bare venne meg til å vente, dersom det ikke var full klaff nå i helgen da.

På forhånd takk for svar på mine amatør-spørsmål.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zalomine
Skrevet

Hvor tidelig man merker symptomer, og hvilke, det varierer veldig fra menneske til menneske, så det skal du ikke basere deg så mye på (det vanligste er "mens murringer", ømme rystvorter, kvalme, uteblitt mens... ja, du kjenner egentig til disse, ikke sant?

Ikke alle får festeblødning, men for dem som får det, så kommer den normalt rundt den tiden du venter mens/ikke-mens, men skiller seg fra mensen ved at den ofte er kortere, lite blod (kanskje bare noen dråper)

Det finnes tester som du kan ta før forventet mens (RFSU), men disse er kjent for å være lite pålitelige, så ikke bli så VELDIG skuffet om den er negativ, mange har testet negativ med slike, men positivt med CB en uke senere... Derfor kan det kanskje like greit å vente? Se om mensen kommer før du begynner å teste. Lykkes du ikke denne gangen, så blir det nok av tester fremover...

Og venting, det må du venne deg til enten du lykkes eller ei. Det kan være fort gjort å bli gravid (eller ta en "evighet"), men det er ikke like fort gjort å bli ferdig med det, den skal være der inni i 9 måneder, og om du så friends i går, så så du hva som kan skje om du begynner på overtid... :)

Lykke til.

Gjest I samme båt
Skrevet

Hei!!

Ser ut til at vi er i samme båt! Hadde eggløsning i helgen jeg også og venter bare på å kunne ta test. Jeg har vært hos gynekolog da og jeg skulle komme å ta graviditetstest (blodprøve) på fredag.. eller 20. cyklusdag om du vil.. Så får jeg svar på mandag.. Jeg klarer nesten ikke vente samtidig så prøver jeg å forbrede meg på at det er negativt.. Ikke lett å forbrede seg på det da.. Jeg kommer til å bli kjempe skuffet. Jeg leter også etter tegn, men er redd de bare er inbilte...

Men, selv om vi må vente tålmodig på svar så får du hvertfall ha lykke til! Vi får bare krysse fingrene :wink:

Hilsen meg

Skrevet

Etter å ha lest dette innelgget bare måtte jeg også bli medlem på disse sidene. Jeg har vært innom og lest en god del de siste to-tre månedene, og tidligere har jeg vært aktiv leser på bryllups-chattingen.

Veldig mye bra og informativ informasjon - kjempebra! :lol:

Ja, så måtte jeg også skrive litt nå da, for jeg er i samme båt. Jeg sluttet på p-pillen rett før åraskiftet, og testet positivt på eggløsningstest på fredag kveld. Sengekos både lørdag og søndag. Har siden lørdag vært kvalm på og av. I går og i dag er jeg veeeldig kvalm - nesten så jeg kaster opp. Føles som er er bil/båt-syk..og jeg tror det selvfølgelig at det er symptomer på at vi har lykkes. Men det er jo så tidlig at jeg vet ikke om det kan være sant. Har kun hatt en menstrasjon siden nyttår med start 3. februar (det gikk altså lang tid før den viste seg). I den første måneden uten piller hadde jeg mye magesmerter; opplåsthet (eggstokken hadde på en måte blåst seg opp og var knallharde/som "pølser"), stikking osv. I helgen når eggsløsningstesten viste positivt var jeg ikke så dårlig på den måten, kun litt stikking (også kvalmen da som kom lørdagen). Også brystvortene mine er ømme, men bare litt. Jeg pleier imidlertid ikke å ha det slik.

Også er jeg veldig svingete i humøret og skaper ikke akkurat trivsel i heimen. Hyler og skriker for den minste ting. Og siden nyttår har kvisene poppet ut, en atter en... så jeg er sikekrt ikke så attraktiv for min kjære heller :evil:

Hormonene mine er helt over styr! Ikke så kjekt, men ALT er vel greit om det nå er slik at vi har hatt full klaff allerede nå. :lol:

Hva tror dere?

Jeg kan vel ikke teste før i begynnelsen av mars? Jeg har ikke peiling på hvor lange sykluser jeg har, kun at jeg fikk positivt utslag på eggløsningstest fredag kveld.

Jeg er så spent, og klarer ikke å konsentere meg her på jobb. Også er jeg så kvalm og svimmel (noen gode råd mot dette)?

Dette ble et langt svar. Håper dere bærer over med meg.

Skrevet

Velkommen i klubben damer, hyggelig med flere prøvere.

Selv har vi prøvd i et halvt år, og ikke for å ta motet fra noen så tror jeg det er vanlig med graviditetssymptomer uten at man er gravid.

Jeg tror at hjernene våre blir så opptatt av å lykkes at vi tror vi er gravide rett som det er. Hvertfall slik er det for meg.

Jeg laget tom en egen tråd om dette for en stund tilbake, det er slitsom å skulle gå å være hypersensitiv for det minste lille tegn med sin egen kropp. Heldigvis er jeg litt mer avslappet nå, det har nok sammenheng med livssituasjonen, skal bytte jobb ol, så det er nesten ok hvis det går et par mnd til føre det spirer.

Noen får det til på første forsøk, andre trenger lenger tid.

En spurt om syklus, begynn å tell, du teller fra siste mens første dag, dette er dag 1, og frem til neste mens. Og omlag midt i dette har vi EL.

Hvis dere vil lee mer så søk på EL slim, du kan visstnok lese om du har EL ved å strekke slimet. Jeg synes det er vanskelig, men andre har nok god erfaring.

Lykke til oss alle.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei "Ny i dag" :)

Eggløsning kommer alltid 14 dager før mens. Så dersom du hadde eggløsning fredag 14/2 skal du ha mensen den 28. Altså om 8 dager.

Skrevet

Hei igjen,

takk for svarene.

Jeg vet at man ka innebille seg saker og ting, og det kan godt være at det er det jeg gjør. Men jeg er ihvertfall skikkelig kvalm.

Får jo bare vente og se.

Jeg testet som nevnt positivt på eggløsningstest (CB) fredag kveld, noe som tilsier at jeg hadde eggløsning innen 24-36 timer etter det. "Derfor" sengekos de to påfølgende dagene... Har imidlertid lest her inne om at der er mulig at kroppen ombestemmer seg, så man vet jo aldri.

Tror nok jeg kan ta en graviditetstest f.o.m. 28.febr. slik Gjest skriver. Eller vente til litt ut i mars. :blunke:

Ønsker elelrs fruenge lykek til videre med prøvingen (har lest innlegget om utredning og lapraskopi). Gjør det som føles mest riktig.

Ellers takker jeg for velkomstønskninger i forumet :)

Skrevet

Gjest, man kan ikke si alltid alltid. Det er ikke sånn at det alltid stemmer. med at man får mens 14 dager etter EL. Hos meg er det nærmere 12 dager, så det varierer litt. DEt har jeg sett på endel andre her inne også.

Sa alltid er litt feil å si.

Skrevet

Takk for det ny i dag, men et lite spm, hva blir nicket ditt i morgen?

:roll::roll::roll:

Skrevet

Heisann fruenge,

skal nok ha det samme nicket som er ny dag og ikke ny i dag slik du bl.a. skriver. Hver dag er jo en ny dag, med dertil nye muligheter :wink:

Så nicket mitt er ikke valgt utfra at jeg er nytt medlem i dag hvis det var det du siktet til.

Ha ellers en fin dag!

:P

Skrevet

:oops: :briller: nu ser jeg det.

ha en fin dag du også.

Skrevet

Så kuult at så mange meldte seg på denne tråden. Jeg er så utrolig spent og venter bare på å kunne teste. Mensen skal komme (ikke komme) 3. mars, og det er leeeenge til.

Håper vi kan prøve å følge hverandre så lenge vi er prøvere, det hadde vært veldig hyggelig.

Vi har bare prøvd noen uker, men har til gjengjeld vært veldig forsiktige unntatt i helgen da jeg tror jeg hadde eggløsning. Så dette blir spennende. Forventer ikke klaff med en gang, heller, så jeg skal prøve å ikke bli så skuffa.

Lykke til alle prøvere.

Skrevet

heisann,

vi får jo bare være tålmodige. men det er ikke så enkelt.

Jeg er fremdeles litt småkvalm, men det er betraktelig bedre (vet ikke om jeg er helt glad for det egentlig). :-?

Kjekt om vi kan følge hverandre - i hvertfall innimellom. Jeg prøver jo å lese litt her inne nesten hver dag, men det er ikke alltid det blir tid til det (må jo jobbe også). :wink:

Vi har jo bare prøvd siden nyttår, så jeg får prøve å ikke bli skuffet om vi ikke har lykkes denne gangen. Det var ihvertfall kjekt å få positivt utslag på eggløsningstesten som jo indikerer at kroppen er tilbake i normalt gjenge etter 10-11 år med p-piller.

Får bare vente og vente nå (og kjenne litt på symptomene - ekte eller ikke) :wink:

:D deilig med helg - snaaaart

• 2 uker senere...
Skrevet

Er det noen av dere som skal teste/har testet i dag. Jeg venter ikke-mens i dag, så om jeg ikke får den skal jeg teste i morgen tidlig.

Dette blir spennende.

Skrevet

Jeg klarte ikke vent lenger og tok CB-test lørdag morgen (hadde EL ca. 15 febr.). Kun en blå stek, dvs. jeg er ikek gravid. Det ble ettertrykkelig understreket med at jeg fikk mensen sent lørdag kveld.

:evil:

Synes det er leit - men skal ikke syte. Det har vel jeg omtrent ikke lov til.

Sluttet med p-piller i slutten av desember og har nå menstruasjon nr. 2 siden det. Denne siste sykusen har vært "normal" med 26 dager, noe jeg er glad for. Det er jo en god ting om ikke syklusene er altfor lange, da blir det jo ikke så lenge mellom hver eggløsning. Kan vel begynne å ta eggløsningstest rundt den 11 mars.. noe som ikke er så lenge til.

Så jeg er altså ikke gravid ennå - må imidlertid su at jeg har hatt hauevis med forskjelige symptomer... som kvalme, oppblåst mage, stikkinger og mageverk/mensmurringer, verk i korsryggen, ømme bryster og humørsvinginger.

Siden mensen kom på lørdag er dette omtrent helt borte.. og det er jo bra, men er det sannsynlig at jeg også vil få ubehag etter neste eggløsning slik jeg hadde det nå sist?

Jeg har vært ganske dårlig, og "annerledes" enn jeg pleier (derfor tolket jeg det dithen at kanskje noe var på gang)... men det gang ei.. men, emn sånn er det jo bare... Formen er jo iallefall bedre :-?

Lykke til dere andre testere i disse dager :wink:

Skrevet

Må bare fortelle at jeg hadde det på akkurat samme måte de første mnd. etter jeg sluttet på pillene. Var helt overbevist om at jeg var gravid, kvalm, trøtt, sliten i ryggen osv... Men det var bare hormoner i overgangen fra piller til normal menstruasjon. Tror det er ganske normal reaksjon! Håper dere lykkes snart! :D

Skrevet

Jeg går på min 32 dag i dag, vil vente litt med å teste, synes jeg kjennes mensen som kommer hver dag nå. Er forsiktig optimist, syntes deg har gått litt lenge nå, men det var lang tid mellom mens og EL denne gangen også,. Derfor tror jeg at dett er en ekstra lang syklus.

Men tester onsdag, hvis jeg ikke har fått mens.

Lykke til dere andre.

Skrevet

Jeg måtte bare teste på jobben i sted. Kanskje ikke rette stedet å gjøre det, men klarte bare ikke å vente.

To blå lyste i mot meg, og det bare etter et forsøk. Jeg er helt i sjokk, ekstase osv. og skjønner ikke helt at det er sant.

Har konstant murring i korsryggen, og venter bare at mensen skal komme. Flyr på do hele tiden.

Jeg kan bare ikke fatte dette, var jo ikke meningen det skulle gå så fort. Flere i familien har strevd med å få tidligere, så jeg trodde jeg skulle slite litt. Men mest av alt er jeg bare glad.

Hilsen Cathrine i sjokk

Gjest Anonymous
Skrevet

Oi det var kjapt - GRATULERER MASSE MED TO BLÅ :wink:

Skrevet

Gratulerer Cathrine - så bra for dere!

Flott nyhet å komme med til mannen :D

Gøy å høre at det kan gå fort å bli gravid også. Håper det klaffer for oss også om ikke så lenge. :Nikke:

Ha en super dag videre :kgsmil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...