Gå til innhold

Søvnproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan hjelpe mot det utenom sovepiller og godnatt-teer?

Orker ikke smaken av te og sovepiller er jeg redd for å bli avhengig av. Skal bestille time hos legen til mandag men tenkte jeg skulle se om noen her hadde noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

les noe når du legger deg, legg bort mobil, tv og alle ting som får pulsen til å stige og som stimulerer sansene. les noe som ikke er altfor spennende. sørg for god luft, gjerne litt kaldt rom. på apoteket får du kjøpt noe som heter valerina, noen har effekt av det andre ikke. verdt å prøve da d ikke er avhengighetsskapende. sovepiller kan være det, så verdt å prøve mye annet først. gjerne gå en tur før sengetid også, man kan bli trøtt av frisk luft også, ikke bare opplagt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Noen tips:

*ikke fall for fristelsen å sove lenge om morgenen selv om du har ligget lenge våken/sovet dårlig

*ikke sov om dagen (middagslur)

*stå opp til samme tid hver dag

*bruk senga (soverommet) kun til søvn og sex

*vær aktiv i løpet av dagen (men ikke for seint på kveld)

*ro ned i tiden før du skal legge deg - les en bok, hør på rolig musikk

*lag et slags "klar-for-senga"-rituale

*ikke vær sulten eller veldig mett før du legger deg

*unngå drikker med koffein på ettermiddagen/kvelden + alkohol og evt. røyk (?)

*unngå lys om du våkner om natta

*unngå å tenke på problemer eller planer for morgendagen når du skal sove (f.eks. ved å sette av tid til dette tidligere på dagen)

Vet ikke om dette hjelper deg, men det er da noen anbefalinger jeg har lest. Vet ikke hvordan det er med innsovningstabletter, men ang. sovetabletter så hjelper de kun på kort sikt, da de gjør søvnen dårligere over tid.

Skrevet

Jeg har hatt ganske alvorlige søvnproblemer hele livet (er i midten av 30-åra nå). Vært gjennom utallige runder hos leger, vært på søvnlaboratorium - prøvd alt osv. Gikk til slutt til en klarsynt dame og spurte henne. Hun ga meg noen gode råd som jeg fulgte, og nå sover jeg som en stein. Det er fantastisk! Kanskje det kunne hjelpe deg også?

Skrevet (endret)

Mitt tips er å ikke henge seg for mye opp i at du ikke får sove. Gjør det du helst vil, se tv, spis eller les uten å se på klokka. Jo mere jeg tenker på hvor mye søvn jeg bør ha jo mindre søvn får jeg.

Endret av Alyx
Skrevet

Ting som fungerer for meg (bare ikke akkurat nå):

Å bli sliten i løpet av dagen, stå opp tidlig, jobb/trening/tur

Å ikke bekymre meg for ting jeg må gjøre i morgen; gjør unna det du kan før du legger deg, og skriv heller en liste som du kan ta fram dagen etter (så trenger du ikke være redd for å glemme ting)

Å unngå sukkerholdig mat og drikke de siste timene før jeg legger meg, hvis ikke blir jeg gira og våken.

Å unngå sein og tung middag, men ikke være sulten.

Å slappe av i kroppen; noen enkle yogaøvelser eller bare å prøve å slappe av i en og en kroppsdel.

Passe temperatur på soverommet, heller kaldt enn varmt, men varm nok dyne.

At jeg ikke blir forstyrret av støy, bruker ørepropper om nødvendig.

Skrevet
Ting som fungerer for meg (bare ikke akkurat nå):

Å bli sliten i løpet av dagen, stå opp tidlig, jobb/trening/tur

Å ikke bekymre meg for ting jeg må gjøre i morgen; gjør unna det du kan før du legger deg, og skriv heller en liste som du kan ta fram dagen etter (så trenger du ikke være redd for å glemme ting)

Å unngå sukkerholdig mat og drikke de siste timene før jeg legger meg, hvis ikke blir jeg gira og våken.

Å unngå sein og tung middag, men ikke være sulten.

Å slappe av i kroppen; noen enkle yogaøvelser eller bare å prøve å slappe av i en og en kroppsdel.

Passe temperatur på soverommet, heller kaldt enn varmt, men varm nok dyne.

At jeg ikke blir forstyrret av støy, bruker ørepropper om nødvendig.

Mye bra tips det der. Den jeg har uthevet er jeg ikke helt enig i. I den bransjen jeg driver med et søvn og det å være uthvilt helt kritisk for at man i det hele tatt kan gå på jobb. Derfor har vi mye dokumentasjon på "sleep and fatigue managment". Der står det blant annet at ca 1 time før man legger seg bør man spise et lite karbohydratrikt måltid. Helst ikke av raffinert sukker eller inneholde mye fett eller protein. Forslagene er banan, litt frokostblanding med melk/vann osv.

Et annet tips som virker helt absurd, men skal vist virke for noen er å vri sengen slik at når man ligger på høyre side av kroppen er ansiktet rettet mot himmelretning nord. Da skal man visst være i balanse med magnetfeltet på jorden.

Gjest gjesta...
Skrevet

Naturlegemidler kan jo være noe. eller vallergan , det har jeg fått hos legen og er ikke vanedannende . Det hjelper. Euvekan,vallerina forte kan hjelpe

Skrevet

Du kan jo spørre legen om å få resept på melatonin eller allergitabletter som virker søvndyssende.

Skrevet

Takk for alle rådene. Sånne ting som ikke tunge måltid før jeg legger meg og kjølige rom osv. har jeg prøvd mange ganger.

Har sovet kjempedårlig så lenge jeg kan huske, men nå som jeg har fått meg jobb sliter det mer på meg.

Skal spørre legen om Vallergan og melantonin. :)

Skrevet

Ja, Vallergan (ble brukt som allergimedisin før) skal fungere. Bare hold ut de ukene med " eventuell hang-over". Ikke alle får det.

Andre sovetabletter/innsovningstabletter gjør deg bare en bjørnetjeneste, dessverre.

Sudoku og kryssord har fungert for meg. :)

Skrevet
Mye bra tips det der. Den jeg har uthevet er jeg ikke helt enig i. I den bransjen jeg driver med et søvn og det å være uthvilt helt kritisk for at man i det hele tatt kan gå på jobb. Derfor har vi mye dokumentasjon på "sleep and fatigue managment". Der står det blant annet at ca 1 time før man legger seg bør man spise et lite karbohydratrikt måltid. Helst ikke av raffinert sukker eller inneholde mye fett eller protein. Forslagene er banan, litt frokostblanding med melk/vann osv.

Et annet tips som virker helt absurd, men skal vist virke for noen er å vri sengen slik at når man ligger på høyre side av kroppen er ansiktet rettet mot himmelretning nord. Da skal man visst være i balanse med magnetfeltet på jorden.

Var meg du siterte - ja, det er sikkert riktig det du sier om mat. Jeg tenkte mest på raffinert sukker eller godteri. Spiser ofte selv litt havregryn med rismelk/biola, et knekkebrød eller en banan om kvelden, og kan være enig i at det er lurt. Men altså; godteri o.l takler jeg ikke om kvelden i det hele tatt.

Det siste er litt morsomt, skal prøve det ut. Nå er senga slik at om jeg snur meg mot høyre er ansiktet mot øst (veldig greit med hus som ligger med hver vegg akkurat i hver sin himmelretning).

Skrevet
Var meg du siterte - ja, det er sikkert riktig det du sier om mat. Jeg tenkte mest på raffinert sukker eller godteri. Spiser ofte selv litt havregryn med rismelk/biola, et knekkebrød eller en banan om kvelden, og kan være enig i at det er lurt. Men altså; godteri o.l takler jeg ikke om kvelden i det hele tatt.

Det siste er litt morsomt, skal prøve det ut. Nå er senga slik at om jeg snur meg mot høyre er ansiktet mot øst (veldig greit med hus som ligger med hver vegg akkurat i hver sin himmelretning).

Bare så det er sagt, jeg er skeptisk til om det funker, men jeg valgte likevel å si det. Siden sånne ting og ritualer fungerer for mange!

Skrevet
Bare så det er sagt, jeg er skeptisk til om det funker, men jeg valgte likevel å si det. Siden sånne ting og ritualer fungerer for mange!

Ja, det er jo ofte vaner og ritualer som hjelper en med å slappe av eller få sove. Alt fra rekkefølgen en gjør ting til feng shui. Jeg må for eksempel alltid ligge på venstre side... Leste en bok om klikkertrening hvor sånt ble nevnt som overtro som en kan venne seg av med (for å ikke bli avhengig av å måtte gjøre ting på bestemte måter, det hender jo at man ikke har muligheten) , men pytt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...