Gå til innhold

Vikepliktsregler for fotgjengere


Gjest Frk Åberg

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg

Dette er hva jeg tenker når jeg går rundt i byen:

*hvis jeg krysser en gate, f.eks. for å gå inn i en butikk, tenker jeg at jeg har vikeplikt for de som går på fortauet

*hvis jeg krysser en lang, åpen plass, tenker jeg også at det er de som går på langs som har "forkjørsrett"

Blir noen ganger så overrasket når folk krysser fortau uten å se seg om. Det beste er når de kommer ut fra en butikk uten å se seg om, så de som går på fortauet må bråstoppe.

Noen flere som opererer med slike regler? I tvilstilfeller tenker jeg til og med at jeg har vikeplikt for de som kommer fra høyre, men skjønner at det er tegn på at jeg har tenkt for mye på dette :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det ubevisst, tror jeg. Om jeg vimser frem og tilbake så må jeg passe meg, og vimser jeg foran beina på andre ber jeg om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel egentlig uskrevne regler for dette, at man skal vike til høyre (eller venstre?) når noen kommer rett i mot, blant annet. Og at man ser seg for før man skifter retning eller stopper... Og regler i rulletrapper. Men det er jo ikke alle som følger eller kan disse reglene, jeg blir av og til forvirra selv. Det viktigste er kanskje å være oppmerksom på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel en fin "regel" som virker inn, normal folkeskikk...

Jeg vil si at du har lagt deg opp en grei regel, for når man selv er klar over at man ikke "følger strømmen" så er det høflig å vike, men man har mennesker som pøser på uansett, og da er det ofte den "sterkestes rett", så om du går å viser at du er veldig usikker og viker unna for alt og alle, så vil nok folk kjøre litt over en.

Men om en som sagt viser normal folkeskikk og holder nesa høyt (altså ikke konstant ser i bakken) så vil folk vise en litt mere respekt, og man gir og man tar

Men ang intro spm. Fotjengere har vikeplikt for trikken!! Det er dem mange i Oslo som faktisk ikke vet, men det har de...

Og fotgjengere har faktisk også vikeplikt for en bil i et kryss med grønt lys selv om det er grønt for fotgjengere, SÅ LENGE BILEN VAR DER FØRST. Veldig mange bare går ut i veien selv om det er biler der, og det er ikke spesielt lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fotgjengere har faktisk også vikeplikt for en bil i et kryss med grønt lys selv om det er grønt for fotgjengere, SÅ LENGE BILEN VAR DER FØRST. Veldig mange bare går ut i veien selv om det er biler der, og det er ikke spesielt lurt...

Har de det?? Mange ganger er det jo grønn mann og grønt lys for biler som skal svinge samtidig. Da trodde jeg at det var bilen som hadde stoppeplikt for fotgjengerene. Fogjengere er jo de "mykeste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel en fin "regel" som virker inn, normal folkeskikk...

Jeg vil si at du har lagt deg opp en grei regel, for når man selv er klar over at man ikke "følger strømmen" så er det høflig å vike, men man har mennesker som pøser på uansett, og da er det ofte den "sterkestes rett", så om du går å viser at du er veldig usikker og viker unna for alt og alle, så vil nok folk kjøre litt over en.

Men om en som sagt viser normal folkeskikk og holder nesa høyt (altså ikke konstant ser i bakken) så vil folk vise en litt mere respekt, og man gir og man tar

Men ang intro spm. Fotjengere har vikeplikt for trikken!! Det er dem mange i Oslo som faktisk ikke vet, men det har de...

Og fotgjengere har faktisk også vikeplikt for en bil i et kryss med grønt lys selv om det er grønt for fotgjengere, SÅ LENGE BILEN VAR DER FØRST. Veldig mange bare går ut i veien selv om det er biler der, og det er ikke spesielt lurt...

Det er feil. Bilen har alltid vikeplikt for fotgjengeren. Så lenge begge har grønt lys. Er det rødt lys for fotgjengeren så skal fotgjengeren stoppe. Men om de går ut i veien har ikke bilen påkjørsrett. Så lenge det er fotgjengerfelt, eller gatehjørne i by har bilen vikeplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fotgjengeren grønt lys har bilen vikeplikt. Skulle ta seg ut om man skal begynne å krangle om hvem som er i gata først... Hva med den gamle damen med rullatoren? Vil hun noensinne komme seg over gata i det hele tatt?

Når det gjelder i på fortau ol går jeg til høyre når jeg møter noen. Men noen ganger får man jo litt artig fram-og-tilbake når ingen heelt greier å bestemme seg for hvilken vei man skal gå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener i en situasjon hvor det er en fotgjenger som buser ut i veien når det er en bil som kjører over, mange i sentrum som presser seg ut hvis de går veldig fort og greier.. Men selvfølgelig skal ikke bilden kjøre om det kommer folk kontinuerlig, eller den TYDELIG ser at folk skal gå over. Men her vil selvfølgelig bilføreren tape i en evt konflikt, så det er nok best å bruke sunn fornuft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...