Betsy Skrevet 4. februar 2007 #21 Skrevet 4. februar 2007 Jeg er ingen stjerne i geografi - men klarer meg forholdsvis ok da. Detaljkunnskapene mangler litt, men har sånn nogenlunde oversikt over verdens land og hovedsteder (vet også forskjellen på nord og sør, øst og vest ). Dersom jeg i en samtale blir usikker har jeg klokelig lært meg å holde munn istedet for å komme med idiotiske forslag. Blir forresten litt skremt når jeg i Frankrike blir spurt om Norge er hovedstaden i Sverige...
Hedda-78 Skrevet 4. februar 2007 #22 Skrevet 4. februar 2007 Da jeg var liten hadde jeg et sånt lotto-spill med kort, der man skulle finne to og to kort som hørte sammen. På det ene kortet stod det navnet på et land og flagget, og på det andre var det et kart med det akutelle landet markert uten tekst. Så da var jeg ganske så god på europeiske land, men siden den gang har det jo blitt noen forrandringer, da. Jeg må innrømme at jeg ikke er så god på disse landene som har blitt splittet opp og sånn de siste ti årene. Bosnia-Herzegovina og Slovakia og de der. Gamle Sovjet er jeg heller ikke så god på. Hva heter alle de landene som tidligere var samlet i Sovjetunionen? Russland, Ukraina...?
Scheherazade Skrevet 4. februar 2007 #23 Skrevet 4. februar 2007 Her må jeg si meg veldig enig med bada. Om enda unnskyldningen hadde vært at man ikke hadde interesse, men ikke lært? Man har, som bada, sier ansvar for å tilegne seg kunnskap, man kan ikke vente at den kommer rekende på ei fjøl. Jeg er forrsten ganske god i geografi og tror det er fordi jeg er interessert i politikk og historie, da er det greit å vite hvor de forskjellige landene hører hjemme. Dere som sier at dere ikke vet, ser dere ikke nyhetssendinger eller leser aviser? Hvis dere gjør, hvordan kan dere da ikke vite hvor de forskjellige landene ligger? Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt. ← Men da er det jo mye mer enn geografi man burde lært seg? Du sier at du er interessert i politikk og historie, og at du derfor kan en del geografi. Tror du ikke en som er mattelærer blir oppgitt over hvor lite matte mange kan? Eller jeg, som har interesse for IKT, blir oppgitt over hvor lite folk kan om et verktøy de fleste bruker daglig på jobben? Eller hvor lite om historie, litteratur osv folk kan? Det jeg prøver å si er at alle har ulike interesser og spesialfelt, og å forvente at folk kan plassere alle land i rett verdensdel er ikke mulig. Alle kan ikke alt, men alle kan litt! Synes det blir litt arrogant å tro at folk er lite smart fordi de ikke kan geografi. For ja, vi lærer ikke noe særlig geografi etter ungdomsskolen, med mindre man aktivt går inn for det. Synes ikke man kan opphøye geografi til noe alle bør kunne fordi man selv kan det. Angående aviser og nyheter. det er ganske lite utenrikspolitisk i "vanlige" norske aviser. Det som er, er typisk Irak, USA, Palestina, Israel, kanskje litt Kina osv... Media har en tendens til å behandle Afrika som ett land, og når da Afrika består vel av 54 land eller der omkring, er det veldig, veldig mange land man sjelden hører om. Hvor mange har for eksempel fått med seg striden om hvorvidt Somaliland skal anerkjennes som et eget land eller ei? Eller at Myanmar er det samme som Burma tidligere? Eller at mange av indiske byer har skiftet navn, som Bombay-Mumbai, Chennai osv. Når det er sagt regner jeg meg selv som mer enn middels oppegående på geografi. Dette skyldes at jeg ønsket meg atlas til bursdagen for en stund siden, har reist en del i Asia, abonnerer på Vagabond, og leser litt smalere nyhetstidskrift enn dagbladet og TV2-nyhetene, som NyTid og Morgenbladet.
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #24 Skrevet 4. februar 2007 landene som har blitt splittet opp og sånn de siste ti årene. Bosnia-Herzegovina og Slovakia og de der. Gamle Sovjet er jeg heller ikke så god på. Hva heter alle de landene som tidligere var samlet i Sovjetunionen? Russland, Ukraina...? ← Bosnia-Herzegovina er 1 land. De gamle sovijet er enkle det er de samme landene som var en del av det Russiske Keiserriket ( minus Finland og Alaska og deler av Polen som aldri var en del av Sovijet selv om Polen var en dukke for Sovijet ). De tideligere landene i Sovijet ( og keiserriket Russland ) er.
Champagnepiken Skrevet 4. februar 2007 #25 Skrevet 4. februar 2007 Jeg lurer noe veldig når jeg leser denne tråden: Når sluttet man å undervise i geografi på skolen? Jeg er 27, og begynte på skolen i 1986. Husker veldig godt at vi i o-fag på barneskolen lærte norgesgeografi i fjerdeklasse, om Europa i femte og om resten av verden i sjette. Med land, hovedsteder, elver, fjell, you name it. Og det har tydeligvis påvirket meg: Jeg var bortreist i to uker da klassen i fjerde lærte om Finnmark og Troms, og der er jeg stadig dårlig i geografien. Men ellers har jeg brukbar kontroll. Men lærer ikke ungene sånt i dag, altså? :klø:
Brunhilde Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #26 Skrevet 4. februar 2007 Men da er det jo mye mer enn geografi man burde lært seg? Du sier at du er interessert i politikk og historie, og at du derfor kan en del geografi. Tror du ikke en som er mattelærer blir oppgitt over hvor lite matte mange kan? Eller jeg, som har interesse for IKT, blir oppgitt over hvor lite folk kan om et verktøy de fleste bruker daglig på jobben? Eller hvor lite om historie, litteratur osv folk kan? Det jeg prøver å si er at alle har ulike interesser og spesialfelt, og å forvente at folk kan plassere alle land i rett verdensdel er ikke mulig. Alle kan ikke alt, men alle kan litt! Synes det blir litt arrogant å tro at folk er lite smart fordi de ikke kan geografi. For ja, vi lærer ikke noe særlig geografi etter ungdomsskolen, med mindre man aktivt går inn for det. Synes ikke man kan opphøye geografi til noe alle bør kunne fordi man selv kan det. ← Jeg syns faktisk alle bør kunne en del geografi, om ikke annet for å vise at man bryr seg om annet enn sin egen lille navle. Jeg syns kanskje det er spesielt skremmende at noen ikke vet hvor Rwanda er, spesielt fordi det er et land som har vært mye omtalt i media. Og du sier jo at du blir oppgitt over folk som ikke kan noe særlig om data, er det bedre enn at jeg blir oppgitt over at folk ikke kan geografi? Angående aviser og nyheter. det er ganske lite utenrikspolitisk i "vanlige" norske aviser. Det som er, er typisk Irak, USA, Palestina, Israel, kanskje litt Kina osv... Media har en tendens til å behandle Afrika som ett land, og når da Afrika består vel av 54 land eller der omkring, er det veldig, veldig mange land man sjelden hører om. Hvor mange har for eksempel fått med seg striden om hvorvidt Somaliland skal anerkjennes som et eget land eller ei? Eller at Myanmar er det samme som Burma tidligere? Eller at mange av indiske byer har skiftet navn, som Bombay-Mumbai, Chennai osv. Når det er sagt regner jeg meg selv som mer enn middels oppegående på geografi. Dette skyldes at jeg ønsket meg atlas til bursdagen for en stund siden, har reist en del i Asia, abonnerer på Vagabond, og leser litt smalere nyhetstidskrift enn dagbladet og TV2-nyhetene, som NyTid og Morgenbladet. ← Jeg syns det er for lett å skylde på media når kunnskapen mangler, media er ingens sovepute! Og ja, jeg kjenner til Somalia-Somaliland-Puntlandproblematikken, men dette er mer et utslag av interesse for politikk enn for geografi. Beklager hvis jeg tråkket deg på tærne med innlegget mitt Shereazade, men jeg står for meningen min og ja, når jeg tenker meg om så syns jeg kanskje at mennesker med dårlig kunnskap innenfor geografi (også) kan synes noe grunne.
Gjest sitrus Skrevet 4. februar 2007 #27 Skrevet 4. februar 2007 Hvor dårlig kunnskap er "dårlig", da? Jeg tror jeg kan plassere så godt som alle land i riktig verdensdel, og jeg kan en god del hovedsteder, også for små og sære land (på grunn av tidligere jobb), men det er også endel land jeg ikke kan plassere nøyaktig på kartet, i hvert fall i Sør-Amerika og Afrika. For endel land vet jeg heller ikke hvordan geografien er og hva man har som hovednæring, mens for endel andre vet jeg det. Tidligere Jugoslavia kan jeg skikkelig fordi jeg har venner derfra. Turkmenistan "og sånn" har jeg større problemer med, selv om jeg vet omtrent hvilket område de ligger i. Jeg var god i geografi på skolen, men på videregående lærte vi vel nesten bare om vær/meteorologi, dannelse av land og ulike bergarter o.l, lite om hvor ulike land ligger og enda mindre samfunnsgeografi, som jeg også synes hører med. På barneskolen lærte vi i hvert fall byer og elver i Norge, og land og hovedsteder i Europa. Usikker på andre verdensdeler, men jeg er uansett enig i at det man lært eller ikke på skolen, er noen unnskyldning for å ikke vite hva som ligger lengst nord av Trondheim og Tromsø...
Brunhilde Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #28 Skrevet 4. februar 2007 Hvor dårlig kunnskap er "dårlig", da?← Ja, si det. Jeg vil vel si at det er dårlig kunnskap å ikke vite omtrent det du vet. På den annen side, hvilen rolle spiller det hva folk kan?
Gjest sitrus Skrevet 4. februar 2007 #29 Skrevet 4. februar 2007 Ja, si det. Jeg vil vel si at det er dårlig kunnskap å ikke vite omtrent det du vet. På den annen side, hvilen rolle spiller det hva folk kan? ← Det spiller jo en rolle for hvor mye man klarer å interessere seg for ting i verden, vil jeg tro, når man ikke har annet enn et helt abstrakt forhold til at det finnes land rundt omkring. Dessuten er det jo det med hvordan man ser på andre - jeg tenker jo også mitt når noen ikke vet hvor Bergen er, eller ikke kan navn på fler byer i Frankrike enn Paris. Men hva man synes er dårlig kunnskap kommer kanskje an på hvor mye man kan selv - på de feltene jeg har spesialinteresser eller utdanning blir jeg jo oppgitt når andre kanskje bare kan halvparten... På den annen side - geografikunnskap hører vel under det endel av oss gammeldagse kaller allmennkunnskaper, mens det ikke er så nøye hva man kan om svensk litteratur før første verdenskrig.
Brunhilde Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #30 Skrevet 4. februar 2007 Det spiller jo en rolle for hvor mye man klarer å interessere seg for ting i verden, vil jeg tro, når man ikke har annet enn et helt abstrakt forhold til at det finnes land rundt omkring. Dessuten er det jo det med hvordan man ser på andre - jeg tenker jo også mitt når noen ikke vet hvor Bergen er, eller ikke kan navn på fler byer i Frankrike enn Paris. Men hva man synes er dårlig kunnskap kommer kanskje an på hvor mye man kan selv - på de feltene jeg har spesialinteresser eller utdanning blir jeg jo oppgitt når andre kanskje bare kan halvparten... På den annen side - geografikunnskap hører vel under det endel av oss gammeldagse kaller allmennkunnskaper, mens det ikke er så nøye hva man kan om svensk litteratur før første verdenskrig. ← Du satte vel egentlig ord på det jeg tenker om saken.
Gipsi Skrevet 4. februar 2007 #31 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg har alltid vært interessert i geografi, så jeg tror det står sånn rimelig bra til med de kunnskapene. Ikke at jeg har full kontroll over plasseringen av alle verdens land, men jeg vet i alle fall i hvilken verdensdel de aller fleste land ligger. ← tror jeg vet ihvilken verdensdel de fleste land ligger jeg også, men jeg kan nesten ingen hovedsteder så derfor regner jeg meg ikke som spesielt god i geografi. Jeg lurer noe veldig når jeg leser denne tråden: Når sluttet man å undervise i geografi på skolen? Jeg er 27, og begynte på skolen i 1986. Husker veldig godt at vi i o-fag på barneskolen lærte norgesgeografi i fjerdeklasse, om Europa i femte og om resten av verden i sjette. Med land, hovedsteder, elver, fjell, you name it. Og det har tydeligvis påvirket meg: Jeg var bortreist i to uker da klassen i fjerde lærte om Finnmark og Troms, og der er jeg stadig dårlig i geografien. Men ellers har jeg brukbar kontroll. Men lærer ikke ungene sånt i dag, altså? :klø: ← jeg er 23 og vi hadde også o-fag til 6 klasse, vi lærte om fylkene i norge, alle landene i Europa og de forskjellige verdensdelene, og statene i USA. Men ingenting mer enn det. Og etter 6 klasse på ungdomsskolen har ikke jeg lært noe mer geografi, har ikke vært noe særlig ute å reist heller (noe som jo gjør at folk får mer kunnskap om geografi). Savnet faktisk geografi (eller o-fag) læring når jeg begynte på ungdomsskolen husker jeg. Må kanskje også legge til at jeg gikk yrkesrettet linje på VGS og der lærte vi ikke noe om geografi, utenom det lille som er i nyere historie. Endret 4. februar 2007 av Gipsi
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2007 #32 Skrevet 4. februar 2007 Jeg begynte sluttet på grunnskolen i 2002, og jeg har hatt masse geografi.. mente at vi hadde Norgesgeorgrafi + Norden i 4. klasse, og da fordypet vi oss i ett fylke og et nordisk land. Europa i 6. klasse og Verden i 7. klasse der vi også fordypet oss i et land. På ungdomsskolen hadde vi geografi alle tre årene, vi hadde iallefall ei samfunnskunnskapsbok, ei historiebok og ei geograibok. I 8. klasse hadde vi om Norge, for jeg hadde iallefall om Oppland fylke, i 9. klasse tror jeg vi hadde mye om Europa og i 10. klasse om verden, for da skulle vi iallefall kunne å sette alle land på kart, + fordype oss i et land per verdensdel. Og på eksamen skulle vi trekke en verdensdel og da måtte vi fortelle om det landet vi hadde fordypet oss i.. Husker det så utrolig godt for jeg kom opp i samfunnsfag, og trakk Sør-Amerika og EU som sånn annet tema.. Så da var det å greie ut om Chile + EU.. Så jeg tror at man lærer mye enda om, hvis det ikke har vært drastisk forandring de siste 5 årene?
Gipsi Skrevet 4. februar 2007 #33 Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg begynte sluttet på grunnskolen i 2002, og jeg har hatt masse geografi.. mente at vi hadde Norgesgeorgrafi + Norden i 4. klasse, og da fordypet vi oss i ett fylke og et nordisk land. Europa i 6. klasse og Verden i 7. klasse der vi også fordypet oss i et land. På ungdomsskolen hadde vi geografi alle tre årene, vi hadde iallefall ei samfunnskunnskapsbok, ei historiebok og ei geograibok. I 8. klasse hadde vi om Norge, for jeg hadde iallefall om Oppland fylke, i 9. klasse tror jeg vi hadde mye om Europa og i 10. klasse om verden, for da skulle vi iallefall kunne å sette alle land på kart, + fordype oss i et land per verdensdel. Og på eksamen skulle vi trekke en verdensdel og da måtte vi fortelle om det landet vi hadde fordypet oss i.. Husker det så utrolig godt for jeg kom opp i samfunnsfag, og trakk Sør-Amerika og EU som sånn annet tema.. Så da var det å greie ut om Chile + EU.. Så jeg tror at man lærer mye enda om, hvis det ikke har vært drastisk forandring de siste 5 årene? ← tror det har vært en reform i skolen mellom ditt kull og mitt et sted faktisk, vi var iallefall det siste kullet som måtte bruke gamle fillete bøker mens dem under oss fikk alt nytt. I tillegg husker jeg de yngre søskenene mine hadde litt andre fag enn jeg hadde. Som kunst og håndtverk istedenfor formgiving som vi hadde f.eks. Men nok om det! Endret 4. februar 2007 av Gipsi
Frujuli Skrevet 7. februar 2007 #34 Skrevet 7. februar 2007 Jeg var flink i geografi da jeg gikk på skolen. Siden den gang er kartet forandret. Se bare på hvor mange stater div. land er oppdelt i. når man ikke har bruk for det daglig, så tenker man ikke over det. Tror neppe jeg kan tegne inn Europakartet lengre heller
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå