Gå til innhold

Geografikunnskap


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Rwanda....

oy hvor er det da?

Rwanda er i sentalafrika, innland.

Dette sakset jeg fra "Reiseliv" og det fikk meg til å lure på hvordan det egentlig står til med folks geografikunnskap. Vet vi stort sett hvor i verden et land befinner seg når vi hører navnet, eller er det ofte som i sitatet over, at vi blir lettere forvirret når vi hører om land som Rwanda, Burundi, Bangladesh eller Panama?

Jeg ble kanskje spesielt sjokkert med tanke på at det ikke er mange (sett i historisk perspektiv) år siden folkemordet i Rwanda fant sted.

Jeg gjentar spørsmålet mitt en gang til:

Hvordan står det til med geografikunnskapen vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om folk er usikre på hvor Rwanda er står det tydligvis dårlig til, i hvertfall. Det er faktisk ikke lenge siden dette lille landet var i nyhetsbildet . Og det som skjedde der bør alle vite om! Ikke først og fremst for geografien sin del, men generell allmenkunnskap. Dette er en del av den historien som aldri må glemmes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre

Temmelig dårlig! Jeg blir ganske sjokkert av og til om hvor dårlig det står til.

Men det er ikke rart heller; vi lærte fint lite om det på skolen. Vi hadde en prøve om land i Europa i 9. klasse, ellers ingenting. Så hadde det ikke vært for at jeg er interessert i geogragi selv hadde jeg vært ganske dum jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er noen ekspert, men jeg var i en post-i-butikk en gang for å kjøpe frimerker til Chile. Da spurte damen som sto bak kassa om jeg da skulle ha frimerker til "Europa" eller "Verden". Jeg ble litt sånn: :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg skulle kjøpe ringekort i Frankrike en gang. Da lurte hun på hvilken verdensdel Norge lå i... Hei hå.

Syns man bør orientere seg litt hvertfall. Forventer ikke av meg eller noen andre at man skal kunne hovedsteder på alle land i verden. Men litt bør man klare å se utover sine egne grenser. Når jeg er i andre land, føler jeg at nordmenn er veldig fokusert på eget land i til andre. Det er bare å se på avisforsidene våre, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bra i geografi selv, rett og slett fordi vi aldri har lært om det (ikke engang europeiske land), men jeg ble litt sjokkert da ei jeg jobber med skulle selge frimerker, og spurte meg om Tyskland var i Europa eller "Resten av verden" :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært interessert i geografi, så jeg tror det står sånn rimelig bra til med de kunnskapene. Ikke at jeg har full kontroll over plasseringen av alle verdens land, men jeg vet i alle fall i hvilken verdensdel de aller fleste land ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor gamle er dere egentlig? Jeg mener, når dere unnskylder dere selv eller andre for manglende geografikunnskaper med hva man lærer eller ikke lærer på skolen? Livet er langt, og man lærer så lenge man lever! Og man har da litt ansvar selv for å holde seg oppdatert på forskjellige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor gamle er dere egentlig? Jeg mener, når dere unnskylder dere selv eller andre for manglende geografikunnskaper med hva man lærer eller ikke lærer på skolen? Livet er langt, og man lærer så lenge man lever! Og man har da litt ansvar selv for å holde seg oppdatert på forskjellige ting?

Her må jeg si meg veldig enig med bada. Om enda unnskyldningen hadde vært at man ikke hadde interesse, men ikke lært? Man har, som bada, sier ansvar for å tilegne seg kunnskap, man kan ikke vente at den kommer rekende på ei fjøl.

Jeg er forrsten ganske god i geografi og tror det er fordi jeg er interessert i politikk og historie, da er det greit å vite hvor de forskjellige landene hører hjemme. Dere som sier at dere ikke vet, ser dere ikke nyhetssendinger eller leser aviser? Hvis dere gjør, hvordan kan dere da ikke vite hvor de forskjellige landene ligger? Jeg kjenner at jeg blir litt oppgitt.

Jeg stilte forresten 16-åringen følgende spørsmål:

Hvor er Liberia? Svar: I Afrika.

Hvor er Mostar? Svar: En by i Bosnia.

Hvor er Kashmir? Landområdet mellom Pakistan og India.

Hva er hovedstaden i Burkina Faso? Svar: Ouagadougou.

I hvilken verdensdel ligger Laos? Svar: Jeg tror det er Asia.

Jeg spurte hvor h*n hadde lært det og svaret var at h*n hadde plukket det opp forskjellige steder. Det viser at det er håp for ungdommen tross alt!

Edit: Feil bruk av ord.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er bare elendig på geografi, alltid vært, og ikke har jeg holdt det ved like så da forsvinner alt.

Men her kan dere prøve å friske opp litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er faktisk ganske god i geografi. Spesielt Europeisk geografi. Men det er ivhertfall ikke noe galt med kunskapene mine der.

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med en jente fra Bærum som hadde en venninne som gikk på folkehøyskole i Finnmark. Hun mente skolen het "Tromsø folkehøyskole". Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte.

Jeg er rimelig god på geografi selv, men det skyldes IKKE opplæring. Geografi på videregående hadde ingenting om land. På ungdomsskolen var det muligens noe, husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Nå er jeg ganske god i geografi fordi interessen har meldt seg etter at jeg ble godt voksen og reiselysten. Imidlertid er verden stor, så det er sikkert mulig å sette meg fast.

Det finnes nok byer i Norge som jeg ikke er helt sikker på hvor de ligger i forhold til andre byer. Har ikke reist rundt i hele landet, så jeg har forståelse for at alle ikke kjenner geografien i landsdeler de ikke har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå jeg har gode geografikunnskaper, men så har jeg alltid hatt en viss interesse for det. Husker at jeg allerede som veldig liten kunne så godt som alle hovedstedene i hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne fra Nordvestlandet skulle komme oppover å besøke meg i Oslo, så det er ikke bare den europeiske eller verdensgeografien det er noe galt med hos veldig mange :)

Jeg har alltid hatt interesse for verdens land og folk, historie og politikk og derfor har det vært lett for meg å plukke opp ting her og der.. Så jeg har rimelig god peiling på hvor land befinner seg og diverse annet småfakta.

Og at folk ikke kan plassere land i verdensdeler engang sjokkerer meg veldig, det måtte vi kunne da jeg gikk i 9.klasse, og uansett er det ikke noe argument for å ikke ha kunnskapen.. Litt må vi da kunne ta ansvar for selv og.. Men noen har tydeligvis den oppfatningen at Norge er verdens navle, og så stort i verdenssammenheng, og derfor skal trenger de ikke å vite noe om andre land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan plassere de fleste land sånn nogenlunde rundt i verden, men skal absolutt ikke skryte på meg gode geografikunnskaper.

*lærte i forgårs at nicaragua ikke var i afrika og er dritflau* :klaske::rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
Hehe, hvor gamle er dere egentlig? Jeg mener, når dere unnskylder dere selv eller andre for manglende geografikunnskaper med hva man lærer eller ikke lærer på skolen? Livet er langt, og man lærer så lenge man lever! Og man har da litt ansvar selv for å holde seg oppdatert på forskjellige ting?

Enig i det. Jeg vil vel si at det aller meste av det jeg kan har jeg ikke lært på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske god i verdensgeografi, men er skikkelig, skikkelig dårlig i norgesgeografi. Har vel mye med interesse å gjøre tenker jeg, lærte aldri noe geografi på skolen, men har plukket det opp her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...