Gå til innhold

Dåpsgaver til jente


zebb

Anbefalte innlegg

Søndag om to uker skal vi ha barndåp, og nå kommer spørsmålene hva hun ønsker seg, eller hva vi ønsker til henne...

Det er jo begrenset hvor mange smykker man trenger også. Smykkeskrin, sparebøsse, barnebestikk....man vil jo gi noe som "varer" også.

Noen orginale tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje litt spesielt, men kunst....! Jenta vår fikk en ganske stor litografi av oss foreldrene i dåpspresang. D er et drømmeaktig vintermotiv m blå stjernehimmel og en snøfigur av hest m en liten jente oppå. Vi fikk d rammet inn veldig fint, og hun har d på veggen på rommet sitt den dag idag....Hun er nå 12 1/2 år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten fikk en "pergamentrull" til å ha dåpsattesten i (sølvfarget).....navnet kan graveres på den og den står på et lite stativ..passer godt som pynt for eksempel ved siden av bilde i sølvramme av dåpsbarnet...til barnet vil ha den selv... :wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg skal kjøpe til dåpen til barna til en gravid venninne av meg (tvillinger).

En liten "boks" til å ha melketenner i. jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i i Norge, men de er veldig vanlige her i England. De er bittesmå og har ofte en fe på lokket. Skikkelig nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva jeg skal kjøpe til dåpen til barna til en gravid venninne av meg (tvillinger).

En liten "boks" til å ha melketenner i.  jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i i Norge, men de er veldig vanlige her i England. De er bittesmå og har ofte en fe på lokket. Skikkelig nydelige!

Man får dem hos de fleste gullsmeder....veldig søte...begge våre fikk sånne..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk forsølvet de første skoene hennes!! Nå står de til pynt i bokhylla hennes!! Hjempefint og litt originalt!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva med skikkelige bøker? Fortrinnsvis eventyrbøker som barnet har glede av med en gang, f.eks. Asbjørnsen og Moes samlede verker.

Har også sett at sangbøker har blitt gitt bort.

Pene album for å "dokumentere" oppveksten.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir ofte bøker, for eksempel Den lille prinsen eller Den store Ole Brumm boka. Sølv og smykker kan de få av alle andre. Hvis dåpen er på våren eller sommeren kan det være fint å gi et frukttre som kan plantes i foreldrenes hage. Må jo være moro å ha et tre som er bare sitt... Kunst er også en fin ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg har snakket med, som har døpt barnet sitt har sagt at det er litt dumt med for mye smykker, sparebøsser og andre sølvplett-dingser.

Har selv en drøss liggende etter min egen dåp.. ubrukt.

Jeg ville gitt penger, gavekort eller noe nyttig.

Bøker er en fin ide synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min egen dåp fikk jeg en gullmedaljong som jeg bruker den dag i dag. Den er kraftig, ikke sånt tynt skit som man får kjøpt hos de fleste gullsmeder, og navnet mitt er gravert inn på den ene siden. For at det skal gå an å gravere må gullet være tykt nok, så spør om det hos gullsmeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår fikk UENDELIG mange smykker til dåpen sin :roll:

Selv syntes jeg de flotteste gavene var Den store Ole Brumm-boken og en krakk med Ole Brumm-motiver samt navn og fødselsdato.

Hvis man har mulighet til å få kjøpt (eventuelt lage) noe hjemmelaget med navn på - feks broderi, applikert teppe, cernit-figurer el - er det kjempekoselig, i alle fall etter min mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie har det vært tradisjon at barnet får en skje i sølv hvor navn og dåpsdato er gravert. Dette blir da det merket innen sølvtøy man vil fortsette å spare på under hele oppveksten og også senere.

Jeg får fortsatt sølvtøy til jul av besteforeldre.

Nå er kanskje ikke sølvtøy veldig populært lenger, og det er jo kjempedyrt. Tror det er rundt 500 kr for en gaffel. Men det er ihvertfall en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslejenta skrev: 'Dette blir da det merket innen sølvtøy man vil fortsette å spare på under hele oppveksten og også senere.'

Dette ser altså jeg på som et lite problem; man blir jo presset til å samle på nettopp dette sølvtøyet, selvo man eg. ønsker seg et annet møsnter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn har sølvtøy som de "samler" på...fikk første del i dåpen...men navnene deres var ikke inngravert..

Vi kunne med andre ord bytte til et annet...men det skal mye til når barna har fått det av besteforeldrene... :-?

Barna synes det er kjedelig å få sølvtøy til jul og fødselsdager...men de får alltid noe i tillegg.....men tror de kommer til å sette pris på det når de blir voksne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En dåpsgaveide kan være en sølvlysestake, evt med inngravering. Da kan man feks ønske seg en tilsvarende ved konfirmasjonen, samtidig som man har en bruksgjenstand for livet. Kanskje en foreldre-/besteforeldregave, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine tips!!! Ble hekta på det med kunst, har faktisk ikke tenkt tanke før heller. Så TAKK for den! Har satt igang min kunstner-søster på saken. Det var nesten litt skummelt...for hun hadde sett for seg at hun skulle male et oljemaleri (jeg elsker oljemaling) med et drømmende/eventyraktig motiv...akkurat det jeg hadde tenkt å spørre henne om hun ville gjøre... :D

Stol med navn på hørtes også ut som noe jeg vil ønske til henne. Det ga vi til en gutt vi var faddere for.

Vil gjerne ha flere tips! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal gi en gave med inngravering, legg heller ved et "gavekort" på inngravering, istedet for å gravere inn navn/dato, e.l. Det er jo umulig å få byttet gaven når den er med gravering, kjedelig hvis en får to av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker er jeg veldig for! Sangbøker, eventyr, klassiske barnebøker. Og Lego! Og Brio! Kvalitetsleker av ulike slag (gjerne ting hun først vil ha glede av om noen år). Hjemmelaga tepper, vugger, stoler, krakker, klær etc. Sett med tallerken++ (Mummitrollet, Egner e.l.) Barnebestikk (stål). Et tre var en veldig god ide!

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...