Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal søke på en stilling jeg veldig, veldig gjerne vil ha, men hvordan skal jeg skrive søknaden slik at jeg blir kalt inn til intervju? Hva bør man ha med for å skille seg ut på en positiv måte? Tips tas imot med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden det er en drømmejobb for deg, vil du allerede der kunne skille deg ut fra alle andre søknader som sendes inn mer som auto reply. Men at det er drømmejobben for deg alene, vil ikke få deg på intervju. Du må klare å formidle på en nøktern måte at du også kan være drømmesøkeren for arbeidsgiveren.

Så hvorfor er dette din drømmejobb? hvorfor er denne stillingen midt i blinken for deg?

Og hvorfor kan du være den ideelle personen for denne jobben?

I selve søknaden kan du nok droppe ord og vendinger som drømmejobb og "ideell person".

I mine siste søknader jeg fikk treff på, startet jeg med standard-bolkene som referanse til hvor jeg fant utlysningen, og noen par linjer om hvem jeg er og hva jeg gjør akkurat nå. Så har jeg gjerne fortsatt med å forklare litt mer om min nåværende jobb og jobbinteresser, og knyttet dette opp til hvorfor stillingen jeg søker er interessant for meg. Så har jeg fortsatt med å fortelle litt mer om andre tidligere erfaringer jeg har hatt som indirekte dekker bullshitbingo-ordene bedriften har brukt i utlysningen (jobbe i team, selvstendig, gode kommunikasjonsferdigheter, bla bla). Jeg synes ikke noe om å eksplisitt nevne slikt (hvem som helst kan si de er en god leder; ikke hvem som helst kan si hva de konkret har ledet), og jeg forventer som regel at de som leser gjennom søknadene skjønner at jeg innehar de kvalitetene de søker ut fra erfaringer jeg har. Og så har jeg gjerne avsluttet med en kjapp konklusjon og nesten et sammendrag som eksplisitt sier at jeg er en god kandidat for denne jobben.

Og alt dette skal helst ikke ta mer plass enn litt over en halv side.

Skrevet

Mange bra tips :)

Jeg er for tiden student, men har noe arbeidserfaring. Studiet mitt er imidlertid relevant i forhold til stillingen, og det er mye fra studiet jeg kan vise til når det gjelder interesser og kvalifikasjoner for stillingen. Viktig å fremheve seg selv, men skal jo ikke smøre på i tykke lag heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...