Amadea Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Jeg har tre rom med gammel papirtapet fra 50-tallet som har vært overmalt to ganger, som jeg gjerne skulle gjort noe med. Tapetet ser forsåvidt fint ut, så egentlig ingen grunn til å fjerne det, problemet er at det ikke har vært gjort skikkelig grunnarbeid når malingsstrøkene er blitt påført. Ingen grunning, så malingen flasser av enkelte steder. Jeg har lyst til å male veggene på nytt. Må jeg da fjerne tapetet for at det skal bli bra, eller holder det at jeg grunner over den gamle malingen med oljebasert grunning først? Vil den nye malingen flasse av igjen da? Huff, jeg ser for meg at å fjerne tapet i tre rom kan bli litt av en jobb, men må man så må man ;)Og: hvis jeg grunner med oljebasert grunning, kan jeg fortsatt male over med vannbasert maling? Ble mange spørsmål dette her.
Gjest Dingo Skrevet 2. februar 2007 #2 Skrevet 2. februar 2007 Hvis flatene ser fine ut så kan du grunne med f.eks Jotun heftgrunning oljebasert og male over med Lady 10, som er vannbasert akrylmaling.
Merethe_81 Skrevet 4. februar 2007 #4 Skrevet 4. februar 2007 Vi pusser opp flere rom hjemme nå, og derav kjøkken og en laang gang. Trodde at tapeten der var ganske bra, og hadde planer om å male oppå den. Men; så oppdaget vi først ett sted det var litt luft bak tapeten, så ett til osv osv.. Så det har endt med at vi heller tar jobben med å ta bort hele tapeten, istedetfor å få overraskelsen med mange luftbobler når vi er ferdig.. En skikkelig kjedelig jobb, men forhåpentligvis verdt det
Amadea Skrevet 4. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2007 Tusen takk for svar! :-D Det er ingen bobler i tapeten selv om den har blitt malt over to ganger. Så vi satser på at de går bra om vi bare grunner först.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå