Barbazoo Skrevet 1. februar 2007 #1 Skrevet 1. februar 2007 Er det noen som har opplevd forandringer i humør etter at de har sluttet med p-piller etter mange års bruk? Jeg føler meg mye mindre irritabel og gretten etter å ha vært pillefri i ca 3 mnd. Dette opplever jeg som veldig positivt, men det er, så klart, en bakside også... Huden har blitt dårligere, og vekta har økt med 4 kilo. Håper det vil stabilisere seg etterhvert.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2007 #2 Skrevet 1. februar 2007 Jeg merket bedre humør og mer kontroll over temperamentet. Ikke at jeg har forandret personlighet helt med/uten piller, men veldig merkbart. Jeg har det mye bedre uten p-piller. Huden har ikke vært noe problem for meg, ikke vekt heller, så sånn sett ser jeg bare fordeler, bortsett fra evt risiko for graviditet, ved å ikke bruke p-piller. Brukte trionetta.
Barbazoo Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2007 Burde ha nevnt at jeg stumpet røyken omtrent samtidig som jeg sluttet med p-pillene, og det har sikkert mye av "skylda" for vektøkningen.
datajente Skrevet 1. februar 2007 #4 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Humøret og psyken min ble veldig belastet av p-pillebruk. Jeg fikk noe som liknet angst og ble deprimert. Dette er årsaken til at fastlegen min sa jeg ikke fikk lov av han til å bruke den typen hormoner lenger. Jeg føler meg som et annet menneske uten hormoner. Jeg synes det er veldig mye styr med prevensjon når man ikke går på p-piller desverre, da... . Endret 1. februar 2007 av datajente
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #5 Skrevet 1. februar 2007 Jeg sluttet etter å ha brukt p-piller i over 6 år og merket ingen forandring i humør, men så hadde jeg heller ingen humørforandringer da jeg brukte p-pillene. Ellers helt enig med datajente, uten p-piller er det egentlig ingen gode alternativer og det blir mye styr. Jeg har enda ikke funnet noe jeg er like fornøyd med selv om det er 2 år siden jeg sluttet.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2007 #6 Skrevet 1. februar 2007 Jeg ble mye bedre av depresjonen, men klarte, etter å ha spist piller i 3 år så er det ikke gjort over natten at virkningen går ut av kroppen. Heldigvis fungerer ovusoft godt for min del, så ALDRI mer hormonprevensjon igjen for min del
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 Humøret mitt har blirr mye værre! Jeg har aldri vært så humørsyk før, så det misliker jeg sterkt, i tillegg har jeg fått forferdelig uren hud, spesielt på ryggen Men likevel er jeg glad jeg sluttet for jeg er kvitt de andre bivirkningene
Gjest datajente (i.i.) Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Hva bruker dere nå som dere ikke bruker p-piller, forresten?
aimee Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Jeg ble et nytt menneske etter jeg sluttet på p-piller og er veldig engasjert i denne diskusjonen. Er rett og slett forbanna på leger som ikke informerer om alle de mentale bivirkningene! Du som startet denne tråden, og dere andre må lese denne forumlinken, der har vi delt veldig mange like erfaringer.
datajente Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 Jeg er heeeelt enig med deg, aimee! Jeg ble skikkelig sint da jeg oppdaget hvor mye p-pillene har gjort med meg, selv.
-frøya- Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 (endret) Nå fikk jeg lyst til å slutte med p-pillene også! Jeg som lenge har trodd det har vært noe galt med meg,så er det muligens bare p-pillene..... Har humørsvingninger som bare det noen ganger,kan gråte for ingenting og hodepine..... Endret 1. februar 2007 av -frøya-
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2007 #12 Skrevet 1. februar 2007 For meg funket det humøret og sånt ganske bra da jeg gikk på Diane, men jeg fikk mellomblødninger etter å ha brukt det i et par år. Nå går jeg på p-sprøyte som hjelper litt mot blødningene, men ikke helt, ikke tillegg har huden min blitt verre og humøret veldig ustabilt. Kondomer fungerer dessverre veldig dårlig for oss, i tillegg til at menssmertene mine er forferdelige når jeg ikke går på noe. Aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg.
aimee Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Ja, det er faktisk helt forferdelig å se hvor store personlighetsforandringene er med p-piller! Som jeg har sagt tidligere, var jeg 16 år da jeg begynte på Trionetta og gikk på det i 10 år, før jeg sluttet nå før jul. Jeg vokste bokstavelig talt opp på hormoner, og trodde at jeg var en mental ustabil jente, og som slet med mørke tunge tanker hver dag. Legen ga meg henvisning til psykolog og spurte ikke et eneste spørsmål om p-pillene. Makan! Så jeg prøver å snakke med så mange som mulig om dette, i et forsøk på å hjelpe andre jenter som sliter.
aimee Skrevet 1. februar 2007 #14 Skrevet 1. februar 2007 For meg funket det humøret og sånt ganske bra da jeg gikk på Diane, men jeg fikk mellomblødninger etter å ha brukt det i et par år. Nå går jeg på p-sprøyte som hjelper litt mot blødningene, men ikke helt, ikke tillegg har huden min blitt verre og humøret veldig ustabilt. Kondomer fungerer dessverre veldig dårlig for oss, i tillegg til at menssmertene mine er forferdelige når jeg ikke går på noe. Aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg. ← Uff da, det hørtes ikke bra ut.. Tør du prøve LadyComb?
Arkana Skrevet 1. februar 2007 #15 Skrevet 1. februar 2007 Hva bruker dere nå som dere ikke bruker p-piller, forresten? ← Vi har faktisk brukt kondom så langt. Jeg har liten lyst på noe som helst med hormoner (hadde egentlig få bivirkninger av p-piller, men den ene jeg hadde, migrene, har jeg svært lite lyst å få igjen). Babycomp og lignende stoler jeg overhodet ikke på (og legen min bare lo da jeg nevnte det, så det tar jeg som et tegn på at jeg tenker riktig) og ville aldri slappet av med det uansett. Så jeg tenker kobberspiral, men fordi vi ønsker barn ganske snart fant vi ut at det var greit å vente til etterpå med det. Har ingen problemer med å bruke kondomer da, vi merker ingenting og kan ikke si at det ødelegger spontaniteten heller, men jeg forstår jo at andre synes det er plagsomt. Man må bare finne det som fungerer for en selv.
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2007 #16 Skrevet 1. februar 2007 Uff da, det hørtes ikke bra ut.. Tør du prøve LadyComb? ← Jeg gjør vel egentlig det, men jeg tviler på at mannen tør. Må nok prøve å holde ut et år til eller så, for da er det ikke så farlig om jeg blir gravid. Akkurat nå passer det veldig dårlig.
-frøya- Skrevet 1. februar 2007 #17 Skrevet 1. februar 2007 Ja, det er faktisk helt forferdelig å se hvor store personlighetsforandringene er med p-piller! Som jeg har sagt tidligere, var jeg 16 år da jeg begynte på Trionetta og gikk på det i 10 år, før jeg sluttet nå før jul. Jeg vokste bokstavelig talt opp på hormoner, og trodde at jeg var en mental ustabil jente, og som slet med mørke tunge tanker hver dag. Legen ga meg henvisning til psykolog og spurte ikke et eneste spørsmål om p-pillene. Makan! Så jeg prøver å snakke med så mange som mulig om dette, i et forsøk på å hjelpe andre jenter som sliter. ← Det er trionetta jeg har brukt/bruker også.....Men skal jo over på et annet merke nå siden de ikke er mer.....
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2007 #18 Skrevet 1. februar 2007 Hva bruker dere nå som dere ikke bruker p-piller, forresten? ← Stort sett ovusoft, men det er stort sett på "frihånd" (er dreven etter å ha brukt det i mange år, og har stabile og lett-tolkede sykluser). Bruker det pga at p-piller mer eller mindre ødela meg, + at jeg faktisk ikke stoler på noe som ca 1 av 13 bilr gravid av pr år ved normal bruk. At sikkerheten er på rundt 1 av 300 pr år hjelper ikke meg når jeg normalt sett har 1 til 2 dager pr måned med litt løs mage (ikke syk, men har spist litt for mye melk, svisker el og har derfor ikke helt fast mage). Hadde nok brukt mer tid og krefter på å uroe meg for om pillene ble tatt opp enn det 30 sekundene det tar å tempe, og tenke meg om Ladycomp ol hadde jeg ikke stolt på, pga blandt annet dette. Vil du ha mer info anbefaler jeg denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=167623&hl= som er ganske grei.
Gjest -eline- Skrevet 2. februar 2007 #19 Skrevet 2. februar 2007 Hva bruker dere nå som dere ikke bruker p-piller, forresten? ← Jeg slutta for noen uker siden, kroppen tålte ikke å bytte fra Trinodiol (som jeg aldri har hatt noe problem med) og over til et annet merke, og jeg klarer ikke tanken på å slite meg igjennom en ny prøveprosess av diverse hormonpreparater (depresjon, vektøkning og nedsatt sexlyst klarer jeg ikke igjen!) så vi har rett og slett gått over til kondom. Synes det går helt greit, minsker ikke spontaniteten her heller og enn så lenge så er det det som funker best.
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2007 #20 Skrevet 2. februar 2007 Hva bruker dere nå som dere ikke bruker p-piller, forresten? ← Foreløpig kondomer, men jeg skal få spiral om en måned Det er ikke noe i veien for at jenter som ikke har født kan få spiral. Mange leger lever bare etter gamle regler
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå