Bettan* Skrevet 2. februar 2007 #21 Skrevet 2. februar 2007 Men når er det vanlig å slutte med bleie, og begynne å øve med potte etc?Moren min har nemlig sagt att jeg sluttet med bleie da jeg var 2 år og 2 måneder, og tenkte det kanskje var på tide med min gutt også som blir 2 i mai??? Kanskje ikke da...Tenkte ihvertfall å la han gå uten bleie i hele sommer ute. ← De aller fleste barna slutter med bleier på dagen i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, nattbleien derimot vil veldig mange ha behov for en stund lenger. Noen slutter før de er 2 år, disse er tidlig utviklet, og noen slutter ikke før etter å fylt 4 år, de er sent utviklet. Så det er med bleieslutt med andre ting, variasjonene i modenhet er stor. En som slutter tidlig med bleier, kan være dårlig til å prate eller andre ting, mens en som bruker bleier lenge, kan være tidlig ut med noe annet. Merkelig nok så er dette med bleieslutt veldig følsomt for mange. Det er liksom mer krise om ungen er sent ut med å kaste bleia, kontra å være sent utviklet på andre områder. Det er liksom mye mer prestisje dette med bleiene. Og prestisje har nok veldig mye med saken å gjøre i "gamle dager" også tror jeg. Da gikk de fleste mødrene hjemme med barna, og det ble forventet at hun skulle klare å avvenne barnet med bleier i en viss alder. Klarte hun ikke dette, så hadde hun gjort en dårlig jobb som mor. Så på den tiden tok man ofte av ungene bleiene og aksepterte langt flere uhell over tid enn mange ville ha gjort i dag. For det var viktiger å kunne si at barnet hadde sluttet med bleier, kontra det at barnet hadde mange uhell. Og en annen viktig faktor på denne tiden, var jo at man da hadde tøybleier eller dårlige engangsbleier med plastsnipper utenpå. Det at tøybleier måtte vaskes og tørkes, medførte jo oftere mer jobb/eller i det minste likemye jobb som å bare vaske trusen og buksa når uhellet hadde vært ute. Også har man dette med husk. Mamma har fortalt meg at når mormor tidligere (hun er død nå desverre) snakket om bleieslutt, så hadde hun en tendens til å gjør mamma yngre og yngre for når hun sluttet med bleier for hver gang hun snakket om dette til noen. Og jammen har ikke jeg tatt mamma i gjøre det samme nå som jeg har fått barn og hun mener at barnebarnet snart bør ut av bleiene. Tidligere har jeg blitt fortalt at jeg var 2 år og 2 måneder når jeg sluttet med bleier, i det siste halve året har hun nå fortalt at jeg var renslig før jeg fylte 2 år
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå