Kosejenta Skrevet 31. januar 2007 #1 Skrevet 31. januar 2007 Noen som har noen gode tips??? Gullet har nett blitt 3 og har ikke vist noe som helst interesse hittil..... Så nå har vi funnet ut at vi må prøve å få ham interessert. Kjøpte potte for før sommeren i fjor for å se om det var av noe interesse,men den har bare stått å samla støv Kjøpte sånn sete til å sette på do her om dagen, og har prøvd nå i 3 dager få ham til å sitte,men det ender med gråt... Har ikke lyst å tvinge ham, samtidig som jeg syntes det nå er på tide å komme i gang..... Noen erfarne der ute som har gode råd????
Furstina Skrevet 31. januar 2007 #2 Skrevet 31. januar 2007 Ta av blöjan när ni är hemma. Jag märkte att sonens blöja var torr i flera timmar - alltså hade han inte kissat på ett tag, inte behövde han den hela tiden då. Så vi lät honom gå utan. Det kommer att bli blött i byxan och på golvet men det gör inget. Säg det till sonen. Torka upp, ge nya byxor, ta honom till toaletten och säg: nästa gång säger du till innan, så kan du kissa i toaletten i stället för att bli blöt. Klart det är bekvämt med blöja, bara att kissa när han behöver och inte måste han avbryta leken. Kanske är det lättare för din son att stå och kissa? Min son (som också är 3) började kissa på blommor ute i somras och står sedan och skvalar ner i toaletten - precis som pappa. Det blir faktiskt mindre blött på golvet när han står upp än när han skulle sitta och samtidigt försöka se vad som skedde utan att hålla i snoppen - då for allt kiss i en båge ut över golvet. Ta av nattblöjan när han vaknar, se till att han kissar med regelbundenhet. Innan ni går ut, när ni kommer in, före maten och så vidare. (men då måste han ju ha fattat HUR man gör) Köp fina kalsonger/underbyxer till honom. Gå på butiken och välj. Han är en STOR kille nu, Kalsonger med bilar på? Dinosaorier, Tigrar?
Kipa Skrevet 31. januar 2007 #3 Skrevet 31. januar 2007 Her har vi samme problem..Men truser med tigre og spiderman er kjøpt inn og han liker dem! Men nekter å sitte på do. Nå var det jo to utålmodige farforeldre som satte han på do i sommer..og etter det er det ikke snakk om. de har forøvrig mast på han i et år før det.. Idioter! Det må du i hvertfall ikke gjøre, ikke tvinge!! Alle sier det kommer av seg selv, men det er ikke lett å vente på det, synes ikke jeg hvertfall.. Nå er jo gutter tregere på den måten enn jenter, så som ped. leder på småbarnsavd. har jeg hatt mange 3- åringer og også 4 åringer som ikke har sluttet. Likte tanken om å stå isteden, Lukas er blant annet redd for å falle i do så..
Furstina Skrevet 31. januar 2007 #4 Skrevet 31. januar 2007 Ja, att stå och kissa är kul (kanske både för en 3 åring och en 35 åring). Man kan kissa på en blomma, på ett träd, ner i en liten vattenpöl, "till myrorna så de kan dricka det" (sonens eget påhitt) och i toaletten kan man få det att skvala fint. Och man slipper sitta med rumpan ner i den skumma toaletten utan att se... problemet är NU att det inte är lika lätt att få bajsandet att ske i toaletten - det ska det fortfarande vara blöja till.
Bettan* Skrevet 31. januar 2007 #5 Skrevet 31. januar 2007 Her har vi samme problem..Men truser med tigre og spiderman er kjøpt inn og han liker dem! Men nekter å sitte på do. Nå var det jo to utålmodige farforeldre som satte han på do i sommer..og etter det er det ikke snakk om. de har forøvrig mast på han i et år før det.. Idioter! Det må du i hvertfall ikke gjøre, ikke tvinge!! Alle sier det kommer av seg selv, men det er ikke lett å vente på det, synes ikke jeg hvertfall.. Nå er jo gutter tregere på den måten enn jenter, så som ped. leder på småbarnsavd. har jeg hatt mange 3- åringer og også 4 åringer som ikke har sluttet. Likte tanken om å stå isteden, Lukas er blant annet redd for å falle i do så.. ← Her syns jeg det kom et meget klokt innlegg. Et som viser at det å være for ivrig med å ta av bleia eller sette ungen på do mot sin vilje, fort kan ha motsatt effekt, nemlig at barnet absolutt ikke vil gå på do. I form av sin stilling kan innlegger også bekrefte at det er helt normalt med 3 åringer med bleie på rompa fortsatt, ja noen blir jo faktisk ikke tørre før de er 4 år. Det er en realitet foreldre bare må forholde seg til.
nallemaja Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 Ja, att stå och kissa är kul (kanske både för en 3 åring och en 35 åring). Man kan kissa på en blomma, på ett träd, ner i en liten vattenpöl, "till myrorna så de kan dricka det" (sonens eget påhitt) och i toaletten kan man få det att skvala fint. Och man slipper sitta med rumpan ner i den skumma toaletten utan att se... problemet är NU att det inte är lika lätt att få bajsandet att ske i toaletten - det ska det fortfarande vara blöja till. ← helt utenom tema men: hva er MYRORNA? skjønner stort sett alt du skriver, men det var et nytt ord
Chiquita Skrevet 1. februar 2007 #7 Skrevet 1. februar 2007 helt utenom tema men: hva er MYRORNA? skjønner stort sett alt du skriver, men det var et nytt ord ← Ikke sikker, men tror det er maur
Furstina Skrevet 1. februar 2007 #8 Skrevet 1. februar 2007 Myror är maur ja Sonen har fått för sig att de gillar att dricka kiss
Lizzee Skrevet 1. februar 2007 #9 Skrevet 1. februar 2007 Minsten min syntes det var gøy å stå og tisse i do når vi la en knallrød plastball (som fløt og ikke forsvant når vi trakk ned) i do som han måtte treffe med tissestrålen. Før det var det ikke snakk om - men med ball i do ble det plutselig gøy!
tuji Skrevet 1. februar 2007 #10 Skrevet 1. februar 2007 Vi prøver å gjøre pottestunden til noe koselig. På do har vi en spennende bok som vi bare leser når det er pottetid. Da blir det noe hun gleder seg til. Ellers synes hun det er stas å tisse samtidig som mamma eller pappa. Jeg tror det er viktig å ha faste pottetider. Etter hvert vil barnet si fra selv når h*n må på do.
prinsessa Skrevet 1. februar 2007 #11 Skrevet 1. februar 2007 Har også en 3 åring som ikke vil slutte med bleie. Vi har prøvd alt, klistemerker, ringe til Byggmester Bob når han går på do, overraskelser osv. Sønnen min tisser på do når jeg setter han der og er villig til det men det å si fra selv når han skal tisse/bæsje går ikke. Jeg kan spørre han om han skal på do så sier han nei og 30 sek. senere tisser/bæsjer han på seg og bare leker videre. Så det går bra å være uten bleie så lenge jeg setter han på do men å si fra selv går ikke. Begynner å bli rimelig oppgitt nå.
Furstina Skrevet 1. februar 2007 #12 Skrevet 1. februar 2007 Vi frågar inte OM han ska gå och kissa. Vi säger att "NU är det dags att kissa" och tar honom till toaletten. Ibland säger han "men jag har ju precis kissat" (vilket han då har) annars följer han med och kissar. Att fråga "om" kan göra att han faktiskt undermedvetet känner efter när du lämnat honom, efter hans nej svar - och så kommer kisset...
prinsessa Skrevet 1. februar 2007 #13 Skrevet 1. februar 2007 Vi sier også at nå skal han tisse når vi syns det har gått litt tid. Men problemet er at han aldri sier fra selv, selv om vi har prøvd flere dager på rad og satt han på do sikkert 100 ganger.
Furstina Skrevet 1. februar 2007 #14 Skrevet 1. februar 2007 det kommer nog... för en del går det väldigt fort och enkelt - andra tar det längre tid. VI har haft tur för när sonen började på dagis igen efter sommaren - då utan blöjor så har de bara varit några få olyckor, och de har skett när det har varit kö på toaletten eller när han inte hunnit få ner byxorna i tid. Inte under lek. Jag är stolt och glad för hans skull att det gått så bra.
Kosejenta Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 1. februar 2007 Takk for alle svar!!! Hengte opp et svært blått ark i dag hvor han skal få henge klistremerke på når han er flink. Han syntes dette var ok, selv om det tok tid,men det får så være. I dag var det ikke gråt,bare litt sutring..... Målet er at når han har satt seg på selv 10 ganger skal han få en belønning(som i følge ham selv er en tur på Mc Donalds..... ) Etter dette skal vi prøve å få ham til å sitte lenger slik at det kanskje kommer noe å, og vi prøver med klistremerkesystemet hvis det fungerer. Er en god ide å ta av bleia hjemme å,har jeg ikke tenkt på engang....så i morgen blir det ut å kjøpe truser. Takk igjen for alle svar!!!
Furstina Skrevet 1. februar 2007 #16 Skrevet 1. februar 2007 Lycka till! och var beredd på uhell och lite mer tvätt och golvvask...
Gjest Turi Skrevet 1. februar 2007 #17 Skrevet 1. februar 2007 Merker at dette begynner å bli viktig for mange nå ja . Har også en treåring i bleier. I avdelingen hennes er det halvparten som har sluttet, de andre ikke. Vesla KAN slutte, men hun vil ikke. Og jeg syns ikke det er så viktig. Hun "slutter" noen ettermiddager/kvelder i uka, og ofte i helgen. Da vi var på ferie i høst, gikk hun uten bleie hele dagen - få uhell - men med alle klærne som er på nå, går det oftere galt og da blir hun fortvilet og vil ha bleie på. Hun kjenner det, kan holde seg en stund, men ikke lenge nok til å få av parkdress, to sett strømpebukser og underbukser - det holder ikke. Så vi stresser ikke, hun kommer til å slutte til våren, inntil da får hun gjøre som hun vil. Merker at stadig flere spør om vi ikke skal prøve. Jeg kan ikke se poenget i å gjøre henne så fortvilet når hun ikke klarer holde seg, og skjønner egentlig ikke stresset. Kanskje opplevd det annerledes om hun ikke viste noen interesse eller ikke kontrollerte det litt da...
Jens Skrevet 1. februar 2007 #18 Skrevet 1. februar 2007 Men når er det vanlig å slutte med bleie, og begynne å øve med potte etc?Moren min har nemlig sagt att jeg sluttet med bleie da jeg var 2 år og 2 måneder, og tenkte det kanskje var på tide med min gutt også som blir 2 i mai??? Kanskje ikke da...Tenkte ihvertfall å la han gå uten bleie i hele sommer ute.
Kipa Skrevet 1. februar 2007 #19 Skrevet 1. februar 2007 Men når er det vanlig å slutte med bleie, og begynne å øve med potte etc?Moren min har nemlig sagt att jeg sluttet med bleie da jeg var 2 år og 2 måneder, og tenkte det kanskje var på tide med min gutt også som blir 2 i mai??? Kanskje ikke da...Tenkte ihvertfall å la han gå uten bleie i hele sommer ute. ← Høres fint ut å starte med å ta av bleia i sommer.Alt blir jo mye enklere med lite klær/ ingen klær. Men du må huske at jenter generelt er tidligere ute med slikt enn gutter.
Gjest Turi Skrevet 1. februar 2007 #20 Skrevet 1. februar 2007 Det er best å slutte om sommeren. Og vi sluttet tidligere fordi bleiene ikke var så behagelige (ryktes det iallefall - husker ikke helt). Jenta mi er ett år eldre når hun slutter enn jeg var i alle fall. Syns det er helt uproblematisk, hun styrer det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå