Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Er det noen her inne som har studert eller studerer i Bergen?

Jeg tror jeg kommer til å flytte dit til høsten eller året etter for å studere jus. Hvis noen har studert jus i Bergen, hvordan er studiemiljøet der? Eller hvordan er studiemiljøet sånn generelt i Bergen?

Rett og slett: hvordan er det å bo i Bergen? ;)

Er det vanskelig å få seg et sted å bo? Har sett litt på finn.no men fant ikke så mange, er det en spesiell avis eller nettsted det blir lagt ut leieligheter til leie?

Tenker på å leie en leielighet i sentrum et sted, helts i nærheten av universitetet (men nå er ikke jeg kjent i Bergen i det hele tatt). Noen steder som dere spesielt kan anbefale meg?

Litt usikker på hva jeg skal spørre om, men hvis dere har noe å fortelle om det å være student i Bergen så kom med det, blir takknemlig for all informasjon :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk. Grønn
Skrevet (endret)

Studentmiljøet er utrolig bra, og det finnes alltid noe som skjer - enten du liker teater, musikk, sport, litteratur eller andre ting. Engasjér deg i noe, og du skal se at du kommer til å stortrives :)

Jeg har bodd både på studenthybel (SiB) og nå i leilighet som jeg deler med samboeren min, og har trivdes veldig godt begge steder. I et kollektiv blir du kjent med flere og husfester kan være ganske artig + at "hussjefene" gjerne arrangerer utflukter av ulike slag (tur på Fløyen, fotballturnering etc).

Jeg synes ikke det har vært noe problem å finne seg et sted å bo, men så var jeg også en flittig bruker av f.eks. finn.no, zett.no og hybel.no + SiBs nettsider (sib.uib.no). Ønsker du å bo veldig sentralt betaler du x kroner for en liten hybel/leilighet, men er du villig til å bo 2km eller mer unna sentrum kan du ende opp med å betale samme summen, men for en større hybel/leilighet. Kollektivtransporten er god, og du kan fint sykle eller gå da alt finnes innen gangavstand.

Hvis du skal studere juss, så ligger jo den delen av universitetet på Nygårdshøyden, og da bor du ganske sentralt om du velger deg f.eks. Nygårdshøyden (også kalt Høyden), Møhlenpris, Nordnes eller sentrum. Laksevåg og Sandviken er litt lenger unna, men fortsatt i gang-/sykkelavstand.

På Studvest.no kan du lese om litt av det som skjer i studentmiljøet i Bergen (Studvest er avisen for studenter i Bergen)

Jeg flyttet til Bergen (fra øslandet) for 2,5 år siden og har ikke angret en eneste dag. Selv om vi nå har hatt 84 døgn med regn i høst :ler: )

Håper du fikk svar på spørsmålene dine, og så må du bare spørre mer om det er noe annet du lurer på :)

Endret av StineMa
Gjest Huldali
Skrevet

Tusen takk for svar! Virker kjempefint å bo i Bergen. Om det regner gjør ikke så mye, så lenge jeg har en paraply :)

Skal se på de nettstedene du viste til, kanskje jeg finner noe der. Jeg bor veldig sentralt i Oslo nå og er veldig bortkjemt med at alt er veldig, veldig i nærheten. Så vil nok heller betale litt mer og bo veldig sentralt.

Fint at du skrev hvilke steder som er i sentrum også. Er ikke så lett å vite når man ikke bor der, de som leier ut leieligheter skriver ofte sentrumsnært uansett (sett mye av det i Oslo).

Skal ta en tur opp til Bergen for å se på byen, bare vært der en gang tidligere. Gleder meg masse, har en sånn god følelse når det gjelder den byen

:smile:

Hvis det er flere som har noe å komme med om Bergen, så tar jeg i mot alt med takk!

Skrevet

Må bare si at det regner ikke bare LITT. det regner hver eneste dag, og d er ikke bare duskregn det er snakk om, men vind og mye regn om hverandre;) men men. bergen er en flott by ellers det! men regnet skremte meg vekk for å si d sånn:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Hei!

Jeg har bodd her hele mitt liv og kan nok ikke regnes som student i Bergen. Men jeg har bodd forskjellige steder, blant annet har jeg bodd på hybel i Santalgården tlf. 55 21 00 30. Dette er en seriøs utleier med hybler i sentrum. Dvs. gåavstand til absolutt det meste, inkludert juridisk fakultet.

Bergen er en liten storby. Det er et forholdsvis lite sentrum og det blir derfor veldig intimt.

Jeg er enig i at det regner alt for mye og alt for ofte i denne byen. Men kunsten er å kle seg godt og ikke tenke for mye på det. I fjor sommer hadde vi den fineste sommeren noen sinne med mangfoldige uker med sol, sol og atter sol. Når det er sånn finnes det ikke bedre plass å bo.

Studentlivet er berømt (eller beryktet) med masse aktiviteter for enhver smak. Fordi det er en studentby er det også en smeltedigel med mange folk fra forskjellige deler av landet konsentrert på liten plass. Det er mao lett å finne seg hjemme hos oss.

Det er med andre ord ikke noe mer å stusse på ...!

Velkommen skal du være :)

Skrevet

Flyttet til Bergen for å studere i høst, og jeg stortrives! jada, det regner mye, og det er litt kjipt å ikke ha snø når man er vant til 2 meter snø rundt huset.. (er fra indre østlandet) , men ellers er bergen fantastisk. Bor nå på laksevåg, og det er sentralt det altså.. vil til sentrum neste år, men det har mer med at jeg tar mye busser fra sentrum til andre steder for å trene og sånn å gjøre enn at det er såå langt unna. Danmarksplass er litt billigere enn sentrum, og det er gåavstand til jus:)

men vil du bo sentralt, vil jeg anbefale møhlenpris eller nordnes, 5-10 min å gå til jus-bygget og torgallmenningen derifra..

vi fant leilighet på finn.no, og tok den usett.. noe som heldigvis viste seg å ikke bli noe problem :) ellers er det lurt å enten gå på visning, eller få en bekjent til å gjøre det.. SIB sine studenthybler i sentrum er også veldig ålreite, men selv er jeg sånn som ikke kan bo i kollektiv..

Bergen som studentby - bergen er jo forsåvidt en storby, du får ikke samme "samfølelsen" som jeg tror man gjør i sogndal f.eks.. men det er livlig og skjer mye :)

Skrevet

Bergen er en nydelig by :)

Blir litt trist å flytte vekk herfra siden jeg har mange nære venner her, men studiene fortsetter et annet sted til høsten.

Her har du det aller meste, det er lett å få venner, bra utvalg i utesteder, etc.

Jeg studerer ikke jus selv, men har inntrykk av at miljøet er ganske greit ut fra det jeg har hørt fra bekjente.

Skrevet

Signerer de andre. Jeg kom hit for første gang i 99 og flyttet aldri tilbake til Haugesund. :ler:

Så du får ha riktig velkommen til høsten. :)

Gjest Huldali
Skrevet

Tusen takk for så mange svar! Veldig god informasjon dere kom med, nå virker det ikke fult så vanskelig å orientere seg med hva som er hvor.

Takk for velkomsthilsener, gleder meg til å komme til Bergen!

:hoppe:

Skrevet

Bergen er en storby med en småbys sjarm. Sentrumskjernen er kompakt og oversiktelig. Så og si alle som studerer her stortrives. Det er alltid noe som skjer og det er alltid et tilbud for studenter.

Selv bor jeg på Laksevåg/Melkeplassen i en selveier og stortrives. Det er stille og rolig her samtidig som sentrum er fem minutter unna med buss.

Jeg vet ikke om noen annen by i landet jeg heller vil bo i. Det til tross for at det regner litt her.

Skrevet (endret)

Studentmiljøet i Bergen er veldig bra her. Dette er det tredje året jeg studerer her og har ikke angret et sekund! Utelivet er det heller ingenting å si på ;)

Når det kommer til å skaffe seg leilighet så er det ganske vanskelig, særlig om det er to personer som har tenkt å bo i lag. Min oppfatning av det. Prisene i sentrum er utrolig høye og standarden varierer, pga av at det er så stor interesse for å leie der så virker det ikke som om utleigerene gidder å fikse på utleieleilighetene.

Har hatt ei veninne som bodde midt i sentrum alene og hun betalte over 4000 for å bo der, andre betaler opp mot 6500 når de er to personer.

Det virker heller ikke som om prisene rett utenfor bykjernen er så mye billigere heller. Så skal du lete etter bosted i Bergen så er det best å begynne tidlig, som i juni.

Steder du kan lete er Danmarksplass (ca 15 min gåavstand til byen) Gyldenpris, Sandviken, Nordnes osv.

Men du kan jo allerede begynne og se litt inne på ulike sider om hva det omtrent koster osv.. Gjør deg litt kjent med byen :)

PS. Et lite tips kan jo være å søke på diverse studenthybler som en "sikkerhet" i tilfelle du skulle være så uheldig å ikke finne noe sted. Kontrakten der blir jo ikke bindende før du signerer leieavtalen :)

Endret av Nemesis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...