Gå til innhold

adapter og transformator

Fremhevede innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

nå er ikke jeg den beste til å forklare, men;

adapter, det er vel noe man plugger i f.eks en stikkontakt med tre hull for å kunne bruke våre elektriske apparater?

og transformator, er det for å gjøre om fra f.eks 110 v til 220v?

og det viktigste; finnes det èn dings som gjør begge deler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

ingen som vet?

gard? ;)

Endret av Fruktfat
Skrevet

Hm?

Hva er det du skal?

Tror du blander litt her. Adapteret gjør jo om mer enn bare å "skifte" fra tre til to plugger.

Skrevet

men dersom du f.eks skal ha en amrikansk el-dings til å virke i norge så får du kjøpt en transformator med adapter på..

ergo plugger du den utenlanske kontakten oppi et rart hull i transformatoren og deretter den inn i kontakta

Gjest Fruktfat
Skrevet

hehe, jeg skal til mexico, og det står på reisebyråenes sider at man trenger adapter og i noen tilfeller transformator. (110v)

og ER dårlig på å forklare, ja :ler: så det jeg egentlig lurer på er hva jeg trenger for å kunne bruke mine elektriske dingser i mexico :kgblunk:

Skrevet

Hei

Det spørs litt hvilke dingser du skal bruke. Ladere til mobiler, kamera, bærbare PC etc har ofte en liten dings på ledningen som gjør at de takler både 110V og 220V. Det pleier vanligvis å stå på denne lille dingsen. Dersom det er snakk om hårføner etc så er mange bad på hoteller utstyrt med uttak for både 220V og 110V.

Skrevet

Det er nok dersom tingene dine kun går på 220 v at du trenger adapter tenker jeg. Det står gjerne et eller annet sted på dingsen hvilken volt den er beregnet på. De fleste nye ting går på begge voltene.

(jeg hadde med meg både mobil, kamera og pc til usa som automatisk gikk på 110 v)

Gjest Fruktfat
Skrevet

takk for svar, dere! :)

skal ha med ladere til kamera, videokamera og telefon, og regner med at jeg bare trenger adapter da?

Skrevet

Hvis du ser på laderne du skal ha med er de merket med vilken spenning de kan brukes på, F.eks 110-240 V AC det vil si at den kan brukes på spenning mellom 110 og 240 Volt. Er de merket slik trenger du kun adapter, som er en overgang for pluggen du setter i veggen, fra runde stifter til flatestifter, USA standard. Som f.eks denne: http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item...APTER_PLUG_.htm

Slike får du kjøpt på alle større flyplasser.

God tur:-)

Skrevet

Kan ikke huske at jeg brukte adapter/transformator i Mexico i det hele tatt. Men uansett om du kjøper en slik adapter pleier det også å være begge deler i ett om du skjønner... God tur uansett, Mexico er fantastisk!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...