Gå til innhold

Han kaller hunden "Tjukka"


fedora

Anbefalte innlegg

Om du bør ha dårlig samvittighet vet du jo best selv. Spørs jo hva du kaller katten din.

Nei da, det er ikke "fæle" ord. Mere "kom da maskoppen, så skal du få mat..." (når den har gått og "maset" om mat).

Eller som jeg sier til hunden: "god-morgen dovendyret/syvsoveren min".

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ylva Virvla
Når jeg tulleprater til undulaten min så pleier jeg å si " Duuuu Daaaaa Dumme tippen" enda han egentlig heter Pita..Men han virker ganske fornøyd allikevel  :ler:

:sjokkert: Dumme dippen, sa du? Man snakker da ikke sånn til en fugl!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Vi kalte den ene hunden vår Matmonsteret da hun var valp. Tror hunder bare synes det er kos å få oppmerksomhet og bli pratet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: Dumme dippen, sa du? Man snakker da ikke sånn til en fugl!

:ler:

Greit, det er visst ingen her som skjønner poenget mitt... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla
Greit, det er visst ingen her som skjønner poenget mitt...  :ironi:

Jeg leste hovedinnlegget og et par andre innlegg. Nå pratet jeg til Maksprel. Har ikke lest dine innlegg før nå. Men enig med deg i at man kan unngå de verste kallenavnene. Men så mener jeg tonefallet og intensjonen er viktigst i forhold til dyr, ikke hva man sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste innlegget ditt, Fedora, så tenkte jeg "åååh, søt søt hun er da, som har sånn omtanke for lille Tjukka. *knis* Til jeg kom til setningen om at du ønsker henne død. :overrasket::ler:

Ble jo litt flirfull av dette her, men må slutte meg til dem som sier at det ikke er rart hundlærva ikke vil gå tur med deg hvis du ekskluderer henne fullstendig fra familien. Hun føler seg sikkert ikke særlig velkommen lenger, etter at du kom inn i bildet. Stakkars vovsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nymphia
Glaner litt innimellom på samboeren min. Men det gjør den hele tiden.

Trillrund: Jeg behandler ikke hunden dårlig. Jeg behandler den ikke i det hele tatt. Hvis jeg forsøker å gå tur med den mens samboeren min er på jobb, så vil den ikke være med. 4 stive bein som vil hjem og vente på samboeren min. Så da må jeg gå tur alene. Den er litt sær, det sier min samboer også.

Jeg tror hunden merker at du ikke er helt fornøyd, eller kansje sjalu.. Du kan jo prøve å få hunden til å forstå at det kan jo være gøy å være sammen med DEG også? Hunder merker mer enn du tror.. Så om du går og hater hunden inni deg så merker hunden på deg og oppførselen din at du ikke er så veldig snill å kjekk som "pappan" hennes..

Vær lys å innbydende i stemmen og oppførselen din, lokk med en godbit når dere skal på tur og gjerne når "pappan" hennes skal dra så forstår hun at det ikke er SÅ gale at han drar og hun må være hjemme med deg!

Bare noen tips altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Så lenge man snakker til dem i et koselig tonefall, så ser jeg ingen problem i det. I vennegjengen min er det helt vanlig og kalle dyra for "slemme" navn, men alle mener det jo bare på skøy, og det er da ingen som tar skade av det!

Bikkja mi for eksempel er veldig tynn og pinglete, og da går jo navnene i pingla, reddhare, lille sinnsyk, teiiiiite liiiille snusen osv... Men har jo også koselig navn på henne da, som schnupsigull, lillegull, bebihund, zita mamma sin, gullungen, pusehund, bebiulv og så vidre... Bare koselig å ha navn som er bare hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at du har bodd sammen med en hund i 2 år uten å ha knyttet nærere bånd med den, du går glipp av så mange fine opplevelser... Synd både for hunden, deg og samboere din.

Hunden forstår ikke ordene, men den den nyter likevel oppmerksomheten og klapp på magen.

Hvis jeg hadde funnet ut at samboeren min så frem til at hunden vår døde, hadde det såret meg veldig, veldig mye.

- Barbazoo -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze

Hørte om en (dette er noen jeg har lest i ett leserinnlegg i ei avis, ingen kjente mao) som hadde kalt hunden sin for Jesus. Dette var i ett pietistisk bygdesamfunn på Vestlandet noe tilbake i tid. Naboungene tørte ikke å rope høyt på bikkja til denne hundeeieren, for å si det slik..

Mannen var ateist, og hadde sannsynligvis en velutviklet humor.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan vel ikke kategorisk si at hunder ikke forstår ord? Jeg kjente i alle fall en familie en gang som hadde en utrolig smart hund.

Den forsto helt tydelig ordene "ball" (hentet ballen og visste at nå skulle vi leke) og "walk" (ble helt vill av glede, løp til døra hoppet og logret, uten at den hadde sett snurten av noe bånd.) Spesielt morsomt var det at den også hadde lært seg at w- a- l- k, altså stavingen av ordet, også betydde at den skulle ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan vel ikke kategorisk si at hunder ikke forstår ord?

Nei, men hunden forstår den betydningen den har lært. Så dersom man alltid kaller hunden "tjukka" i en koselig tone, så vil den lære at dette er ett koselig ord. Hunden min blir også helt gira når vi sier "tur" men det er fordi vi bruker dette ordet i forbindelse med å gå tur. Hadde vi sagt feks "mandarin" hver gang vi skulle gå tur ville hun blitt like gira av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men man kan vel ikke kategorisk si at hunder ikke forstår ord? Jeg kjente i alle fall en familie en gang som hadde en utrolig smart hund.

Den forsto helt tydelig ordene "ball" (hentet ballen og visste at nå skulle vi leke) og "walk" (ble helt vill av glede, løp til døra hoppet og logret, uten at den hadde sett snurten av noe bånd.) Spesielt morsomt var det at den også hadde lært seg at w- a- l- k, altså stavingen av ordet, også betydde at den skulle ut på tur.

Nemlig... de lærer seg å forbinde ord eller handlinger med atferd... En hund som aldri har lært at en ball heter ball, vil ikke skjønner noe dersom du ber den hente ballen...

I den lokale klubben hadde vi natursti og på den ene posten skulle vi lære hundene å sitte på kommandoer "pølse". Alle hundene som hadde lært "sitt", lærte raskt at "pølse" betydde det samme som kommandoen "sitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder (og katter) reagerer jo på tonefall og kroppspråk, som tidligere nevnt, og lider ingen last av å bli kalt for "tjukka" eller andre ting. Når det er sagt, så synes jeg det er litt overraskende og egentlig litt trist at så mange kaller dyrene sine så mange fæle navn. Må innrømme at jeg ser ikke helt poenget, men det er jo opp til hver enkelt.

Men, ja, jeg reagerte også mest på at TS ønsker hunden død?! Må si som Barbazoo her - hadde min samboer ment noe slikt, så hadde jeg blitt skikkelig såret. I tillegg til at jeg hadde reagert kraftig på hva slags holdning vedkommende hadde til et dyreliv og dets verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...