Gå til innhold

Vaniljekesam


Pimbila

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte vaniljekesam i dag, siden det har vært så mye snakk om det. Men jeg så at det var svarte prikker i. Er det vanlig?

Hva bruker dere vaniljekesam til? Hva slags frukt er gode å ha til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De svarte prikkene er vaniljefrøene! :)

Jeg synes det er fantastisk med vaniljekesamen til oppskåret ananas og eller mango. Også veldig godt til en lun form med tropiske frukter med hvit sjokolade og appelsinsaus :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De svarte prikkene er vaniljefrøene! :)

Er det det? For jeg trodde nemlig det var fra selve vanilje-stilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det? For jeg trodde nemlig det var fra selve vanilje-stilken?

Hvis du kjøper en vaniljestang og deler den i to, vil du se at den er fylt med små klissete svarte frø = svarte prikker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sorte prikkene er vaniljefrø. Hvis man kjøper en hel vaniljestang og splitter den opp på langs ser man frøene. Disse skraper man ut med en kniv.

Jeg har alltid et beger vaniljekesam i vaffelrøren, det er også godt sammen med friske bær eller pai/terte.

Vanlig kjemisk fremstilt vaniljesukker inneholder ikke ekte vanilje. Jeg lager mitt eget vaniljesukker. Til nød kjøper jeg det svenske i stripete boks med en afrikansk mann på etiketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper en vaniljestang og deler den i to, vil du se at den er fylt med små klissete svarte frø = svarte prikker! :)

Hehe, ja det trenger du ikke forklare meg! ;)

Men poenget mitt var at jeg trodde det var selve stilken de brukte til sånne ting og ikke frøene! Altså at stilken ble raspet opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig kjemisk fremstilt vaniljesukker inneholder ikke ekte vanilje. Jeg lager mitt eget vaniljesukker.

Hvordan gjør du det? Vil gjerne prøve :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å bruke vaniljekesam i bolledeigen??

Skal lage boller idag etter Tines oppskrift med vanlig kesam, men har et beger med vaniljekesam stående... Kan det bli for mye vaniljesmak montro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan gjør du det? Vil gjerne prøve  :sjenert:

Ta 500 gr. vanlig hvitt strøsukker i en blender og skrap ut frøene fra 2 vaniljestenger. Kjør dette sammen i blenderen til sukkeret har fått en askegrå farge, hell over på et tett glass, bruk et Norgesglass hvis du er så heldig å ha slike og stikk de to brukte vaniljestengene oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta 500 gr. vanlig hvitt strøsukker i en blender og skrap ut frøene fra 2 vaniljestenger. Kjør dette sammen i blenderen til sukkeret har fått en askegrå farge, hell over på et tett glass, bruk et Norgesglass hvis du er så heldig å ha slike og stikk de to brukte vaniljestengene oppi.

Det går også an å skylle vaniljestenger som har vært brukt i matlagingen, (f.eks. til å lage vaniljesaus), tørke dem godt, og så legge dem i et tett glass sammen med sukker. Det er en rimeligere måte å lage vaniljesukker på, men sukkeret får ikke like intens vaniljesmak som med Antoinettes fremgangsmåte. Men sukkeret blir selvfølgelig bedre og bedre etter hvert som antallet vaniljestenger i glasset øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...