Mirabella76 Skrevet 20. februar 2007 #21 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Og så sier jeg løvetann.. f.eks: "se!! så masse løvetann det er i hagen" eller "gjett hvor mange løvetann jeg har i hagen?" ← Nei, det blir for dumt. Høyr for eksempel på denne setningen: "Eg har mange løvetann i hagen". Det høyrest berre teit ut... Denne setningen derimot, er fin: "Eg har mange løvetenner i hagen". Endret 20. februar 2007 av Mirabella76
Mirabella76 Skrevet 20. februar 2007 #22 Skrevet 20. februar 2007 Har du sett på denne linken? link:http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8vetann&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Så vidt jeg forstår kan du bruke begge deler i flertall....? Enten løvetanna eller løvetannen i entall, og løvetenner eller løvetann i flertallJeg har sendt spørmsål til Språkrådet om dette, skal si ifra når jeg får svar. ← Eg har ikkje sett den linken nei. Men eg har som sagt sett i ei ordbok, og i mi ordbok står det kun LØVETENNER i fleirtal!
nellika Skrevet 20. februar 2007 #23 Skrevet 20. februar 2007 Nei, det blir for dumt. Høyr for eksempel på denne setningen: "Eg har mange løvetann i hagen". Det høyrest berre teit ut... Denne setningen derimot, er fin: "Eg har mange løvetenner i hagen". ← Jaja.. jeg syns din setning høres dum ut... men sånn er vi. Forskjellige.
skrue Skrevet 21. februar 2007 #24 Skrevet 21. februar 2007 I følge språkrådet: Løvetanner http://www.sprakrad.no/Leik/Ord_3/Gjetarta...evetann,_spraa/ Søk etter livmor på denne siden: http://www.sprakrad.no/Ordboeker/Andre/Ord_i_aarsmeldinger/
Gjest Grått slips Skrevet 22. februar 2007 #25 Skrevet 22. februar 2007 (endret) Eg har ikkje sett den linken nei. Men eg har som sagt sett i ei ordbok, og i mi ordbok står det kun LØVETENNER i fleirtal! ← Jeg har sendt epost til Språkrådet, og fikk svar i dag. På bokmål heter det enten flere løvetann eller flere løvetanner! I henhold til han si Språkrådet som svarte meg, er ikke løvetenner en tillatt bøyningsform. Det står sikkert løvetanner i din bok og... Hvis du slår opp en gang til så står det sannsynligvis: løvetann -er. Det betyr ikke at det heter løvetenner, men at det heter løvetanner. Her er noen blomster, om ikke akkurat løvetann (løvetanner), til deg! PS Til deg som mente at man bare kunne slå opp i en ordbok for å finne svaret: Dette er et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hva som står i ordboken, så lenge den som leser den ikke forstår hva som står.... Endret 22. februar 2007 av Grått slips
Gjest Vintersol Skrevet 22. februar 2007 #26 Skrevet 22. februar 2007 Ja, det er nettopp det eg har gjort no - så slepper me å diskutera dette meir! I ordboka står det at det heiter LØVETENNER (som eg sa) og LIVMORER, i fleirtal! Så veit me det. ← I bokmålsordboka står det "løvetanner" som flertallsform! Se her
Mirabella76 Skrevet 23. februar 2007 #27 Skrevet 23. februar 2007 Jeg har sendt epost til Språkrådet, og fikk svar i dag. På bokmål heter det enten flere løvetann eller flere løvetanner! I henhold til han si Språkrådet som svarte meg, er ikke løvetenner en tillatt bøyningsform. Det står sikkert løvetanner i din bok og... Hvis du slår opp en gang til så står det sannsynligvis: løvetann -er. Det betyr ikke at det heter løvetenner, men at det heter løvetanner. Her er noen blomster, om ikke akkurat løvetann (løvetanner), til deg! PS Til deg som mente at man bare kunne slå opp i en ordbok for å finne svaret: Dette er et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hva som står i ordboken, så lenge den som leser den ikke forstår hva som står.... ← Det høyrest heilt merkelig ut... Men eg skal sjå i ordboka på nytt eg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå