Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Og så sier jeg løvetann..

f.eks: "se!! så masse løvetann det er i hagen"

eller "gjett hvor mange løvetann jeg har i hagen?"

Nei, det blir for dumt. Høyr for eksempel på denne setningen:

"Eg har mange løvetann i hagen".

Det høyrest berre teit ut... Denne setningen derimot, er fin:

"Eg har mange løvetenner i hagen".

:Nikke:

Endret av Mirabella76
Skrevet
Har du sett på denne linken?

link:http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8vetann&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Så vidt jeg forstår kan du bruke begge deler i flertall....? Enten løvetanna eller løvetannen i entall, og løvetenner eller løvetann i flertallJeg har sendt spørmsål til Språkrådet om dette, skal si ifra når jeg får svar.

Eg har ikkje sett den linken nei. Men eg har som sagt sett i ei ordbok, og i mi ordbok står det kun LØVETENNER i fleirtal!

Skrevet
Nei, det blir for dumt. Høyr for eksempel på denne setningen:

"Eg har mange løvetann i hagen".

Det høyrest berre teit ut... Denne setningen derimot, er fin:

"Eg har mange løvetenner i hagen".

:Nikke:

Jaja.. jeg syns din setning høres dum ut... men sånn er vi. Forskjellige.

Gjest Grått slips
Skrevet (endret)
Eg har ikkje sett den linken nei. Men eg har som sagt sett i ei ordbok, og i mi ordbok står det kun LØVETENNER i fleirtal!

Jeg har sendt epost til Språkrådet, og fikk svar i dag.

På bokmål heter det enten flere løvetann eller flere løvetanner! I henhold til han si Språkrådet som svarte meg, er ikke løvetenner en tillatt bøyningsform.

Det står sikkert løvetanner i din bok og... Hvis du slår opp en gang til så står det sannsynligvis: løvetann -er. Det betyr ikke at det heter løvetenner, men at det heter løvetanner.

Her er noen blomster, om ikke akkurat løvetann (løvetanner), til deg!

:smilyblomst::smilyblomst::smilyblomst::smilyblomst:

PS Til deg som mente at man bare kunne slå opp i en ordbok for å finne svaret: Dette er et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hva som står i ordboken, så lenge den som leser den ikke forstår hva som står.... ;)

Endret av Grått slips
Gjest Vintersol
Skrevet
Ja, det er nettopp det eg har gjort no - så slepper me å diskutera dette meir!

I ordboka står det at det heiter LØVETENNER (som eg sa) og LIVMORER, i fleirtal!

Så veit me det.:)

I bokmålsordboka står det "løvetanner" som flertallsform!

Se her

Skrevet
Jeg har sendt epost til Språkrådet, og fikk svar i dag.

På bokmål heter det enten flere løvetann eller flere løvetanner! I henhold til han si Språkrådet som svarte meg, er ikke løvetenner en tillatt bøyningsform.

Det står sikkert løvetanner i din bok og... Hvis du slår opp en gang til så står det sannsynligvis: løvetann -er. Det betyr ikke at det heter løvetenner, men at det heter løvetanner. 

Her er noen blomster, om ikke akkurat løvetann (løvetanner), til deg!

:smilyblomst:  :smilyblomst:  :smilyblomst:  :smilyblomst:

PS Til deg som mente at man bare kunne slå opp i en ordbok for å finne svaret: Dette er et godt bevis på at det ikke spiller noen rolle hva som står i ordboken, så lenge den som leser den ikke forstår hva som står.... ;)

Det høyrest heilt merkelig ut... Men eg skal sjå i ordboka på nytt eg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...