Curry Skrevet 29. januar 2007 #1 Del Skrevet 29. januar 2007 Hørte en veterinær på radioen i dag som snakket om ei purke som hadde "to livmødre". Pussige greier, heter det ei livmor, flere livmødre? Eller ei livmor, flere livmorer? Minner meg litt om en løvetann, flere løve....ja, hva da? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 29. januar 2007 #2 Del Skrevet 29. januar 2007 Livmor-livmorer løvetann-løvetanner De følger hovedregelen for flertallsending, og får ergo ikke samme ending som siste del av komplekset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curry Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 29. januar 2007 Takk skal du ha for raskt svar! Syntes det der med livmødre hørtes rart ut ja! Jeg ville nok sagt flere livmorer, men løvetanner skjærer virkelig i ørene mine (selv om det er korrekt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 29. januar 2007 #4 Del Skrevet 29. januar 2007 snakker en herlig dialekt som minimaliserer dette problemet vi sier livmore og løvetanne men vi har et problem når vi skal si tær, for det høres rett og slett for fint ut for vår dialekt. Men vi kan jo ikke si tåe og tåen heller?? men vi sier tæra i stedet for tærne(selv om det igrunnen ikke har noe med saken å gjøre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grønnsåpe Skrevet 4. februar 2007 #5 Del Skrevet 4. februar 2007 Livmødre og løvetenner Nei, vil nok holde en knapp på livmorer og løvetanner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 4. februar 2007 #6 Del Skrevet 4. februar 2007 Heter det virkelig løvetanner jeg som trodde det var flere løvetenner livmødre var bare rart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grått slips Skrevet 13. februar 2007 #7 Del Skrevet 13. februar 2007 Det heter kanskje flere løvetann? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 14. februar 2007 #8 Del Skrevet 14. februar 2007 Det heiter faktisk LØVETENNER i fleirtal! Så det så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grønnsåpe Skrevet 14. februar 2007 #9 Del Skrevet 14. februar 2007 Gjør det ? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reven Skrevet 14. februar 2007 #10 Del Skrevet 14. februar 2007 Det heter livmorer ja. Hilsen gynekologen min. Det skal jeg akseptere, men at det ikke heter løvetenner, DET har jeg vondt for å akseptere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 17. februar 2007 #11 Del Skrevet 17. februar 2007 Det heter livmorer ja. Hilsen gynekologen min. Det skal jeg akseptere, men at det ikke heter løvetenner, DET har jeg vondt for å akseptere. ← Livmorer - JA... Men løvetannER? Det høres underlig ut spør du meg. Jeg har aldri hørt det hvertfall, alle jeg veit om sier løvetenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 17. februar 2007 #12 Del Skrevet 17. februar 2007 Jeg hadde også en livmortråd for ikke så lenge siden, og vi fant ut at det heter limorer, mormorer og bestemødre. Løvetann derimot, har jeg aldri prøvd å bøye. Jeg sier "en bunt med løvetann" når jeg snakker i flertall... men løvetannplanter er vel greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grått slips Skrevet 17. februar 2007 #13 Del Skrevet 17. februar 2007 Det heiter faktisk LØVETENNER i fleirtal! Så det så. ← Hvordan vet du det da? Så vidt jeg kan skjønne kan man bruke både løvetann og løvetenner i flertall, se link:http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8vetann&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Så det så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 18. februar 2007 #14 Del Skrevet 18. februar 2007 Det høres mer naturlig ut å si livmorer fremfor livmødre, synes jeg. Heldigvis bruker jeg det ordet ytterst sjelden eller aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 18. februar 2007 #15 Del Skrevet 18. februar 2007 Det er bare å slå opp i en ordbok, så finner man svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella76 Skrevet 18. februar 2007 #16 Del Skrevet 18. februar 2007 Det er bare å slå opp i en ordbok, så finner man svaret. ← Ja, det er nettopp det eg har gjort no - så slepper me å diskutera dette meir! I ordboka står det at det heiter LØVETENNER (som eg sa) og LIVMORER, i fleirtal! Så veit me det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest 1 Skrevet 18. februar 2007 #17 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Det kan jo hende at flere lurte på det samme? Hvis det går på det med ordbok og søkemotorer på nettet: Da kan en i prinsippet si til omtrent alle som starter tråder her: dette kan du finne selv ved å søke på nettet eller ved å slå opp i en ordbok - og skal en si det til alle har ikke forumet noen funksjon... Endret 18. februar 2007 av Gjest 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 18. februar 2007 #18 Del Skrevet 18. februar 2007 Joda, men når en person har vist til hva ordboken faktisk sier, og diskusjonen fortsetter med "jeg føler det er mer riktig å blablabla..." er det litt poengløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grått slips Skrevet 20. februar 2007 #19 Del Skrevet 20. februar 2007 Ja, det er nettopp det eg har gjort no - så slepper me å diskutera dette meir! I ordboka står det at det heiter LØVETENNER (som eg sa) og LIVMORER, i fleirtal! Så veit me det. ← Har du sett på denne linken? link:http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=l%F8vetann&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Så vidt jeg forstår kan du bruke begge deler i flertall....? Enten løvetanna eller løvetannen i entall, og løvetenner eller løvetann i flertallJeg har sendt spørmsål til Språkrådet om dette, skal si ifra når jeg får svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nellika Skrevet 20. februar 2007 #20 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg sier livmorer... når jeg en sjelden gang omtaler denne i flertall.. Og så sier jeg løvetann.. f.eks: "se!! så masse løvetann det er i hagen" eller "gjett hvor mange løvetann jeg har i hagen?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå