Gå til innhold

anbefal meg en shæferoppdretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

som satser på brukslinjer, gemytt, anvendelighet, helsemessig bra individer (jeg trenger ikke de vannvittige vinklene i bakparten), gode nerver og som såklart er seriøse med et bra rykte.

jeg er ikke interessert i svarte/langhårede hunder, er litt sær på akkurat det :sjenert:

send gjerne PM med navn og helst link til hjemmeside :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hva skal du bruke dyret til da?

skrev jo det over ;)

brukslinjer, er i orienteringsfasen men planene går i retning lydighet og mulig spor + turkompis såklart. har null interesse av utstilling så jeg vil heller ha en holdbar hund en mye av de vannvittig "skråavlede" jeg har sett i det siste.

jeg setter gemytt og helse høyt og helt ærlig så ville det ikke gjort noe om hunden har "utstillingsfeil" som hengeører etc.

det eneste jeg ikke vil ha er sorte/langhårede hunder.

Endret av minienthe
Skrevet

Har du vurdert de grå? De skal være sunnere byggget; de er større med en rettere rygg. Oppdrettere av grå schäfer fokuserer ofte på bruks og gemytt som det viktigste.

Jeg kan ikke anbefale noen spesifikk, siden jeg ikke er "inne" i miljøet, men ta et søk på grå schäfer og se hva du finner. Lykke til. :)

Skrevet

har snust litt på de grå men jeg har et inntrykk av at hunderedde folk reagerer mer på de og siden jeg har en del "shæferangst" i min omgangskrets så ser jeg litt bort fra de.

men jeg er absolutt enig i at de grå ofte er sunnere bygget.

men jeg har god tid, dette blir ikke før om et par års tid, jeg har bare såvidt begynt å orientere meg i markedet. tenkte jeg skulle ta kontakt med oppdrettere og bli kjent med de og hva de står for og vente på den helt rette hunden for meg :)

Skrevet
skrev jo det over ;)

Nei, du skrev at du var ute etter brukslinjer, ikke hva du skulle bruke den til.

brukslinjer, er i orienteringsfasen men planene går i retning lydighet og mulig spor + turkompis såklart. har null interesse av utstilling så jeg vil heller ha en holdbar hund en mye av de vannvittig "skråavlede" jeg har sett i det siste.

jeg setter gemytt og helse høyt og helt ærlig så ville det ikke gjort noe om hunden har "utstillingsfeil" som hengeører etc.

For å si det sånn: hvis du er ute etter brukslinjer må du tilby hunden mer enn å planlegge lydighet og mulig spor. En scäfer av skikkelig brukslinjer er tilnærmet en ekstremhund som har et veldig, veldig høyt behov for stimulans og trening for å ikke tørne tulling. Slik jeg leser det du skriver så holder en schäfer fra utstillingslinjer i massevis. Da bør du heller se på de forskjellige oppdretterne der for å finne en hund som du vil ha. Fler og fler går bort fra de ekstreme vinklene og fokuserer mer på sunn hund.

Skrevet (endret)
Nei, du skrev at du var ute etter brukslinjer, ikke hva du skulle bruke den til.

For å si det sånn: hvis du er ute etter brukslinjer må du tilby hunden mer enn å planlegge lydighet og mulig spor. En scäfer av skikkelig brukslinjer er tilnærmet en ekstremhund som har et veldig, veldig høyt behov for stimulans og trening for å ikke tørne tulling. Slik jeg leser det du skriver så holder en schäfer fra utstillingslinjer i massevis. Da bør du heller se på de forskjellige oppdretterne der for å finne en hund som du vil ha. Fler og fler går bort fra de ekstreme vinklene og fokuserer mer på sunn hund.

jeg er fullstendig klar over at en bruksshæfer trenger trening og jeg vet at sportrening som kombinerer mental og fysisk trening faktisk er en god ting her. grunnen til at jeg skrev "mulig" er fordi man vet ALDRI hva en hund vil egne seg til som valp.

såvidt jeg har skjønt så finnes det også ulike grader av de såkalte "brukslinjene", noen trenger omgivelser som tjenestehunder og den stilen, andre er ikke så ille.

jeg er ikke ute etter såkalte "utstillingslinjer" og problemene som følger med der og nei, jeg er ikke førstegangshundeeier eller ute etter en "familiehund/sofabikkje".

jeg har allerede en del tips å gå etter med tanke på oppdrettere men jeg synes ikke det skader å høre med flere da jeg ikke er kjent i dette hundemiljøet.

Endret av minienthe
Skrevet
har snust litt på de grå men jeg har et inntrykk av at hunderedde folk reagerer mer på de og siden jeg har en del "shæferangst" i min omgangskrets så ser jeg litt bort fra de.

Hvis dette er hovedgrunnen til at du ser bort fra de grå, så vil jeg så absolutt anbefale deg å revurdere det. Omgivelsene burde ikke styre noe slikt. Tvert om, vil jeg heller si, hvis de er redd grå så vil de jo nå bli kjent med din fra den er valp og dermed lære at ikke alle grå er farlige. Ingenting er bedre enn å få kvitt noen fordommer.

Skrevet
Hvis dette er hovedgrunnen til at du ser bort fra de grå, så vil jeg så absolutt anbefale deg å revurdere det. Omgivelsene burde ikke styre noe slikt. Tvert om, vil jeg heller si, hvis de er redd grå så vil de jo nå bli kjent med din fra den er valp og dermed lære at ikke alle grå er farlige. Ingenting er bedre enn å få kvitt noen fordommer.

ja jeg vet, har de i bakhodet men jeg er litt skeptisk da en i mitt nærmiljø som har "shæferangst" er min mor.

men har du en link til oppdretter(e) så send gjerne en PM for jeg er ikke helt avvisende til tanken :)

har og fått anbefalt noen linjer å snuse på av venner i tjenestehundmiljøet men jeg er stadig på jakt etter innspill da dette her er noe jeg skal bruke god tid på å orientere meg i.

Skrevet

Jeg tør ikke gi noen linker, for jeg har ikke mer kjennskap til det enn hva jeg har googlet frem. Vet veldig lite om grå schäfer fra egen erfaring. Ta en titt på norske oppdrettere og send dem eventuelt en mail hvis du vil vite mer. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...