Gå til innhold

Kjellerstuer


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer altså på om det finnes særlig mange som faktisk bruker kjellerstuene sine aktivt og med glede. Uten unntak har alle kjellerstuer jeg har besøkt vært a) hybelstue for husets forhåpentligvis snart utflytningsklare tenåring/noenogtyveåring b) oppsamlingssted for ting som flyttes fra dagslys-etasjenes oppholdsrom; en slags "skygge"- eller museumsstue eller c) noe etter min mening så unødvendig som en kjellerbar/pub med en stort sett lite brukt, men ganske iøyenfallende bardisk.

Alle stuene har også følgende felles: Lite eller intet dagslys, interiør som ligger ett til to tiår etter resten av huset og åpenbart smaken hos huseier, hyttesofa og nips som likner mistenkelig på de julegavene man ikke likte. I tillegg hører mange av dem hjemme i hus bygd på 70-80-tallet, gjerne i hus hvor opptil flere soverom også er plassert uten tilgang på naturlig lys - noe som for meg føles relativt unaturlig og nesten helseskadelig (men det er kanskje en annen historie?).

Men jeg har jo bare vært i en liten brøkdel av alle kjellerstuer som finnes, ingen regler uten unntak og alt sånt. Fortell meg gjerne om en frisk oase av en brukandes bunkers, med grønne planter som overlever, røykeforbud som overholdes og vegger som ikke er i umalt panel eller plasttapet!

PS - sokkelleiligheter gjelds ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er faktisk det samme som ditt. Nå er det ikke så fryktelig mange jeg vet om som har kjellerstuer, men av dem er det bare et par stykker som bruker den jevnlig. Noen jeg vet om har faktisk gått så langt som å bruke den vanlige stuen (som ligger i samme etasje som kjøkkenet, som er relativt lite og ikke har plass til spisebord) som spisestue, og så bruker de kjellerstuen som stue. Personlig virker det for meg upraktisk å ha stue og kjøkken i to forskjellige etasjer, men verst synes jeg det er at kjellerstuer er så mørke med maks et par små vinduer øverst på veggen. Ikke et rom som innbyr til utstrakt daglig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver og skal innrede kjelleren nå, og ligger i forhandlinger på akkurat dette området. For meg er det viktig å ha fri utgang gjennom terrassedøren, mens min mann vil innrede lydisolert filmrom.

Kjellerstue i seg sjøl er ikke så viktig for meg, mer heller at det skal være praktisk adgang til hagen. Og jeg ser ikke helt at det lydisolert filmrom er det man helst trekker ungene og deres venner i våte badeklær gjennom..........

Så jeg håper på vanlig kjellerstue. Dog en liten en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Kjellerstuen vår er i daglig bruk av både barn og voksne. Noe særlig med planter er det riktignok ikke der men det har mer med husmoras evne som plantedøder enn at det er en kjellerstue.

Kjellerstuen er noe av det beste med hele rekkehuset, uten den hadde det blitt trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Kjenner godt til fenomenet, og alle kjellerstuene jeg vet om har kun vært "reservestuer" for de yngre i familien, greit nok det. Møblene er ofte styggere også, de blir gjerne herjet litt mer med ;) Gjerne også vegg-til-vegg-teppe *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidvandre
b) oppsamlingssted for ting som flyttes fra dagslys-etasjenes oppholdsrom; en slags "skygge"- eller museumsstue

Håhå, der har vi jo vår kjellerstue. Men den har vært i bruk og: som pc-rom før man fikk bærbar(uttak til internett der nede), lekerom/aktivitetsrom når vi barna var små, gjesterom og tv-rom. Dessuten har Pappa alt musikk stasjet sitt der nede (instrumenter ol).

Men nå driver mamma og pusser opp kjellerstua så den kanskje blir litt mer brukervennlig. Det umalte panelet skal males og det ekle, grå vegg-til-vegg teppet skal skiftes ut. Gamle møbler blir gitt vekk eller kastet. Kan bli bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjellerstuen hjemme hos mamma har jeg hatt til soverom. Nå etter jeg flyttet er det fortsatt mitt soverom der. Huset er så stort at de ikke har bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå har ikke jeg kjellerstue i mitt eget eie, men foreldrene mine har. Og ja, den har blitt en slags "reservestue" med den eldste tv'n, en gammel sofa og eller mange "antikviteter" som er arvet, men som ikke passer oppe i resten av huset.

Jeg syntes det var veldig kjekt jeg da, når vi vokste opp, å ha "vår egen" stue. Alle fester jeg hadde hjemme har foregått der nede, alle besøk av venner, og alle kvelder der jeg og søsteren min ville være for oss selv. Et fristed.

Den brukes ikke av foreldrene mine nå, annet enn som røykerom når de har selskap og besøk. Men både jeg og søsteren min bruker stua som "vår" når vi er hjemme på ferie - er deilig å f.eks. kunne sitte oppe å se på TV, høre musikk, etter at resten av huset har lagt seg for natta.

Selvsagt, den kunne vært litt mer "ny" og oppusset, men da hadde det ikke vært like koselig der nede, og de gamle møblene tror jeg mamma priste seg lykkelig over da det var fullt hus med ungdommer nå og da. Var liksom ikke farlig om noen sølte øl i sofaen!

Blomster i kjellerstua? - Fine,fine stoffblomster! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Kjellerstuen vår har ikke vegg til veggteppe, møblene er nye eller var nye da vi flyttet inn for vi hadde ikke nok møbler til å fylle en kjellerstue med. Tv'n i kjelleren er nyere enn oppe i stua. Jeg kunne tenkt meg å få malt veggene for å få en lysere stue men der er vi voksne ikke helt enige ennå, og det er ikke sikkert vi blir det heller.

Kjellerstuer er digg! :ler: Mye moro mellom mann og kvinne som har foregått på gulvet der, med to etasjer opp til soverommene sånn at ingen barn blir forstyrret og våkner av knirkende senger og andre lyder. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...