Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må bytte fra Trionetta til Yasmin nå (Trionetta er jo gått ut av produksjon). Oppdaget denne uken at dette var det siste Trionetta-brettet jeg haddet igjen, og fikk ordnet Yasmin-piller i stedet. Så er greia at brettet jeg har nå bare er halvfullt. Dvs at jeg har tatt piller for de to første ukene av syklusen, og ikke har igjen piller for de to neste av Trionetta. Det er fordi jeg har utsatt mensen tidligere, og bruke uke 3-pillene til det.

Så hva gjør jeg nå? Bør jeg ha et opphold uten p-piller og bruke annen prevensjon, eller kan jeg begynne rett på Yasmin (og dermed totalt ha fem uker uten mensen denne gangen)?

Ideelt sett burde jeg jo ringe legen, men jeg var dårlig forberedt, gitt :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt 7 dagers pause, og brukt annen prevensjon i den pillefrie perioden, + minimum 7 dager inn i yasminbrettet.

Skrevet

Har du sett i brosjyren til Yasmin. Det står vel ett eller aent der om når en bytter p-piller til yasmin? Tror jeg ihvertfall.

Skrevet

Hmm, nesten så jeg skulle sendt deg et trionettabrett (tror jeg fortsatt har et brett elelr to liggende, jeg slutta før jeg spiste opp eska)

Her tror jeg du får rot med pillene/blødningene.

Det er nok neppe lurt å begynne rett på nytt brett (av annet merke) midt i syklusen, rett og slett fordi du da får "begynnelsespiller", hormonmessig, og disse er ikke det du trenger midt i syklusen. Bruk i så fall tilleggsprevensjon i et par uker. Og du er ikke garantert å slippe blødning, "førsteukenpillene" er jo normalt sett svakere enn de du SKULLE gått på for å ikke få mens på den tiden av syklusen du er.

Det er kanskje enklere å bare slutte å bruke p-piller når brettet tar slutt, og begynne me nye piller ved neste mens, men dette kan jo ta litt tid (kroppen helt forvirra når du sputter med piller midt i, i tillegg til at den genrlt ER forvirra når man slutter med p-piller) og tillegsprvensjon er "obligatorisk".

For å si det sånn: kjøp inn kondomer først som sist, dem trenger du uansett hvordan du løser dette...

Skrevet
Har du sett i brosjyren til Yasmin. Det står vel ett eller aent der om når en bytter p-piller til yasmin? Tror jeg ihvertfall.

Det står der ja, men der står det som gjelder normalt ved bytte av merke: spis opp siste brett av forrige merke, inkl de 7 "sukkerpillene" eller ta 7 dagers pause etter de 21 pillene, som normalt, begynn deretter på første pille på nytt brett av nytt merke.

Her er jo problemstillignen at hun ikke HAR det sist brettet, bar begynnelsen av det, og problemet r således ikke et problem relatert til bytte av merke, men mer en problemstilling i forhold til å ikke ha et helt brett. (problemet at det er merkebytte er jo at man ellers bare ville hoppet inn midt på nytt brett (av samme merke) der det forrige sluttet, og om dette er gjennomførbart ved merkebytte er vel noe usikkert) Generelt skal man jo KASTE de resterende pillene på brettet etter å ha brukt opp "fase tre"-pillene til utsetting av mens, for de kan da ikke brukes. Nettopp pg denne problemstillingen.

Skrevet

Nettopp, Malama :)

Takk for svar, dere - jeg tror jeg tar en liten p-pille-pause, og begynner på Yasmin etter dette. Og bruker annen prevensjon i mellomtiden, selvsagt. Holder det med en ukes pause? Eller bør jeg vente til jeg har fått mensen igjen, og starte opp da? Starter man i så fall første mensdag eller når mensen er over? :klø:

Skrevet
Nettopp, Malama :)

Takk for svar, dere - jeg tror jeg tar en liten p-pille-pause, og begynner på Yasmin etter dette. Og bruker annen prevensjon i mellomtiden, selvsagt. Holder det med en ukes pause? Eller bør jeg vente til jeg har fått mensen igjen, og starte opp da? Starter man i så fall første mensdag eller når mensen er over? :klø:

Jeg kan nesten garantere at du vil få bortfallsblødning når du tar pause. Ta pause på 7 dager, og begynn på neste sort. Skal du vente til neste MENS, så kan du måtte vente lenge. Tror jeg ventet i ca et år :frustrert:

Skrevet

Jepp, ta en ukes pause og begynn på Yasmin etter dette. Da må du bruke annen beskyttelse i de 7 dagene du ikke tar piller + i 7 dager inn på det nye yasminbrettet. Etter å ha brukt yasmin i 7 dager er du fullt beskyttet igjen. Så du vil dermed ha 14 usikre dager nå...

Og siden du da begynner på nytt p-pillemerke litt "ute av tur" kan det hende at du får noen småblødninger mens du bruker det første yasminbrettet. Irriterende, men normalt.

Skrevet

Ok. Da tar jeg en ukes pause, begynner på Yasmin neste søndag, og bruker altså annen prevensjon i to uker framover. Så får vi bare satse på at dette går så greit som mulig, selv om jeg er forberedt på litt uregelmessigheter.

Takk for svar :)

• 5 år senere...
Gjest Malene
Skrevet

Malene

Dette hjalp meg veldig mye selv, har gått på synfase i snart 4 månder, kasta opp og vært kvalm kvar månde den første uka etter mensen. Helt grusomt! fikk besked om at det gikk over, men nå har det gått over til at jeg blir dårlig av hver eneste pille og føler den tar livet av meg.

Skal bytte til loette men etter 2 dager borte fra skolen denne uka må eg berre slutte på de idag. Dvs at eg nå venter 7 dager (til neste tirsdag) og så begynder eg på loettebrettet, og så går eg 7 dager før jeg har sex. Supert!

Gjest Indra
Skrevet

Malene

Dette hjalp meg veldig mye selv, har gått på synfase i snart 4 månder, kasta opp og vært kvalm kvar månde den første uka etter mensen. Helt grusomt! fikk besked om at det gikk over, men nå har det gått over til at jeg blir dårlig av hver eneste pille og føler den tar livet av meg.

Skal bytte til loette men etter 2 dager borte fra skolen denne uka må eg berre slutte på de idag. Dvs at eg nå venter 7 dager (til neste tirsdag) og så begynder eg på loettebrettet, og så går eg 7 dager før jeg har sex. Supert!

Hvorfor får du ikke heller satt inn en spiral om du ikke tåler p-piller?

Jeg slet med hormonell prevensjon i mange år, så fikk jeg satt inn kobberspiral. En helt annen verden! Jeg anbefaler det på det sterkeste.

Gjest Malene
Skrevet

Hvorfor får du ikke heller satt inn en spiral om du ikke tåler p-piller?

Jeg slet med hormonell prevensjon i mange år, så fikk jeg satt inn kobberspiral. En helt annen verden! Jeg anbefaler det på det sterkeste.

Jeg er 17 år, er vel ikke gammel nok for spiral. Men har tenkt litt på P-stav også, virker som mindre stress! Men nå venter jeg på loette i posten, vet jo bare sålangt at synfase er håpløst for meg.

Men takk for svar :)

Gjest Indra
Skrevet

Jeg er 17 år, er vel ikke gammel nok for spiral. Men har tenkt litt på P-stav også, virker som mindre stress! Men nå venter jeg på loette i posten, vet jo bare sålangt at synfase er håpløst for meg.

Men takk for svar :)

Nei, det er ingen aldersgrense for spiral. Det er noen fastleger som ikke setter den inn om du ikke har født, rett og slett fordi det er vanskelig, men om du bestiller time hos gynekolog får du gjort det der. Men, jeg ville hørt med fastlegen først.

I tillegg kan du ha den inne i fem år uten å tenke på prevensjon. Hvor deilig er ikke det?

Skrevet

Anbefaler alle p.pillemerket Mersilon det er de p.pillene med minst hormoner. :)

Skrevet

Mercilon 28 mente jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...