Gå til innhold

Kjeder meg i natten...


Sniff

Anbefalte innlegg

^ vil også ha en unnskyldning til å prøve meg på en poll ;)

Jeg så tilbake på endel av innleggene mine og ser jeg bruker ord som tacky,crap,fresh osv i så og si annet hvert av de. Dette var jeg ikke helt klar over og ble litt småflau :sjenert:. Jeg må innrømme at jeg snakker veldig likt som jeg skriver. Men når dette foregår muntlig sier jeg det som regel med et snev av ironi.

Så til spørsmålet:

Er skrivestilen eller skrivefeil avgjørende for hvor seriøst man blir oppfattet her på forumet? I hvor stor grad er måten man formulerer seg på, viktig for deg?

Har ikke merket noe spesielt til det selv, men ser at endel andre sannsyneligvis blir dømt pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så prippen at jeg irriterer meg over for mange, enkle skrivefeil. Og det er ikke egentlig noe jeg er stolt av... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så prippen at jeg irriterer meg over for mange, enkle skrivefeil. Og det er ikke egentlig noe jeg er stolt av... :sjenert:

Hehe. Vil tippe du fikk noe å irritere deg over nå nettopp gitt ;). Vil tro det er endel i denne tråden allerede :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli flink til å ignorere dem da. Men blir det for ille så gir jeg opp hele tråden. Men ville ikke funnet på å påpeke skrivefeil, det holder jeg meg for god for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheh, og så hater jeg når folk starter flere setninger rett etter hverandre med samme ord, slik jeg selv faktisk gjorde over her. Må være trøtt...

Ja, jeg kjeder meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis folk insisterer på å skrive dialekt som bare de selv og et par andre fra samme sted forstår så mister de min interesse. Jeg snakker dialekt selv, men skriver bokmål.

Jeg skulle også ønske at folk kunne bruke litt luft mellom avsnittene, stor bokstav etter punktum, etc. Dette er slike ting som gjør teksten mer lettlest.

Og tydelige overskrifter som forteller hva tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg absolutt om folks skrivestil (kanskje mer enn jeg burde). Brukere som skriver på dialekt eller SMS-språk oppfatter jeg helt klart som mindre seriøse og det samme med innlegg krydret med alle slags skrivefeil (jada, jeg vet at noen av dem kan ha dysleksi, men mitt inntrykk er at dem det gjelder er åpne om dette). Jeg lurer litt på om folk rett og slett er for sløve når de skriver her eller om det virkelig er slik at fryktelig mange har utrolig dårlig språk, noen ganger er det rett og slett skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg absolutt om folks skrivestil (kanskje mer enn jeg burde). Brukere som skriver på dialekt eller SMS-språk oppfatter jeg helt klart som mindre seriøse og det samme med innlegg krydret med alle slags skrivefeil (jada, jeg vet at noen av dem kan ha dysleksi, men mitt inntrykk er at dem det gjelder er åpne om dette). Jeg lurer litt på om folk rett og slett er for sløve når de skriver her eller om det virkelig er slik at fryktelig mange har utrolig dårlig språk, noen ganger er det rett og slett skremmende.

Dette er jeg helt enig i. Men jeg må innrømme at jeg er litt som trådstarter her, jeg putter også inn engelske ord en god del. Jeg synes ikke det er noe galt i det, men blir det for mye så kan det tyde på at man enten ikke gidder å finne det norske ordet, eller at man synes det er gøy med en liten show off. <---uff da!

Men det finnes liksom ingen gode norske synonymer til tacky, cheesy osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis et innlegg har for mange skrivefeil, er skrevet på dialekt, har dårlig tegnsetting el. gidder jeg ofte ikke å lese det. Og jeg husker gjerne hvem denne brukeren er, og lar være å lese andre innlegg denne brukeren har skrevet.

Engelske ord plager meg ikke så mye, så lenge det ikke er alt for mange av dem.

Så skrivestil og skrivefeil er for meg avgjørende for seriøst jeg oppfatter andre på forumet, ja. Og måten man formulerer seg på er veldig viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det aller verste er når de sier at de vet at de burde skjerpe seg men ikke gidder. Da blir det "mental ignorer" fra min side altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes liksom ingen gode norske synonymer til tacky, cheesy osv.  ;)

Å joda. For dei to nemnde har me "klebrig" og "osteaktig"...

(Eg har faktisk sett "cheesy smile" blitt oversett med "osteaktig smil"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Eg har faktisk sett "cheesy smile" blitt oversett med "osteaktig smil"...)

:ler:

Jeg har liknende erfaring som TS. Jeg synes egentlig det er litt teit å skrive engelske ord, men jeg gjør det jo selv!

Skrivefeil plager meg ikke så fryktelig mye. Orddelingsfeil derimot. Husker en tråd på barn og familie som jeg trodde handlet om hvordan man steller en kommode, men viste seg å være om stellekommode.

Det som irriterer meg mest er de som føler at de må SKRIKE, gjerne med noen utropstegn bak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å joda. For dei to nemnde har me "klebrig" og "osteaktig"...

(Eg har faktisk sett "cheesy smile" blitt oversett med "osteaktig smil"...)

:ler: Genialt! Jeg kan jo be vennene mine om å slutte å spille all denne osteaktige musikken. Da skjønner de sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg bryr meg om skrivefeil, med mindre jeg vet at personen som har skrevet de har dysleksi. Dessuten kan alle ha små tastefeil, noe som igjen kan bli bare morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg til en viss grad.

Ser jeg at en "murstein" dukker opp, altså tjukk og lang tekst uten avsnitt med masse skrivefeil, da må innholdet være særdeles interessant for at jeg skal lese det. (Med mindre man gjør oppmerksom på at man er dyslektiker,sjølsagt.)

Småfeil som skyldes at man er i farten, har jo alle. Dialekt kan være på sin plass- av og til. Å bruke engelske ord kommer helt an på sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved å bruke for mange engelske ord som: trendy, tacky, crap, cheezy, fresh, osv forteller en omverdenen at en:

a: er ubevisst på hvilke ord en velger, og hermer etter "siste taler"

eller

b: velger disse orda bevisst, for å signalisere tilhørighet den ene veien, og avstand den andre

Videre kan det tyde på dårlig norsk ordforråd.

Jeg reagerer (ubevisst) negativt på en slik sløv bruk av språket som alternativ a beskriver. Dessuten tilhører jeg den gruppa som ikke bruker disse orda sjøl. De gir meg frysninger, i likhet med "ja, ikke sant?". Dermed oppnår du målet ditt om du bruker dem som i alternativ b.

Kort sagt: Eksempelet ditt gir meg frysninger, som KAN føre til at jeg ikke gidder å lese videre. - Om ikke temaet er svært interessant.

Jeg har ingen problemer med å forholde meg nøytral/positiv til innlegg fra en dyslektiker, sjøl om det noen ganger kan være vanskelig å forstå.

Innlegg som er fulle av slurvefeil er det verre med. Det viser et ubevisst forhold til språk og ord, og forteller meg at skribenten egentlig gir katta i den som skal lese og evt svare. negativt der også, med andre ord.

Når det er sagt: Innholdet er viktigere enn innpakningen, så interessante tanker klarer som regel å fenge meg uansett språkbruk.

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh...nå følte jeg meg truffet av min egen tråd gitt :forvirret:

Men enig med mange av dere, jeg er pirkete på det selv. Selv om jeg er klar over at jeg kaster sten i glasshus.

Ganske interessant i grunn hvordan språket vårt daler og daler. Både muntlig og skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ vil også ha en unnskyldning til å prøve meg på en poll ;)

Jeg så tilbake på endel av innleggene mine og ser jeg bruker ord som tacky,crap,fresh osv i så og si annet hvert av de. Dette var jeg ikke helt klar over og ble litt småflau :sjenert:. Jeg må innrømme at jeg snakker veldig likt som jeg skriver. Men når dette foregår muntlig sier jeg det som regel med et snev av ironi.

Så til spørsmålet:

Er skrivestilen eller skrivefeil avgjørende for hvor seriøst man blir oppfattet her på forumet? I hvor stor grad er måten man formulerer seg på, viktig for deg?

Har ikke merket noe spesielt til det selv, men ser at endel andre sannsyneligvis blir dømt pga det.

så lenge du ikke skriver feks. takki og krapp :ler:n så er slike ord helt greie for meg ...huff, jeg hater skrivefornorsking av typiske engelske ord!

Jeg er litt for opptatt av skrivestil og rettskriving. Ikke helt gal da, for jeg skriver nok ofte feil, eller bommer på kommaregler og grammatikk jeg også, men jeg må innrømme at enkelte personer her inne skriver så dårlig og, for meg, uforståelig at jeg rett og slett har sluttet å lese innleggene deres.

En ting er om folk har problemer med dysleksi, da sier de stort sett fra om det, men disse som bare skriver feil hele tida, de virker rett og slett litt dumme. Samme med de som skriver på dialekt...

Man må rett og slett lære seg at hvis man skal bli hørt og tatt på alvor her i verden må man kunne uttrykke seg tydelig og klart, -slik at man blir forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...