Gå til innhold

Hva må jeg huske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver og sette opp en liste med praktiske og ellers hvordan jeg vil ha mitt fremtidige kjøkken så jeg har noe å si når vi skal til forhandlere og få tegnet kjøkken...

Her er det jeg har klart og hoste opp:

1. Store dype skuffer

2. Skap til komfyr, helst i høyskap

3. Stort kjøleskap

4. Skaplift til kjøkkenmaskin

5. Vask med plass til kildesorteringsskap til søppel under

6. Skap til oppvaskmaskin

7. Vifte

8. Kokeplater

9. Stort kjeleskap

10. Plass til micro

11. Noen skapdører med vindu

12. Skuffer og skap med "brems/demping"

13. Hvis "innebygd kokeplass" -->stang over til å henge kjøkkenredskaper på

14. Lys farge på kjøkkeninnredninga

15. Mørk benkeplate --> type Wenge Block el

16. Falske mørke dragere i taket

17. Øy

18. Barløsning/sitteplass mot vindu med utsikt (i tillegg til vanlig bord)

19. 17" tv

Hva mer må jeg tenke på??? Hva har jeg glemt...:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sokkelskuffer og støvsugerluke om dere har sentralstøvsuger.

Gjest Dallandra
Skrevet

I mitt forrige kjøkken hadde jeg et 30-skap uten innredning like ved stekeovnen, hvor jeg oppbevarte rister, stekeplater, muffinsbrett og andre sånne store ting. Veldig kjekt!! Vurderte det på det nye kjøkkenet også men pga valg av ovn så var det ikke nødvendig.

Hvor skal dere kjøpe kjøkken? Uttrekksskuffene til IKEA (ser ut som skap, men trekker ut hele fronten, evt med en ekstra skuff inni) er utrolig praktiske synes jeg!!

Hvis "innebygd kokeplass": Vi har verdens kuuleste (synes iallfall jeg) hylle over den delen av kjøkkenet, med innfelt vifte. Har kokeplassen på "halvøy". Følger med her!

Skrevet

20. Sokkelskuffer

21. Støvsugerluke

22. Skap helt opp til taket!

23. Skap uten hyller til stekeplater/rist etc. Lurt!!

Skrevet

Bare en ting. Hvorfor vil du ha falske dragere i taket? :klø:

Skrevet (endret)

...

Endret av Asti
Skrevet

Oi, her var det visst masse fine tips!! :kyss:

Jeg (og sambo) vil begge ha falske dragere i taket. Det er bare fordi vi synes det er stilig!! Så vi skal ha falske dragere i taket på kjøkkenet, og muligens på hovedbadet!

Feiebrett i sokkel er det jeg kaller støvsugerluke, så det skal vi ha! Og det skal bli en sann glede!! Skulle ønske man kunne hatt sånn på badet og, for jeg røyter sånn.....:sjenert: men tror ikke det går på våtrom. Noen som vet kanskje??

Komfyren blir nok på rett vegg, og har veldig lyst til å "trekke den ut" slik at benken blir litt dypere der, og lage en slik "innebygd kokeplass" som jeg kaller det.

Og stekeovnen vil jeg ha i høyden så sant det lar seg gjøre!!! Hvis ikke vil jeg ha sånn ovn hvor jeg trekker ut hele døra som en skuff...

Den salodispenseren så jo genial ut! For den saloflaska er ikke direkte pen da... Men en fin billig mulighet er å kjøpe en farris glassflaske og sånn antidrypp-ting, og vips så har du en fin saloflaske.

Dype skuffer til servise og uttrekkskap er også et ønske. Hater og lete innerst i skapet og måtte flytte på alt mulig for å få frem det som står innerst..

Kjøleskap med isbitmaskin og vanndispenser tror jeg også vi skal ha! Det er jo genialt, flere av vennene våre har det, og det er masse brukt! Det er mye enklere og drikke vann da faktisk!!

Vi har også kjøkken og spisestue i ett! Så må vel ha et vitrineskap og evt. et hjørneskap i samme stilen!! Og på kjøkkenet har vi to karnapper, og i det ene er det dobbeldør ut til terassen!

Vi skal få det tegnet, og kommer til å kjøpe kjøkken hos forhandler, ikke ikea. Men vil gjerne ha litt og si når jeg kommer dit, så jeg slipper si "vet ikke" alt for mange ganger :sjenert:

Superdupert med så mange ideer og tips!! Det trenger jeg, for å ha kontroll på alt når det gjelder innredning er ikke lett har jeg merket..det skal tross alt vare "livet ut"...helst!

Skrevet

Å planlegge kjøkken er kjempegøy! Misunner deg litt. Ser ut til å bli et skikkelig drømmekjøkken! :)

Ang. nr. 13, stang til kjøkkenredskap: Mener du "fast" oppbevaring av redskap, eller et sted å henge fra deg sleiva/vispen mens du lager mat? Vil ikke redskapen bli veldig fort skitten og fettete, uansett hvor god vifte du har? Har funnet ut av erfaring at det lønner seg å oppbevare minst mulig rett ved siden av komfyren... ;)

Skrevet

Hva med å ha benkeplater i skifer? på vårt kjøkken har vi en ståltopp som er to meter lang med to store kummer i, og ellers skiferplater.

Varme kjeler, bakeplater etc kan settes rett på benken uten at den tar skade. Den tar ikke farge hvis man søler på den, og den er suveren som bakeunderlag. Jeg kunne ikke tenkt meg en annen benketopp etter å ha vent meg til skiferen!

Skrevet
Å planlegge kjøkken er kjempegøy! Misunner deg litt. Ser ut til å bli et skikkelig drømmekjøkken! :)

Ang. nr. 13, stang til kjøkkenredskap: Mener du "fast" oppbevaring av redskap, eller et sted å henge fra deg sleiva/vispen mens du lager mat? Vil ikke redskapen bli veldig fort skitten og fettete, uansett hvor god vifte du har? Har funnet ut av erfaring at det lønner seg å oppbevare minst mulig rett ved siden av komfyren...  ;)

Det er mest for pynt, noe ikke riktig alle har. Også kan man henge kjøkkenredskaper der hvis man vil..men er ikke sikker på om jeg vil ha det ennå. Er med på tanken om at det ikke er lurt og oppbevare så mye rett ved komfyren!

Hva med å ha benkeplater i skifer? på vårt kjøkken har vi en ståltopp som er to meter lang med to store kummer i, og ellers skiferplater.

Varme kjeler, bakeplater etc kan settes rett på benken uten at den tar skade. Den tar ikke farge hvis man søler på den, og den er suveren som bakeunderlag. Jeg kunne ikke tenkt meg en annen benketopp etter å ha vent meg til skiferen!

Hmm, skifer...nja... Problemet er at jeg har forelsket meg i den jeg har nevnt, og da er jeg ofte sånn at uansett hvor mange andre jeg ser og får anbefalt, så faller jeg tilbake til den jeg fant først... :sjenert: Men det er jo genialt og kunne sette varme ting rett på benkeplata da. Jeg får titte litt og revurdere..

Skrevet

Må ile til og korrigere meg selv. Det er ikke skifer vi har, det er granitt. Finnes i mange farger og prisklasser - anbefaler deg absolutt å se på hva som finnes selv om du allerede har falt for noe annet :Nikke:

• 2 uker senere...
Skrevet

:hoppe:

20. februar skal sambo og jeg til første kjøkkenforhandler og få tegnet forslag til kjøkken!!!!!!!!!!!!!

*spent*

Kom på en ting til jeg vil ha: -vinhylle!

Skrevet

Dere burde ikke lagre vin i hylle på kjøkkenet, det er for varmt der.

Skrevet

Vin skal strengt tatt ikke oppbevares i et varmt kjøkken da ;)

Jeg har en sånn en for det fulgte huset, men jeg bruker den bare til andre ting, f.eks. bruksanvisning til hvitevarer mm.

Gjest -eline-
Skrevet
:hoppe:

20. februar skal sambo og jeg til første kjøkkenforhandler og få tegnet forslag til kjøkken!!!!!!!!!!!!!

*spent*

Som andre sier: ikke oppbevar vin på kjøkkenet, vin skal ikke oppbevares i over 20 grader, og i et kjøkken blir det fort varmere. Aller best er å oppbevare de i kjelleren, kaldt (frysetemp for vin er rundt 4 grader, så kaldt blir det ikke i kjeller) og stabil temperatur (mellom 5 og 15 grader er greit). En annen mulighet er å oppbevare det på soverommet, om man har det kaldt der. (ikke finn på kjøpe de billige vinkjøleskapene, de vibrerer for mye).

I gamleleiligheta mi så hadde de satt av vinhylle ved siden av ventilatorvifta, for der blir det jo ikke varmt :roll:

Skrevet

Du kan bruke Ikeas tegneprogram til å leke litt på før du skal møte forhandleren dere skal bruke ;)

Skrevet

Har man plass og penger finnes det jo egne vinskap da, men de er store og koster litt, man bør kanskje være over snittet interessert i vin for en slik investering.

Skrevet

En egen skuff til lokk. Er så lei av å ha lokka i samme skuff som kjelene.

Skrevet
Har man plass og penger finnes det jo egne vinskap da, men de er store og koster litt, man bør kanskje være over snittet interessert i vin for en slik investering.

Det skal jeg ha i mitt nye kjøkken, har sett at de finnes ned i 30 cm bredde nå. Jeg trenger i hvertfall ikke plass til massevis av flasker, er jo meningen å drikke vinen også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...